Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Her går vi for hvitt. Men har aldri meldt fra hvis andre jobber svart. Hadde jeg derimot oppdaga en uføretrygdet som jobba svart, da hadde jeg meldt fra.
Hva med en snekker feks, som har jobba seg opp til å få en god trygd. Uføre pga ryggsmerter, jobber fullt svart, er det ok ? Jeg syns ikke det, syns det er svindel på høyt plan.
Fordi en blir uføretrygdet for en grunn. Det er mange som ikke kan jobbe av ulike årsaker, og heldigvis i vårt land så har vi ordninger for det. Samfunnet vårt er bygget opp på å hjelpe hverandre, jeg betaler gladelig skatt for å kunne ha slikt et unikt samfunn som vi har ( satsene kan virkelug diskuteres da ! ) trygt å vite, noe kan skje alle av oss. Hvis noen jobber svart og er uføre, forteller det meg at de kunne jobbet hvitt ( som i eksempelet mitt lengre oppe) , og da er det utnytting av systemet vårt. Da snakker jeg ikke om småjobber som selge strikketøy o.l. Som noen nevnte ovenfor kan en jobbe litt før en må melde fra.Hvorfor bare en uføretrygdet? Hva er forskjellen på det.. Og en vanlig arbeider?
Jeg synes ikke noe om å gjøre det fast, men et enkelttilfelle bryr jeg meg ikke om.
Hvis en frisørsalong bare tar kontantbetaling f.eks. blir jeg skeptisk.
Men jeg varsler ikke.
Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
Nei, jeg er klar over det, men i 2014 burde man kunne betale med kort. Det er ikke så dyrt heller, man får jo utgiftene skrevet av på skatten.Så lenge du får kvitering på det du betaler er det vel ikke mye å være skeptisk for?kan bare hende frisørsalongen ikke har råd til å betale for betalingsterminal. Det e faktisk ikke helt gratis
Sent from my iPhone using BV Forum
Hvordan vet du egentlig at de jobber svart? Hva vet du om de fører det på neste selvangivelse eller ikke?
Sent from my iPhone using BV Forum[/quote
hvis du leier inn folk, så skal det stå moms ol på fakturaen. en snekker vi skulle ha, spurte om vi ville ta det svart eller hvitt!! hadde aldri tatt svart!!
Loven gjelder alle uansett om du mener det er forskjell på fast dagmamma og en som passer ungene i ny og ne. Skal ikke mange kvelder til før man har oversteget beløpet man har lov til å utbetale før det skal skattes, og det er fryktelig mange som gjør dette uten å tenke på at det er svart arbeid. Gjerne er det mer forståelse for svart arbeid innen barnepass, enn de som snekkrer, og min mening er at det er like "ille". Men jeg ville personlig ikke lagt meg opp i det.Nå syns jo jeg det er forskjell på en fast dagmamma og på at man av og til har naboungdommer som barnevakt da, hvis det var det du mente. Men jeg syns ikke det er greit å betale dagmamma svart heller, ville aldri gjort det. Da kan man vel heller ikke få skattefradrag for barnepass?