Sunn graviditet

Julismil

Glad i forumet
❤ Juliskattene 2018 ❤
FebbisBebbis2021 ❄️
I forrige graviditet gikk jeg opp godt over 30 kg, og jeg veide 103 kg når jeg gikk i fødsel. Jeg husker utrolig godt hvor tungt det var, både under graviditeten, men også etterpå. Vonde knær og vond rygg, lite overskudd og en stor mistrivsel i egen kropp. Denne gangen nekter jeg å la det samme skje igjen. Ikke fordi det handler om antall kilo, men fordi det er særlig viktig at jeg holder meg sprekest mulig denne gangen. Ikke bare har jeg en mageboer å ta hensyn til, men jeg har en aktiv og vilter 2-åring som jeg vil ha overskudd og energi til. Jeg vil være en sporty og leken mamma under graviditeten, og jeg vil ha overskudd og energi til begge to etter fødsel.

Jeg har verdens beste motivasjon for å unngå unødvendig vektoppgang, og vil bruke denne tråden som en slags inspirasjon/motivasjon. Hvis det er flere som tenker som meg, hiv dere med! Her kan vi poste bilder av gode, sunne frokoster, dele oppskrifter og tips, og skryte litt av oss selv når vi har tatt gode valg for egen helse!:D

Jeg er med! :D Veide 102 ved fødsel, og er nede i 85 nå. 9 mnd siden sist fødsel, så jeg skal IKKE opp 25 kg nå :sorry:

Jeg er også med på denne! Fokus på sunn kosthold og aktivitet er nøkkelen tror jeg! Jeg har et mål om å ikke gå opp særlig i vekt det første semesteret! :hungover:

Jaa, jeg jubler for denne tråden!! :) Jeg er 88kg nå, og burde vært 20 kg lettere ifølge bmi-kalkulatoren. Har de beste intensjoner om å holde vekten så stabil som mulig (skjønner jo at jeg kommer til å legge på meg, men vil prøve å begrense det) for både meg og den lille :happy:

Så herlig å se så bra respons allerede!:D Vi kan være en egen liten heiagjeng her inne, det kommer sikkert godt med i tiden fremover:)

Jeg har fortsatt noen gravidkilo etter forrige, så begynner på 81,5 kg nå. Ideelt sett burde jeg vært minst 10 kg lettere mtp høyde og bmi, menmen. Jeg må prøve å begrense vektoppgangen så godt jeg bare kan, gjennom gode valg i matveien og ved å holde et bra aktivitetsnivå gjennom dagen.

Jeg får være førstemann som skryter litt da:
Nettopp kommet hjem etter topptur! Intens stigning og bratt terreng, pulsen har fått kjørt seg og det er utrolig digg å kjenne på mestring og endorfiner etterpå!:D Nå nyter jeg vannmelon til lunsj, DET er digg det!

Hiver meg på her! Har allerede gått opp 1,5 kg og har et mål om å gå opp totalt 5 kg, så går ikke så bra foreløbig. Jeg er overvektig og har allerede 20 kg for mye så viktig at jeg ikke går opp masse. Legen sa jeg burde gå opp 5-10 kg.

Frokosttips: havregrøt laget med havremel. 50 g havremel og 300 g melk + litt salt. Topper grøten med 3 tørkede dadler, kanel og banan. Blir ca 400 kalorier laget på lettmelk. Kjempegodt og mettende!

Ønsker heller ikke å gå opp for mye.. Jeg har hatt et større vekttap siste par år, og ligger nå på 69kg.. Legger lett på meg, men har en aktiv livsstil fra før og spiser bra.. Men merker jeg har mye mindre energi nå til å være så aktiv jeg ønsker og har rett og slett fått avsmak på "sunn" mat :yuck: Ikke en god kombo.. Men ønsker virkelig ikke å gå opp mye, så håper og tror jeg skal klare det :angelic:

Veide 75 kg sist jeg var gravid, gikk opp kun 5 kg og de ble borte etter fødselen. Men nå veier jeg 80 kg igjen og ønsker virkelig ikke å gå opp så mye mer. Jeg sliter veldig med motivasjon, spiser ikke usunt men er veldig lat :shifty: Skal prøve å sette meg noen mål :)

Kjempefin motivasjonstråd! Jeg har gått opp 2 kg allerede, så har bestemt meg for å ikke hive i meg alt som frister (som jeg har gjort til nå:yuck:). Har laget middag og aktivitetsplan for denne uka. Så har jeg kjøpt sun lollys (tilbud på meny) som jeg har i frysern når jeg vil ha noe godt. :hilarious:

Super tråd! :nicethread
Jeg gikk opp ca 25 kg sist. Vil ikke gå opp så mye denne gangen! Håper å holde meg til under 10 kg.
Har en gutt på nesten 2 år, som holder meg i aktivitet. Håper det hjelper på! Spiser også sunnere og bedre mat etter vi fikk han, siden han spiser det samme som oss. Så er det bare å håpe at cravingsene blir isbiter og grønnsaker :joyful:

Interessant at de fleste som hiver seg på denne tråden har vært igjennom et svangerskap før :rolleyes::rolleyes:

Hvis spira klorer seg fast skal jeg hive meg på denne! Gikk opp ALT for mye i forrige svangerskap!

Interessant at de fleste som hiver seg på denne tråden har vært igjennom et svangerskap før :rolleyes::rolleyes:

Kanskje fordi vi vet at det ikke er så lett å være sunn hele svangerskapet, sånn som vi trodde første gang? :hilarious:

Hvor mange kg er det vanlig å legge på seg i det første trimesteret? :) Sånn ca? Jeg vet jo at det meste kommer senere, og at det sikkert er individuelt.. Men greit å vite sånn ca!

Jeg hiver meg på :) Veier 20 kilo for mye desverre, ønsker å begrense vektoppgang! Motivasjon å vite at vi er flere

Jeg er med! Jeg skulle egentlig gifte meg i juli, men pga. corona måtte vi utsette - da ble det baby heller! Jeg gikk ned 9kg for å passe inn i brudekjolen, og har et mål om å fortsatt kunne passe denne om et år :rolleyes:

Da jeg gikk ned i vekt, handlet det kun om hva jeg spiste. Jeg er veldig lat, og ville se hvor mye jeg kunne gå ned bare ved en endring i kostholdet. Jeg vil prøve å holde et sunt og variert kosthold i denne graviditeten, men skulle gjerne ønske jeg hadde mer treningsglede. Jeg HATER å gå tur... Håper jeg klarer å snu denne tankegangen - jeg vil jo ha en sunn og frisk graviditet :D

Slenger meg på. Gikk opp 17 kg forrige svangerskap Alt ble heldigvis borte iløpet av 3-4 mnd uten at jeg gjorde noe for det (spiste sjokolade hver dag mens jeg ammet ) så tydelig at det var mest vann. Men håper likevel jeg ikke går opp så mye denne gangen . Veier litt for mye i utgangspunktet. Var på 65 kg før jeg ble gravid (det er mye fordi jeg er ganske lav) Har litt liten matlyst om dagen og har gått ned 1 kg.
Problemet mitt er at jeg er lat - helt allergisk mot trening og jeg har fått litt avsmak på mye av den sunne maten. Det kan jo gå seg til da håper jeg. Får vært litt aktiv på jobb da jeg jobber i barnehage og har en aktiv gjeng med skolestartere. Og en snart 4 åring hjemme.

Hvor mange kg er det vanlig å legge på seg i det første trimesteret? :) Sånn ca? Jeg vet jo at det meste kommer senere, og at det sikkert er individuelt.. Men greit å vite sånn ca!
Individuelt :P jeg bruker å gå ned ettersom jeg er kvalm og uggen. Gikk ned tre kg første trimester sist, men legger alltid fint på meg etterpå. Jeg har en grei startvekt nå på 56kg og regner med å veie 72 i uke 40;)

Jeg går fort ned igjen i ammeperioden.

Jeg har ikke vært gravid før så jeg er spent på vektøkning. Jeg er 60 kg, og trener styrke 3-5 dager i uka. Jeg tenkte i forrige uke at jeg skulle bli flinkere til å løpe, så jeg startet, men to dager senere fikk jeg positiv test. Og jeg fikk beskjed av to gravide venninner om at siden jeg ikke allerede er en løper, bør jeg ikke begynne nå pga risk for SA :O så da får jeg bare gå litt i tillegg da. Styrketrening er jo rimelig stillestående. Må jo også være forsiktig her med øvelser som presser på buken. Mye å ta hensyn til.

Back
Topp