Surrete legetime

Amber

Glad i forumet
Novemberlykke 2015
I dag hadde jeg en sær legetime. Legen min gikk nylig ut i permisjon, så jeg fikk time hos en annen lege på senteret. Han virka så usikker og lite vandt til å håndtere svangerskap :p han innrømte i hvert fall at han ikke hadde full kontroll, og da syns jeg for såvidt det er greit. BT var noe forhøyet (det har vært stabilt helt frem til nå) og jeg hadde skyhøy puls (98.. :o) blant annet, så han måtte ringe føden mens jeg var der. Føden ville ha meg tilbake hos legen om to dager for nye prøver (jippi, tar bare en time å komme seg bort etter at vi flyttet), for så å vurdere om jeg må ta turen for kontroll på Ullevål. Jeg stresser ikke, men syns ikke det var direkte gøy å høre at "oi, dette er ganske ille", for å så bare bli sendt hjem med beskjed om å holde senga. Sa at jeg må gå et stykke for å komme til toget, og fikk da beskjed om at jeg må kjøre eller ta taxi den strekningen fremover, og det har jeg ikke mulighet til. Han glemte til og med å ta symfysemål, jeg som var så nysgjerrig.

Så her ligger jeg på sofaen da, og lurer på hva føden mente når de sa jeg skulle ringe om jeg ble verre, for jeg føler meg ikke så bra generelt. Blodtrykket mitt har jeg ikke kontroll på selv liksom. Har egentlig ingen spørsmål, måtte bare få ut litt frustrasjon, haha :p syns det er litt rart at de sender usikre gravide damer hjem for å "slappe av" etter å ha sagt at noe tydeligvis ikke er som det skal.

Det var dumt. Synes du skal være obs og ikke nøle med å ringe dersom du føler du ønsker en sjekk i allefall. Han hørtes litt stressa ut, ja. God bedring i allefall!!! Får håpe du blir i bedre form av å slappe av.

Jeg har også forhøyet blodtrykk og min puls var på 120 i dag på kontroll (etter 20 min sittende på venterommet). Jeg har fått beskjed om å ringe føden/legen hvis jeg får vondt i hodet (spesielt i pannen) eller vondt i øverste del av magen. I tillegg skulle jeg ha lav terskel for kontakt hvis jeg følte meg veldig uvel eller ikke kjente liv. Følg magefølelsen din - og er du urolig er det bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite.. :)

Min puls var å skyhøy sist.. Min var på 99.. Men legen min sa ikke noe på det :/

Det er jo ikke behagelig å gå med så høy puls?! Jeg føler hele meg dunker til tider, er så kraftig i tillegg :p rart de ikke sier hva det kan komme av..

Jeg har også forhøyet blodtrykk og min puls var på 120 i dag på kontroll (etter 20 min sittende på venterommet). Jeg har fått beskjed om å ringe føden/legen hvis jeg får vondt i hodet (spesielt i pannen) eller vondt i øverste del av magen. I tillegg skulle jeg ha lav terskel for kontakt hvis jeg følte meg veldig uvel eller ikke kjente liv. Følg magefølelsen din - og er du urolig er det bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite.. :)

Kan jeg spørre hva blodtrykket ditt lå på? Jeg hadde 146/92 i dag, og sist var det 118/54. Føden syns ikke det var for ille tydeligvis, men legen mente det var urovekkende at det plutselig hadde gått opp etter å ha vært så stabilt lenge. Andre målingen (etter nesten en time) i dag viste 132/85 da, som jo er bedre, men pulsen var fortsatt over 90. Fikk også spørsmål om hodeverk, og sa at jeg får trykk i pannen ganske ofte, spesielt ved anstrengelse. Og at jeg får flimmer. Han sa ingenting på det.

Er det svangerskapsforgiftning de vil følge med på på føden, med tanke på hva du skulle ringe for? Jeg har så høy terskel for å ringe selv, tenker at det går jo over :p men tar nok en telefon i morgen om jeg fortsatt grubler slik jeg gjør nå.

Det er jo ikke behagelig å gå med så høy puls?! Jeg føler hele meg dunker til tider, er så kraftig i tillegg :p rart de ikke sier hva det kan komme av..
Jeg merker det ikke :o merkelig nok :/ jeg burde kanskje det?
Men jeg tror kanskje det kom av at jeg ikke klarte p holde på noe mat, kroppen var sliten etter det å en hektisk morgen, å alt for lite søvn

Skjønner at du er forvirra og et spørsmålstegn. Ikke gøy å bli sendt hjem på den måten, man blir jo bekymra. Synes ikke man kan ringr for ofte om man er redd. Er du i dårlig form i natt eller i morgen ville jeg ringt føden uansett....

Jeg merker det ikke :o merkelig nok :/ jeg burde kanskje det?
Men jeg tror kanskje det kom av at jeg ikke klarte p holde på noe mat, kroppen var sliten etter det å en hektisk morgen, å alt for lite søvn

En kan ha høy puls i svangerskap uten at det trenger å bety noe visstnok, kroppen jobber hardt :p jeg har hatt det kontinuerlig i flere uker nå da, og er til tider veldig plaget av det. Folk kommenterer at jeg "slår" de med pulsen min når jeg gir de en klem, så hardt slår den av og til

En kan ha høy puls i svangerskap uten at det trenger å bety noe visstnok, kroppen jobber hardt :p jeg har hatt det kontinuerlig i flere uker nå da, og er til tider veldig plaget av det. Folk kommenterer at jeg "slår" de med pulsen min når jeg gir de en klem, så hardt slår den av og til
Oj :( nei det høres ikke noe godt ut :(

Skjønner at du er forvirra og et spørsmålstegn. Ikke gøy å bli sendt hjem på den måten, man blir jo bekymra. Synes ikke man kan ringr for ofte om man er redd. Er du i dårlig form i natt eller i morgen ville jeg ringt føden uansett....

Jeg har vært i dårlig form i flere uker, så vet liksom ikke helt hvor dårlig de vil at jeg skal være før jeg ringer. Siden det ikke var ille nok da jeg var hos legen i dag visstnok :p må nok bare ringe i morgen uansett så jeg ikke blir gal av mine egne tanker, haha.

Googlet litt, og fant dette:

http://www.babyverden.no/Gravid/Helse/Svangerskapsplager/Hoyt-blodtrykk/

Ser ut som at for at det skal være betegnet som høyt (eller lavt), så går de ut fra det som er normalt fra person til person fra første svangerskapskontroll. Så da vil det nok variere litt fra person til person. Mitt lå på 120/60 igår, så jeg følte pluselig at alt dere har nevnt i denne tråden er veeeeldig høyt! Men det er jo i forhold til mitt da, og mitt er helt normalt for min del :)

Høres ikke noe særlig ut. Husk å ta med urinprøve så kan de sjekke proteiner i tillegg til blodtrykket. Og hva som er høyt for deg behøver ikke være urovekkende høyt for andre...må sammenlignes med tidligere målinger som det er nevnt i innleggene. Lykke til :)

Googlet litt, og fant dette:

http://www.babyverden.no/Gravid/Helse/Svangerskapsplager/Hoyt-blodtrykk/

Ser ut som at for at det skal være betegnet som høyt (eller lavt), så går de ut fra det som er normalt fra person til person fra første svangerskapskontroll. Så da vil det nok variere litt fra person til person. Mitt lå på 120/60 igår, så jeg følte pluselig at alt dere har nevnt i denne tråden er veeeeldig høyt! Men det er jo i forhold til mitt da, og mitt er helt normalt for min del :)

Det er nok individuelt, ja. Legen reagerte mest på undertrykket mitt som har økt fra 50-60 til 80-90. De tallene sier ikke meg noe, men det er visst en ganske høy økning i løpet av bare to uker (var på legevakten for to uker siden). Så ja, det er den individuelle økningen som har noe å si. Jeg har hørt om folk som har overtrykk på rundt 90 til vanlig liksom, og for meg hadde det vært veldig lavt. :)

Høres ikke noe særlig ut. Husk å ta med urinprøve så kan de sjekke proteiner i tillegg til blodtrykket. Og hva som er høyt for deg behøver ikke være urovekkende høyt for andre...må sammenlignes med tidligere målinger som det er nevnt i innleggene. Lykke til :)

Urinprøven var grei, der skrev han bare L+ (som det står på hver kontroll jeg har vært på). Måtte lese litt om blodtrykk i går, for der var jeg helt blank, så forstod det etterhvert :) takk!

Det er nok individuelt, ja. Legen reagerte mest på undertrykket mitt som har økt fra 50-60 til 80-90. De tallene sier ikke meg noe, men det er visst en ganske høy økning i løpet av bare to uker (var på legevakten for to uker siden). Så ja, det er den individuelle økningen som har noe å si. Jeg har hørt om folk som har overtrykk på rundt 90 til vanlig liksom, og for meg hadde det vært veldig lavt. :)

Skjønner! Da har det jo økt endel ja! Min har ligget på det samme tallet på hver eneste kontroll faktisk, men vet ikke noe om hva som er vanlig/uvanlig. Ville enten ringt opp igjen til legen jeg, eller til føden, for å høre litt mer om hva det vil si for deg, og hva du burde gjøre for å unngå at det øker.

Målte han en eller flere ganger? Her tar hun alltid tre ganger da den første ikke alltid blir riktig..

Målte totalt fem ganger i løpet av en klokketime ca. Fire første var nokså samme, og siste noe lavere.
Ok ^-^ Skal kanskje ikke stå på det da - her måler hun gjerne tre (snakker gjerne under den første selv om jeg har fått beskjed om å ikke prate)
Men rart at du ikke har fått mer info :/

Ok ^-^ Skal kanskje ikke stå på det da - her måler hun gjerne tre (snakker gjerne under den første selv om jeg har fått beskjed om å ikke prate)
Men rart at du ikke har fått mer info :/

Slik gjorde fastlegen min det også :) i går var det rett på å slappe av med første måling, men det var jo for såvidt greit det. Satser på å få litt mer svar i morgen, visst ikke må jeg si at jeg ikke vil gå til denne legen mer.

Back
Topp