Svangerskapskontroller

Jeg skal bare gå til fastlegen og har bestilt time til 7+6. Han følger mens termin uanset, så i følge han vil jeg være 8+3. Trenger litt papirer og sånn så må ha første kontroll tidlig.
Jeg vet om flere som oppgir en annen dato for siste mens for å slippe feil termindato. Om du er sikker på at du vet når du hadde eggløsning, så er det jo bare å si 14 dager før den datoen.
 
Ringte legekontoret mitt her om dagen, de hadde visst ikke første kontroll før uke 12-16. Det er jo veldig seint??
 
Ringte legekontoret mitt her om dagen, de hadde visst ikke første kontroll før uke 12-16. Det er jo veldig seint??
Jeg ble fortalt at nye retningslinjer sier at blodprøver ikke kan tas før uke 12,så tipper det kanskje kan være derfor? At da tar de kontrollen samtidig. Men et enig med deg i at det føles sent for en første kontroll liksom...
 
Skal ordne time hos fastlegen min rundt uke 6-7 før tidlig ul. Hun sa jeg kunne få det etter at jeg mistet i uke 12 i desember. Så blir det vel ordinær kontroll ca uke 12 etter det. Hvis jeg ikke ber om flere ul.
 
Jeg vet om flere som oppgir en annen dato for siste mens for å slippe feil termindato. Om du er sikker på at du vet når du hadde eggløsning, så er det jo bare å si 14 dager før den datoen.
Ja, jeg må juge så det renner av meg hos fastlegen! Fikk ikke eggløsning før på syklusdag 37! (temping + EL-test) så om hun bruker menstermin så blir det aaaaltfor tidlig ultralyd, og litt stressa folk på ultralyden som lurer på hvorfor fosteret er så lite (erfaring fra sist svangerskap)
 
Ja, jeg må juge så det renner av meg hos fastlegen! Fikk ikke eggløsning før på syklusdag 37! (temping + EL-test) så om hun bruker menstermin så blir det aaaaltfor tidlig ultralyd, og litt stressa folk på ultralyden som lurer på hvorfor fosteret er så lite (erfaring fra sist svangerskap)
Huff, ja slikt vil man helst unngå! Når man har prøvd en stund så begynnes man etter hvert å kjenne kroppen sin ganske godt. Dessverre har jeg enda til gode å møte en lege som tror meg når jeg sier det. Lyv i vei! Du vil ikke risikere stressende ultralyd, eller enda værre: å bli igangsatt to uker for tidlig fordi legen mener du er på overtid.
 
Huff, ja slikt vil man helst unngå! Når man har prøvd en stund så begynnes man etter hvert å kjenne kroppen sin ganske godt. Dessverre har jeg enda til gode å møte en lege som tror meg når jeg sier det. Lyv i vei! Du vil ikke risikere stressende ultralyd, eller enda værre: å bli igangsatt to uker for tidlig fordi legen mener du er på overtid.
Sant! De på ultralyden hørte på meg da, etter de hadde sett på mini riktignok... Så terminen ble heldigvis riktig til slutt :)
 
Tenker en tur til lege i mndskifte juni/juli for å få kvalmestillande til ferien. Stålsetter meg [emoji4]
 
Jeg fikk ikke time hos jordmor før uke 24 pga dette er barn nr to. Er det slik for dere også? [emoji33]
 
Jeg fikk beskjed av legekontoret om at det var lurt å vente til uke 12 med første sjekk pga blodprøver. Men nå begynner jeg å lure om det var dumt? Virker jo som om dere alle drar i uke 8?
 
Ja det hørtes jo mer fornuftig ut. Så bra at det er bedre tilbud andre steder da i alle fall :)
Det blir vel ikke mye til oppfølging der i fra hvis jeg får første time i uke 24 først :) :)
Jeg hadde først i uke 24 med første, men da trodde jeg første kontroll måtte tas kos fastlegen. Også er jo de fleste kontrollene fra uke 24 og utover, så du kan jo sikkert få godt utbytte av det likevel :)
 
Mens legekontoret mitt virket ikke å være helt enige med seg selv... Jeg var inne en tur i uke 5 for å teste for toxoplasmose siden vi har sau og lamming nå, og da satte legen meg opp på første kontroll i uke 6. Når jeg da var innom for å ta blodprøve for toxo sa bioingeniøren at blodprøver for svangerskap skal tas tidligst i uke 12.

Men i dag hadde jeg da min første kontroll, som nå er uke 6, og jeg tok blodprøver og fikk ingen beskjed om at jeg må ta nye blodprøver i uke 12...

Skjønner ikke dette helt jeg... Og nå blir jeg jo gående helt til uke 17-19 før jeg skal på noe mer kontroll, da jeg skal på ultralyd. Men det føles jo veldig lenge?
 
Tenker jeg bestiller første kontroll hos legen i uke 12, for å ta blodprøver osv.

Så blir det videre oppfølging hos jm frem til fødsel :)
 
Mens legekontoret mitt virket ikke å være helt enige med seg selv... Jeg var inne en tur i uke 5 for å teste for toxoplasmose siden vi har sau og lamming nå, og da satte legen meg opp på første kontroll i uke 6. Når jeg da var innom for å ta blodprøve for toxo sa bioingeniøren at blodprøver for svangerskap skal tas tidligst i uke 12.

Men i dag hadde jeg da min første kontroll, som nå er uke 6, og jeg tok blodprøver og fikk ingen beskjed om at jeg må ta nye blodprøver i uke 12...

Skjønner ikke dette helt jeg... Og nå blir jeg jo gående helt til uke 17-19 før jeg skal på noe mer kontroll, da jeg skal på ultralyd. Men det føles jo veldig lenge?
Ville bare bestilt time hos legen i uke 12 også. Eller skrev dere på helsekortet og søkte førerplass nå? Er vel en del blodprøver man ikke kan ta før uke 12, så disse må du jo uansett ta da :)
 
Jeg skal til legen 18.juni, er da 7+1. Jeg vet egentlig ikke helt hva som skjer på den timen bortsett fra å bestille fødeplass (som jeg fikk beskjed om å gjøre da jeg ringte helsestasjon). Jeg tenkte jo å gå til helsestasjon for svangerskapskontroller. Så den legetimen blir vel ikke en svangerskapskontroll? Hva gjør man når man drar til legen første gang, er det bare for å bekrefte graviditet? Skal jeg si fra at jeg ikke skal ha kontroller hos legen, men jordmor?
 
Jeg skal til legen 18.juni, er da 7+1. Jeg vet egentlig ikke helt hva som skjer på den timen bortsett fra å bestille fødeplass (som jeg fikk beskjed om å gjøre da jeg ringte helsestasjon). Jeg tenkte jo å gå til helsestasjon for svangerskapskontroller. Så den legetimen blir vel ikke en svangerskapskontroll? Hva gjør man når man drar til legen første gang, er det bare for å bekrefte graviditet? Skal jeg si fra at jeg ikke skal ha kontroller hos legen, men jordmor?

På første svangeskapskontroll har vi bare fylt ut "Helsekort for gravide" og søkt fødeplass, det tar jo hele timen. Tok blodprøver for hiv, røde hunder, blodtype, hepaititt, syfilis etterpå, men tror ikke man bekrefter graviditeten med noen prøver.
 
Back
Topp