Sv.permisjon og ferie som lærer

Ja. Det gjør jeg. Kan vel ikke få tilbake de 5 ukene med ferie fra kommunen 1 år i ettertid. Virker som en helt umulig oppgave når det er kommuna.
Det er igrunn dems problem så ikke vær redd for å be om bekreftelse på når du tok ut ferie i fjor. Da kan du strekke ny permisjon til august uten å ta noe ulønna denne gangen.
 
Ja. Det gjør jeg. Kan vel ikke få tilbake de 5 ukene med ferie fra kommunen 1 år i ettertid. Virker som en helt umulig oppgave når det er kommuna.
Har dere et datasystem der ferie registreres? Her må vi legge inn ferien selv, selv om lærerferien er bestemt å vare 5 uker med slutt siste virkedag i juli. Hvis du ikke fikk tatt ut ferie i fjor skal det ligge inn 10 uker ferie til deg i år, så lenge ingen har vært inne og overstyrt (og da skal du kunne se hvem som har gjort dette i historikken).
 
Vi har ikke datasystem, dessverre. Jeg tenker at jeg må høre med de på lønning for å se hva jeg har rett til og hvordan jeg skal gjøre det fremover.
 
Vi har ikke datasystem, dessverre. Jeg tenker at jeg må høre med de på lønning for å se hva jeg har rett til og hvordan jeg skal gjøre det fremover.
Hør med lønn i kommunen hvordan det er lagt inn, de har garantert et datasystem med oversikt.
Kontakt gjerne også tillitsvalgte og hør der angående ferie og permisjon, hvis ikke lokal tillitsvalgt har oversikt så har sikkert hovedtillitsvalgt i kommunen eller de kan kontakte jurister sentralt.
 
Jeg er helt ute på viddene jeg når det gjelder å skjønne dette systemet. Jeg går ut i perm andre uka i november og skal ha 100% dekning og tar hele fellesperioden. Da skal jeg egentlig tilbake i jobb 2.juli, men da er det jo ferie. Hvordan blir dette for meg da?
 
Jeg er helt ute på viddene jeg når det gjelder å skjønne dette systemet. Jeg går ut i perm andre uka i november og skal ha 100% dekning og tar hele fellesperioden. Da skal jeg egentlig tilbake i jobb 2.juli, men da er det jo ferie. Hvordan blir dette for meg da?
Da går alt som normalt med feriepenger og lønn i juli :) problemene oppstår når du tar ulønnet permisjon etter foreldrepermisjonen, da må du «starte opp» til rett tid for å få lønn i juli når du uansett må ha ferie som lærer..
 
Da går alt som normalt med feriepenger og lønn i juli :) problemene oppstår når du tar ulønnet permisjon etter foreldrepermisjonen, da må du «starte opp» til rett tid for å få lønn i juli når du uansett må ha ferie som lærer..
Samme gjelder meg også, bare at min perm utgår 1. juli. Betyr det at jeg tar perm til 1. juli, får i tillegg til foreldrepenger feriepenger i juni, og i juli er det rett på vanlig lønn selv om jeg ikke har jobba siden november? Og så kan jeg kjøre på med ulønna fra august? :p
 
Samme gjelder meg også, bare at min perm utgår 1. juli. Betyr det at jeg tar perm til 1. juli, får i tillegg til foreldrepenger feriepenger i juni, og i juli er det rett på vanlig lønn selv om jeg ikke har jobba siden november? Og så kan jeg kjøre på med ulønna fra august? :p
Du må søke jobben din om ulønnet permisjon - men du får somregel lov å ta ferie og deretter ulønnet permisjon ja.
 
I forhold til skolen så husk at de 5 ukene ferie skal være slutt siste virkedag (lørdag telles også med) i juli måned, så det kan være lurt å starte ferien sin telt tilbake 5 uker fra sist virkedag og så spare et par permisjonsdager til senere.
 
Min permisjon starter 20/10 og varer til 14/7. Går ting som normalt for meg da? Jeg har ikke råd til permisjon uten lønn og sånn der
 
Vi kommer til å gjøre det slik; går ut i perm mandag etter høstferien, tilbake i jobb 31.mai (har ikke råd til ulønnet), så legger vi inn min ferie i juli, siden jeg må ta den da og slik at mannen sin perm blir forlenget med min ferie :)
 
Jeg kan velge om årets ferie skal bli overført til neste år eller ikke. Jeg regner med at det da kommer i tillegg til ferien jeg har neste år? Noen som vet? Det jeg funderer på i tillegg er om jeg like så godt kan ta ulønna permisjon i stedet for å overføre ferien fra i år ettersom jeg uansett blir trekt ferie og ikke tjener noe på det? Blir gal av dette her merker jeg :bag:
 
Jeg kan velge om årets ferie skal bli overført til neste år eller ikke. Jeg regner med at det da kommer i tillegg til ferien jeg har neste år? Noen som vet? Det jeg funderer på i tillegg er om jeg like så godt kan ta ulønna permisjon i stedet for å overføre ferien fra i år ettersom jeg uansett blir trekt ferie og ikke tjener noe på det? Blir gal av dette her merker jeg :bag:
Ja, den kommer i tillegg. Du rekker vel ikke å ta den ut innen 6 uker etter fødsel. Du får jo lønn i ferien, så du taper ikke noe på det? Forsto ikke helt den delen av spørsmålet.
 
Jeg blir trukket i lønn i Juni på grunn av ferien i Juli. I Juli måned får jeg utbetalt lønn, men da er jeg jo allerede trukket lønn i Juni. Det er det jeg mener med at jeg blir uansett trukket i lønn for Juli mnd., altså ferien, så har det så mye å si om jeg tar 2020 ferien neste år eller ulønna permisjon når jeg uansett blir trukket i lønn for ferien?
Denne ferien fra i år regner jeg med blir tatt ut etter at jeg er ferdig med den ordinære ferien neste år, men vet ikke om det er det kommuna tenker...
 
Jeg blir trukket i lønn i Juni på grunn av ferien i Juli. I Juli måned får jeg utbetalt lønn, men da er jeg jo allerede trukket lønn i Juni. Det er det jeg mener med at jeg blir uansett trukket i lønn for Juli mnd., altså ferien, så har det så mye å si om jeg tar 2020 ferien neste år eller ulønna permisjon når jeg uansett blir trukket i lønn for ferien?
Denne ferien fra i år regner jeg med blir tatt ut etter at jeg er ferdig med den ordinære ferien neste år, men vet ikke om det er det kommuna tenker...
Husk at du beholder rettigheter til bla sykepenger med å ta ferie
 
Hei :)
Som lærer er alle fridager utenom 5 uker i juli avspasering. Derfor går all fri/avspasering i løpet av året tapt når du har permisjon, utenom disse 5 ferieukene som vanligvis er i juli.
Som lærer vil du få vanlig lønn fra kommunen du jobber i så lenge du er i permisjon, så er det kommunen som får igjen penger fra NAV. Du må uansett søke og få godkjent foreldrepermisjon fra både kommunen og nav, 4 uker før permisjonen din starter (altså søker du om permisjon når du er ca 33 uker på vei).
For meg som sist fikk barn i mai så det slik ut; fødte i mai, la inn 5 ferieuker som vanlig i juli (for de som får permisjonspenger direkte fra nav, vil det si at de i disse fem ukene ikke får penger fra nav, men må leve på feriepengene fra arbeidsgiver), og etter juli fortsatte jeg på permisjonen som da varte frem til 13. Februar (da hadde jeg jo utsatt permisjonsslutten med 5 uker pga ferien jeg la inn). Deretter tok jeg ulønnet permisjon frem til 1. April. Det vil si at jeg mistet avspaseringen i vinterferien det året, og ikke fikk lønn for den. Men siden jeg startet i jobb en uke før påskeferien begynte; fikk jeg full lønn for hele april, og altså betalt avspasering for påskeferien.

denne gangen venter vi barn i juli, og siden man ikke kan ta ferie de første 6 ukene etter fødsel, må jeg utsette sommerferien min til september dette året. På den måten får jeg strukket min egen permisjon med 5 uker. for meg som er lærer og får vanlig lønn fra kommunen gjennom hele permisjonen, har det ingenting å si når ferien er på papiret, det blir ikke forskjell for meg om jeg har ferie eller permisjon. Men som jeg skrev over; hvis jeg hadde jobbet privat og fått permisjonslønn direkte fra nav, hadde jeg ikke fått noen utbetalinger i september og måtte da husket å spare feriepengene til september :) håper det hjalp litt. Bare spør hvis det er noe mer.
Hei, jeg venter også barn i juli. Jeg tenker på de 2 ukene jeg får etter fødsel, siden jeg er far. Er det sånn at jeg kan avvikle ferien min, slik at jeg får de 2 ukene igjen senere når skoleåret har starta?
Takk på forhånd
 
Hei, jeg venter også barn i juli. Jeg tenker på de 2 ukene jeg får etter fødsel, siden jeg er far. Er det sånn at jeg kan avvikle ferien min, slik at jeg får de 2 ukene igjen senere når skoleåret har starta?
Takk på forhånd
Jeg tror ikke de to ukene utløser de samme rettene som ordinær foreldrepermisjon, dessverre.
 
La meg bare si at det er myyyyye snusk ute i kommunene når det kommer til avvikling av foreldrepermisjon for lærere. Jeg har hatt masse styr her jeg bor. Signert avtale, gyldig vedtak fra NAV og så at lønnsavdelingen begynner å blande seg inn og si at jeg ikke kan utsette permisjon når barna ikke er på skolen. F.eks. i juni/august, høstferie osv. Dette fikk vi avklart med NAV i fjor at ikke stemmer. Det regnes ikke som arbeidsfri periode, men avspasering. Og da kan man utsette. Likevel kjører hun dama på med det enda en gang nå.. man blir helt svett. Finn i hvert fall ut av rettighetene og stå på krava! Jeg blir rett og slett eitrandes forbanna av urettferdighet, og det er mye av det ute å går ser jeg :mad:
 
Back
Topp