Svart arbeid

Hadde aldri turt å jobbe svart selv, men har hatt ei "dagmamma" ei lita stund som jobbet svart da... Hun gjorde ingen god jobb da, så det ble kortvarig.

Jeg har selv betalt noen svart.. Småjobber.. Men hadde aldri turt å gjøre det på store prosjekter.

Har man en i familien eller en kompis som legger opp en stikkontakt.. Tv uttak osv, synes jeg det er helt greit. Og malejibb feks.

Hva med en snekker feks, som har jobba seg opp til å få en god trygd. Uføre pga ryggsmerter, jobber fullt svart, er det ok ? Jeg syns ikke det, syns det er svindel på høyt plan.

Enig der! Men små ting som å hjelpe venner/familie med å snekre opp et eller annet eller å montere et par utelys for noen småkroner eller vennetjeneste synes jeg er greit.

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app

Hvorfor bare en uføretrygdet? Hva er forskjellen på det.. Og en vanlig arbeider?
Fordi en blir uføretrygdet for en grunn. Det er mange som ikke kan jobbe av ulike årsaker, og heldigvis i vårt land så har vi ordninger for det. Samfunnet vårt er bygget opp på å hjelpe hverandre, jeg betaler gladelig skatt for å kunne ha slikt et unikt samfunn som vi har ( satsene kan virkelug diskuteres da ! ) trygt å vite, noe kan skje alle av oss. Hvis noen jobber svart og er uføre, forteller det meg at de kunne jobbet hvitt ( som i eksempelet mitt lengre oppe) , og da er det utnytting av systemet vårt. Da snakker jeg ikke om småjobber som selge strikketøy o.l. Som noen nevnte ovenfor kan en jobbe litt før en må melde fra.

Hvert år på samme tid jobber jeg "svart". Men det er fordi jeg får betalt for at jeg er med på våronn og som regel så forventer jeg ikke penger heller fordi jeg gjør det for å hjelpe landbruket, men klager jo ikke for de kronene jeg får. Men har vært borti uføre som har jobbet en del svart her og der og tjent en del penger på det. Og om de får til det så skjønner ikke jeg hvorfor de er uføretrygdet. Min mor er ufrivillig uføretrygdet etter en ulykke i 07. Hun har nå avtale med NAV om å jobbe i skranken på sykehuset så så mange timer, bare for å få en liten ekstra inntekt. Mener man har lov til å tjene rundt en 70.000,- i året om jeg ikke tar feil.
Men bruker jo min far til småtterier innen elektro (legge opp nye stikkontakter og diverse), min svigerbror til litt rørleggerarbeid og en kompis til litt snekkerarbeid, men vi bytter tjenester mot at jeg fikser hage eller gårdplass da jeg er anleggsgartner, men min far får ett par kroner for jobben han gjør da. :)

Dette er litt vanskelig synes jeg, for hvor går grensen? En snekker som hjelper en kamerat på fritiden uten å ta betalt. Så får man en god whisky et par dager senere, som "takk for hjelpen". Lovlig? Egentlig ikke. Er man håndverker skal alt oppgis, selv om de fleste nok ikke hadde tenkt på det her. Eller samme kamerat som er rørlegger hjelper til når man plutselig får vannlekkasje på søndagen. Byttearbeid? Ikke lov. Jeg jobbet selvstendig som negledesigner for noen år siden, og da fikk vi vite at vi kunne ikke legge negler på hverandre uten å skatte av det/ fordelen, t.o.m gjøre det på seg selv var ulovlig. Dette er et kjempevanskelig spørsmål, for folk flest vil jo gjerne gjøre hverandre en og annen tjeneste. Og hva med dugnadsarbeid? ...

Folkens, dere ser jo ikke poenget her:

1: småjobber på hus og hage samt barnevakt kan man betale for uten å rapportere det inn. Vi har en jente hos oss som jobber skattefritt på sommeren.

2: all betaling som folk får som skulle vært innrapportert men ikke blir det skader oss alle!
Skatter og avgifter i Norge går til alle disse tingene som vi tenker vi får gratis.

Når du betaler svart (selv om det er for en liten tjeneste sparker du bena under for eksempel:
  • Din egen foreldrepermisjon.
  • Et helt gratis svangerskap og fødselstilbud (er du klar over hvor dyrt det egentlig er å føde?)
  • Gratis lege til alle barn her i landet som er under 18 år. Uansett om du er på ferie et annet sted i landet eller hjemme.
  • Gratis legemidler til ungene dine.
  • Barnetrygd
  • Pensjon når du en gang kommer dit.
  • Arbeidsledighetstrygd når jobben plutselig går konk.
  • Kreftmedisiner til hun jenta på 18 i nabobyen (Cellegift, stråling og nye behandlingsmetoder koster avsindig mye penger)
  • Barnehageplass til "alle"
  • Barnevern som tar seg av de naboungene som trenger det!
  • Gratis og til en viss grad lik skolegang for alle? Ja det betaler du skatt for å være med på.

For å nevne en ekstremt bitte liten bit av dette felleskapet som vår skatt er med på å dekke.

Når man betaler svart så er man med på å undergrave dette systemet. Du er med på å undergrave dine egne fordeler i samfunnet. For å lure hvem? Staten? Staten er oss. Vi kan like politikeres valg eller ikke, men systemet tar fortsatt vare på oss.

Forklaringer om at ja det går greit å betale svart dersom det er en liten sum og stakkars mann han er jo uføretrygdet henger veldig lite på greip. Dersom alle hadde latt være å betale skatt hadde det ikke vært noen uføretrygd å få!

Ingen som betaler svart kan noen noen sinne gå ut å klage på offentlige tjenester etterpå. De har selv vært med på å ødelegge dem! Der hare dere min mening. Rett fra levra. På en onsdag!

Jeg synes ikke noe om å gjøre det fast, men et enkelttilfelle bryr jeg meg ikke om.
Hvis en frisørsalong bare tar kontantbetaling f.eks. blir jeg skeptisk.
Men jeg varsler ikke.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Hvordan vet du egentlig at de jobber svart? Hva vet du om de fører det på neste selvangivelse eller ikke? :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg synes ikke noe om å gjøre det fast, men et enkelttilfelle bryr jeg meg ikke om.
Hvis en frisørsalong bare tar kontantbetaling f.eks. blir jeg skeptisk.
Men jeg varsler ikke.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Så lenge du får kvitering på det du betaler er det vel ikke mye å være skeptisk for? :) kan bare hende frisørsalongen ikke har råd til å betale for betalingsterminal. Det e faktisk ikke helt gratis ;)

Så lenge du får kvitering på det du betaler er det vel ikke mye å være skeptisk for? :) kan bare hende frisørsalongen ikke har råd til å betale for betalingsterminal. Det e faktisk ikke helt gratis ;)

Nei, jeg er klar over det, men i 2014 burde man kunne betale med kort. Det er ikke så dyrt heller, man får jo utgiftene skrevet av på skatten.
Er sånne ting man bør regne med når man driver en bedrift. Er jo ikke småsummer heller når det er frisør. Eller skomaker eller andre slike bedrifter.

Jeg synes ikke at svart arbeid er ok.
Jeg har jobbet hardt for mine kroner og samfunnet er basert på at alle bidrar økonomisk til fellesskapets beste. Hvis for mange utnytter systemet går vi alle til grunne.

Syns det er greit med litt lommerusk og vennearbeid. Det må da være lov, men blir det fast osv er det ikke greit.

Det er mange som snakker om "lommerusk" her. Nå er det faktisk sånn at man har lov til å ha en hobby man tjener litt penger på, uten å rapportere om det, opp til en viss grense. Det er ikke sett på som svart arbeid. Det å være bittelitt barnevakt for naboen og få noen hundrelapper for det er altså ikke svart arbeid. Sikkert mange regler her, men jeg har selv tjent bittelitt (maks 2000kr på et år) på hobbyen min og ikke meldt i fra til noen om det, uten å ha gjort noe ulovlig eller arbeidet svart.

Sent from my iPad using BV Forum

Hvordan vet du egentlig at de jobber svart? Hva vet du om de fører det på neste selvangivelse eller ikke? :)

Sent from my iPhone using BV Forum[/quote

hvis du leier inn folk, så skal det stå moms ol på fakturaen. en snekker vi skulle ha, spurte om vi ville ta det svart eller hvitt!! hadde aldri tatt svart!!

Ja, da er det greit. Men tenker om naboen ligger negler eller slikt på kunder etter arbeidstid og dette er en hobby hun har (altså ikke henna egentlige yrke). Så kan en ikke vite om ho fører regnskap eller ikke på det. Og da også melder det inn på selvangivelsen eller ikke. :)

Nå syns jo jeg det er forskjell på en fast dagmamma og på at man av og til har naboungdommer som barnevakt da, hvis det var det du mente. Men jeg syns ikke det er greit å betale dagmamma svart heller, ville aldri gjort det. Da kan man vel heller ikke få skattefradrag for barnepass?
Loven gjelder alle uansett om du mener det er forskjell på fast dagmamma og en som passer ungene i ny og ne. Skal ikke mange kvelder til før man har oversteget beløpet man har lov til å utbetale før det skal skattes, og det er fryktelig mange som gjør dette uten å tenke på at det er svart arbeid. Gjerne er det mer forståelse for svart arbeid innen barnepass, enn de som snekkrer, og min mening er at det er like "ille". Men jeg ville personlig ikke lagt meg opp i det.

Back
Topp