Sushi og gravid?

Mami15

Englemamma 14 <3, jentemamma15 <3
Oktoberskattene 2015
Av alle ting jeg har lyst på så står sushi øverst på lista... Og det er virkelig ikke noe jeg pleier å spise til vanlig! Men er det trygt? Vet at man ikke skal ha tunfisk, men laks?

Mmm jeg er også sushisulten....

Noen typer fisk skal mn holde sg unna både rå og varmebehandlet pga miljøgifter. Når det gjelder rå fisk skal den være nedfryst et døgn for å drepe evt parasitter. All sushi som selges skal være behandlet på den måten.

Jeg spiste sushi igår, så herlig! Ble litt redd etterpå, men det står at det er trygt med laks og scampi, så da får vi slå meg til ro med det:-)

Laks går fint! Men vær forsiktig med kveita, hvis den kommer fra fisk over 1 kg.

Tror det er ferskvannsfisk man ikke skal spise hvis den er over 1 kg. Vet jeg tidligere har lest at man ikke skal spise kveite som er veldig stor men finner ikke igjen noe om det nå.

Jeg er sushiavhengig og har undersøkt dette ganske nøye - det er ikke farlig å spise sushi så lenge du holder deg unna tunfisk, kveite + all eksotisk fisk som flyvefisk osv :-)

Så kan man ikke spise kveite i det hele tatt i sushi når man er gravid?

Har spist kveite som er stekt i ovn under graviditeten.

Jeg hadde sushi i helgen :D sa i fra på bestillingen at jeg var gravid å hadde bare laks å scampi :D det er jo så godt :D

Åååh, jeg har så lyst på sushi! Men, her jeg bor er det ikke mye laks å få for tiden... Tror jeg må reise hjem til Norge snart bare for å spise salmalaks. mmmmmm :fucyc

Last edited:
Kveite i sushi kan man ikke spise - men vanlig kveite som er varmebehandlet går fint. Bortsett fra blåkveiter på over 3 kg
Og når jeg sier "kan man ikke spise" så er det klart at det er en anbefaling og det er ikke dermed sagt at noe kommer til å gå galt om man gjør det, men at det innebærer en risiko og at man anbefales å unngå det :-)

Last edited:
Da jeg var gravid for fire år siden fikk jeg beskjed om å holde meg unna all "mudder" dyr som de sa, altså reker, scampi, krabber osv... Er det plutselig endret nå da?

Back
Topp