Svangerskapsdiabetes?

Jøss, jeg tok den sist og kan ikke huske jeg betalte for noe..
Skal ta den om 2 uker.. æsj

Ja, sa det til og med på telefonen at det er jo svangerskapsrelatert at jeg skal ta testen, skal ikke alt være gratis da (jeg betaler jo ikke for blodprøver og sånt engang??), men neida, måtte betale sa hun...

Må man betale for å ta testen? Fikk beskjed av legekontoret at jeg måtte kjøpe glukoseblandingen selv hos apoteket, og at evt hos andre legekontorer så har de blandingen selv, men man betaler for den der. Trodde alt, inkludert sånt, skulle være gratis...
Her var den gratis, som alt annet :wideyed:

Ja, sa det til og med på telefonen at det er jo svangerskapsrelatert at jeg skal ta testen, skal ikke alt være gratis da (jeg betaler jo ikke for blodprøver og sånt engang??), men neida, måtte betale sa hun...

Snålt! Hva kostet det?

Må man betale for å ta testen? Fikk beskjed av legekontoret at jeg måtte kjøpe glukoseblandingen selv hos apoteket, og at evt hos andre legekontorer så har de blandingen selv, men man betaler for den der. Trodde alt, inkludert sånt, skulle være gratis...

Jeg tok den på et legekontor i Bergen. Måtte betale 130 kr for glukoseblandingen. Hvis du skal kjøpe den selv ville jeg sjekket om du kan oppbevare den kaldt før du skal drikke den! Jeg fikk min på legekontoret og den var romtemperert. Ikke særlig godt...

Jeg tok den på et legekontor i Bergen. Måtte betale 130 kr for glukoseblandingen. Hvis du skal kjøpe den selv ville jeg sjekket om du kan oppbevare den kaldt før du skal drikke den! Jeg fikk min på legekontoret og den var romtemperert. Ikke særlig godt...

Kanskje det er Bergen som er annerledes på det, av en eller annen grunn. Bor der selv.

Googlet litt og det står enkelte steder at alt er gratis utenom materiell som bl.a. sukkerblandingen til testen. Men hvorfor betaler jeg ikke da for blodprøvene jeg har tatt til nå? Eller urinprøveglasset som jeg fikk av legekontoret? Og hvorfor er det noen som må betale for blandingen, og ikke andre? Kjenner jeg blir sur selv om det bare er et "fillebeløp" :banghead:

Jeg bor også i Bergen, og måtte betale 131 kr for glukosetesten. Gadd ikke kverulere noe på det. Tenker at vi er heldige som får det meste gratis. :)

Jeg bor også i Bergen, og måtte betale 131 kr for glukosetesten. Gadd ikke kverulere noe på det. Tenker at vi er heldige som får det meste gratis. :)

Ja, vi er heldige som får det meste gratis. Jeg har ikke noe imot å betale - hvis det bare hadde vært lik praksis overalt innen det offentlige! Ikke "betal hvis du går her, men ikke hvis du går der" eller "betal for dette utstyret, men ikke dette".

Slik jeg har skjønt det er det opp til hver enkelt lege om de vil ta betalt for sånne ting.

Googlet litt og det står enkelte steder at alt er gratis utenom materiell som bl.a. sukkerblandingen til testen. Men hvorfor betaler jeg ikke da for blodprøvene jeg har tatt til nå? Eller urinprøveglasset som jeg fikk av legekontoret? Og hvorfor er det noen som må betale for blandingen, og ikke andre? Kjenner jeg blir sur selv om det bare er et "fillebeløp" :banghead:
Litt kjedelig at det ikke er samme kjøreregler overalt! Det er fillebeløp, ja - men tenker at det burde være likt for alle når det gjelder sånt som svangerskapsomsorgen som i utgangspunktet SKAL være likt for alle om man ikke går privat.:smiley-angry026

Helt enig, dette burde det vært lik praksis på overalt. Selv om det ikke er snakk om store beløp.

Hm ja er litt rart. Jeg får alt gratis, men legen min sa at noen ting eller materialer måtte jeg betale for, når jeg faktisk frikort i tillegg da:p siden jeg har vært i Porsgrunn ogsånn:p men tror noen ting ikke går på egenandel.

Jeg må betale sa de i stad. Vet ikke hvor mye enda.

Jordmor sa til meg at den testen er pålagt for alle å ta..
Eneste er hvis man har vært gjennom svangerskap før uten diabetes.

De kan ikke tvinge deg :) Den kan anbefale og oppfordre til, så du kan velge å ikke ta den også. Men hvis du oppfyller "vilkårene" er det sikkert lurt å gjøre det.

Har kjøpt sukkerblandingen nå, så var det bare å finne en dag å trippe opp på legekontoret kl 8 om morgenen :coffee

Har kjøpt sukkerblandingen nå, så var det bare å finne en dag å trippe opp på legekontoret kl 8 om morgenen :coffee
Hvilken smak fikk du tak i?

Back
Topp