Svart arbeid

Loven gjelder alle uansett om du mener det er forskjell på fast dagmamma og en som passer ungene i ny og ne. Skal ikke mange kvelder til før man har oversteget beløpet man har lov til å utbetale før det skal skattes, og det er fryktelig mange som gjør dette uten å tenke på at det er svart arbeid. Gjerne er det mer forståelse for svart arbeid innen barnepass, enn de som snekkrer, og min mening er at det er like "ille". Men jeg ville personlig ikke lagt meg opp i det.

Sent from my iPhone using BV Forum

Når det er barnevakt i den forstand jeg mener så er det definitivt snakk om under 6000 kr i året (som noen la ut var det meste man kunne betale til en enkeltperson privat uten å skatte). Så da er det altså ikke ulovlig heller, og altså temmelg forskjellig. Det var altså det jeg mente.

Hvis man har så stort barnevaktbehov at man betaler for mer enn det så er det jo bare dumt å ikke gjøre det hvitt uansett, da er det vel noe mer fast enn en og annen ungjente som passer barna mens man er på kino eller en fest noen få ganger i året.

Det er mange som snakker om "lommerusk" her. Nå er det faktisk sånn at man har lov til å ha en hobby man tjener litt penger på, uten å rapportere om det, opp til en viss grense. Det er ikke sett på som svart arbeid. Det å være bittelitt barnevakt for naboen og få noen hundrelapper for det er altså ikke svart arbeid. Sikkert mange regler her, men jeg har selv tjent bittelitt (maks 2000kr på et år) på hobbyen min og ikke meldt i fra til noen om det, uten å ha gjort noe ulovlig eller arbeidet svart.

Sent from my iPad using BV Forum

Gjør forresten det samme selv, det tenkte jeg jo ikke på da jeg svarte tidligere. Men jeg vet jo om at man kan tjene en del på hobby uten å føre det opp og skatte av det. Og slik jeg har forstått det så må man jo telle ren inntekt også, altså trekke av materialer? Da er det ikke mange kronene jeg tjener, garantert under 1000 kr i året :p

Helt greit så lenge det går under grensa på 6000 i året. Vi skal selv bruke en venn som er utdannet snekker til å hjelpe oss med noe småtteri når vi bygger hus. Han får 6000, som er grensen. Verdien av arbeidet er vel noe høyere.

Sent from my SM-N9005 using BV Forum mobile app

Fordi en blir uføretrygdet for en grunn. Det er mange som ikke kan jobbe av ulike årsaker, og heldigvis i vårt land så har vi ordninger for det. Samfunnet vårt er bygget opp på å hjelpe hverandre, jeg betaler gladelig skatt for å kunne ha slikt et unikt samfunn som vi har ( satsene kan virkelug diskuteres da ! ) trygt å vite, noe kan skje alle av oss. Hvis noen jobber svart og er uføre, forteller det meg at de kunne jobbet hvitt ( som i eksempelet mitt lengre oppe) , og da er det utnytting av systemet vårt. Da snakker jeg ikke om småjobber som selge strikketøy o.l. Som noen nevnte ovenfor kan en jobbe litt før en må melde fra.

Når man er uføre.. Så har man lov til å jobbe litt ved siden av.. Da hvitt... Men om noen da velger å gjøre en og annen svart jobb.. Så kan man jo ikke forskjellsbehandle uføre og vanlig arbeidende

Når man er uføre.. Så har man lov til å jobbe litt ved siden av.. Da hvitt... Men om noen da velger å gjøre en og annen svart jobb.. Så kan man jo ikke forskjellsbehandle uføre og vanlig arbeidende

Desverre så mener veldig mange at om du er uføre, så bør du heller legge deg ned i senga å bli der, da er man jo så syk og alle dager er helt like. Og blir man uføre så har man plutselig blitt allemannseie og alle kan legge seg opp i ditt liv. Og du må da skjønne at det er dems skattepenger man får, så ingen skal misbruke de!
Men de har ikke fått med seg at de også koster litt for staten og antageligvis har fått mer enn de skatter, ved gratis fastlege, barnetrygd, fødsel, medesiner osv...
Så det er ikke mye av "dems" penger som går til de uføre... Jeg er ikke for svart arbeid, men vennetjenester ser jeg ikke noe galt i.

Jeg syns vennetjenester o.l er ok, men jeg syns ikke noe om å livnære seg på svart arbeid.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Desverre så mener veldig mange at om du er uføre, så bør du heller legge deg ned i senga å bli der, da er man jo så syk og alle dager er helt like. Og blir man uføre så har man plutselig blitt allemannseie og alle kan legge seg opp i ditt liv. Og du må da skjønne at det er dems skattepenger man får, så ingen skal misbruke de!
Men de har ikke fått med seg at de også koster litt for staten og antageligvis har fått mer enn de skatter, ved gratis fastlege, barnetrygd, fødsel, medesiner osv...
Så det er ikke mye av "dems" penger som går til de uføre... Jeg er ikke for svart arbeid, men vennetjenester ser jeg ikke noe galt i.

Enig :) er uføre selv.. Ingen som ikke vet om min sykdom, ser at jeg er syk.. Og de har sikkert en mening om at jeg går hjemme :) jeg fungerer ikke i arb.livet.. Men klarer å male, hekle, shoppe osv...

Jeg bryr meg ikke. Hvis det ikke hadde vært en person jeg hater da, da hadde jeg meldt ifra som faen. Hahah

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Kommer an på hva det gjelder. Jeg tenker at barnevakt, hundepasser el andre småjobber tenåringer har burde kunne være svart. Større mer organiserte jobber er anderledes. Men bryr meg ikke noe særlig.

Når det er barnevakt i den forstand jeg mener så er det definitivt snakk om under 6000 kr i året (som noen la ut var det meste man kunne betale til en enkeltperson privat uten å skatte). Så da er det altså ikke ulovlig heller, og altså temmelg forskjellig. Det var altså det jeg mente.

Hvis man har så stort barnevaktbehov at man betaler for mer enn det så er det jo bare dumt å ikke gjøre det hvitt uansett, da er det vel noe mer fast enn en og annen ungjente som passer barna mens man er på kino eller en fest noen få ganger i året.

Jeg kjenner mange som ofte har barnevakt og betaler mer enn grensen i løpet av året. Men som sagt bryr jeg meg ikke. Er ikke den naboen som har behov for å legge meg opp i alt andre gjør. Er alltid en sjanse for at man kan ta feil også, så jeg ville aldri meldt i fra uten konkrete bevis, svartt på hvitt :)

Ser det er mange som nevner uføretrygdede. De kjeppjages og blir sett ned på av samfunnet. "snylterne" skal i hvertfall ikke ha mer en den usle pensjonen som tilbys. I dag er det få mennesker som unner andre noe ekstra. Avensyken er større en kjønnsdriften og ingen skal ha mer en de "rike". Jeg blir så Jævla provosert over folks holdninger. Min far, ødelagt pionerdykker. Min far som fikk ødelagt helsen sin så de fleste får nyte godene av det. Uten dem hadde vi faen ikke hatt noen velferdstat. Da blir jeg fryktelig provosert av de som snakker nedsettende om uføre. Uføre er ikke anderledes en en annen som jobber svart, bortsett fra at pensjonen er latterlig og en som er frisk og kan jobbe ikke bare er rik i form av penger men også helse. Slutt å heng ut de uføre!!!!

Sent from my C6903 using BV Forum mobile app

Og jeg legger til at har du ikke helsa betyr pengene fryktelig lite.

Man kan også tjene opp til 1000kr fra en arbeidsgiver i løpet av et år uten å skatte av de 1000kr. Dvs at man kan tjene gode penger uten å skatte hvis man f.eks har 100 ulike arbeidsgivere som du tjener 1000kr av. Sikkert mange som gjør tjenester for under 1000kr, og da er det ikke ulovlig, eller "svarte penger"

Ser det er mange som nevner uføretrygdede. De kjeppjages og blir sett ned på av samfunnet. "snylterne" skal i hvertfall ikke ha mer en den usle pensjonen som tilbys. I dag er det få mennesker som unner andre noe ekstra. Avensyken er større en kjønnsdriften og ingen skal ha mer en de "rike". Jeg blir så Jævla provosert over folks holdninger. Min far, ødelagt pionerdykker. Min far som fikk ødelagt helsen sin så de fleste får nyte godene av det. Uten dem hadde vi faen ikke hatt noen velferdstat. Da blir jeg fryktelig provosert av de som snakker nedsettende om uføre. Uføre er ikke anderledes en en annen som jobber svart, bortsett fra at pensjonen er latterlig og en som er frisk og kan jobbe ikke bare er rik i form av penger men også helse. Slutt å heng ut de uføre!!!!

Det er jo ikke snakk om å se ned på uføre! Men dersom en som er uføretrygdet klarer å jobbe svart full tid ved siden av jobben, er de da ufør? Slike er jo med på å sverte de som faktisk ikke klarer å jobbe og mistenkeliggjør hele gruppen. Min mor er ufør, og bruker all sin tid til trening, avslapping og hobbyen som er scrapping. Kort og annet selger hun mye av, men hun går jo ikke mye i overskudd, og det er dessuten den eneste måten hun har råd til å drive med hobbyen sin på, at hun tjener noen kroner som hun kan bruke på nye hobbysaker. Å ha noe slilt er sunt, og det er også lov så lenge man ikke tjener for mye. Og det blir noe helt annet enn det mange nevner her i forhold til at man tjener så mye at man skulle ha oppgitt det, og at man gjør det så mye at man kunne levd av det...

Back
Topp