Hei
Som lærer er alle fridager utenom 5 uker i juli avspasering. Derfor går all fri/avspasering i løpet av året tapt når du har permisjon, utenom disse 5 ferieukene som vanligvis er i juli.
Som lærer vil du få vanlig lønn fra kommunen du jobber i så lenge du er i permisjon, så er det kommunen som får igjen penger fra NAV. Du må uansett søke og få godkjent foreldrepermisjon fra både kommunen og nav, 4 uker før permisjonen din starter (altså søker du om permisjon når du er ca 33 uker på vei).
For meg som sist fikk barn i mai så det slik ut; fødte i mai, la inn 5 ferieuker som vanlig i juli (for de som får permisjonspenger direkte fra nav, vil det si at de i disse fem ukene ikke får penger fra nav, men må leve på feriepengene fra arbeidsgiver), og etter juli fortsatte jeg på permisjonen som da varte frem til 13. Februar (da hadde jeg jo utsatt permisjonsslutten med 5 uker pga ferien jeg la inn). Deretter tok jeg ulønnet permisjon frem til 1. April. Det vil si at jeg mistet avspaseringen i vinterferien det året, og ikke fikk lønn for den. Men siden jeg startet i jobb en uke før påskeferien begynte; fikk jeg full lønn for hele april, og altså betalt avspasering for påskeferien.
denne gangen venter vi barn i juli, og siden man ikke kan ta ferie de første 6 ukene etter fødsel, må jeg utsette sommerferien min til september dette året. På den måten får jeg strukket min egen permisjon med 5 uker. for meg som er lærer og får vanlig lønn fra kommunen gjennom hele permisjonen, har det ingenting å si når ferien er på papiret, det blir ikke forskjell for meg om jeg har ferie eller permisjon. Men som jeg skrev over; hvis jeg hadde jobbet privat og fått permisjonslønn direkte fra nav, hadde jeg ikke fått noen utbetalinger i september og måtte da husket å spare feriepengene til september
håper det hjalp litt. Bare spør hvis det er noe mer.