Sukkerstreik

siden jeg har svangerskapsdiabetes, så MÅ jeg holde meg unna, så da henger jeg meg på denne......
Krysser fingrene for at eg ikkje får det, men med denne sukkerstreiken vil eg vær bedre rusta om det sku skje i allefall..

Jeg har 8 uker på meg å være flink før jeg skal ta ny glukosebelastningstest. Jeg er sikker på at jeg får utslag på den hvis jeg ikke er forsiktig for jeg hadde svangerskapsdiabetes i første svangerskap.
Det har gått litt opp og ned. Halloween (+helg) ble det for mye godteri, men i går klarte jeg å holde meg da. :) Selv om jeg hadde en tøff dag med mye hormoner. Jeg føler at hvis jeg skal ha sjans på den drømmefødselen jeg alltid har ønsket meg (har to relativt tøffe fødsler bak meg), så nytter det ikke med en svær 5 kg klump. Jeg må vite at jeg har gjort alt i MIN makt for å unngå en for stor unge. Akkurat det er min motivasjon og det er sårt for meg at ikke jeg også kan få en fin fødselsopplevelse. Nå er dette nr.3 og det kan bli min tur, så dette vil jeg virkelig sterkt!

Jeg har 8 uker på meg å være flink før jeg skal ta ny glukosebelastningstest. Jeg er sikker på at jeg får utslag på den hvis jeg ikke er forsiktig for jeg hadde svangerskapsdiabetes i første svangerskap.
Det har gått litt opp og ned. Halloween (+helg) ble det for mye godteri, men i går klarte jeg å holde meg da. :) Selv om jeg hadde en tøff dag med mye hormoner. Jeg føler at hvis jeg skal ha sjans på den drømmefødselen jeg alltid har ønsket meg (har to relativt tøffe fødsler bak meg), så nytter det ikke med en svær 5 kg klump. Jeg må vite at jeg har gjort alt i MIN makt for å unngå en for stor unge. Akkurat det er min motivasjon og det er sårt for meg at ikke jeg også kan få en fin fødselsopplevelse. Nå er dette nr.3 og det kan bli min tur, så dette vil jeg virkelig sterkt!
Må alle ta glukosetesten? Skal til jordmor om ei uke...

Håpe VIRKELEG du får ein fin fødsel denne gangen :)

Jeg hiver meg på om det er ok! Skulle egentlig begynne 1.nov, men mannen lagde kanelsnurrer og da måtte jeg bare smake, både da og dagen etterpå i besøk. Og i går spiste jeg tørket tranebær, som viste seg å inneholde massevis rørsukker...så fikk en dårlig start! Har klart meg i dag :))

Må alle ta glukosetesten? Skal til jordmor om ei uke...

Håpe VIRKELEG du får ein fin fødsel denne gangen :)
Takk for det! :)

Nei. Jeg tok i første svangerskap fordi jeg var med i en forskningsstudie hvor alle ble testet. Da slo jeg ut og dermed må jeg testes hver gang jeg er gravid. Selv om jeg hadde svangerskapsdiabetes, hadde jeg aldri sukker i urinen og blodsukkeret mitt var fint på hver svangerskapskontroll både fastende og ikke fastende.

Farsdag idag = kake ;) Det vert fullt hus hjå familien til mannen min så blir hardt å ikkje ete kake når alle andre sitt å gomle i seg. Men eg skal holde meg til eitt kakestykke :)

Har vært kjempe usunn i helgen :-( og tror det har gjort utslag i at jeg har hatt så sinnssykt halsbrann i hele natt!!! Første natten dette svangerskapet..nå er d Skjerpings! .

Jeg har vært veldig flink denne uka, men i dag har det vært mye søtt. Jeg var forberedt på det da, barnedåp i dag pluss amerikanske pannekaker med lønnesirup til frokost siden det er farsdag. Men det er greit, livet består av flest hverdager, så gidder ikke å ha dårlig samvittighet for litt (ok mye) kake i spesielle anledninger.

Jeg sliter litt... Veldig vanskelig å stå imot når det tilbys eller når man går i butikken med tom mage :p

Synes det går greit. Nå er jeg begynt med målinger hjemme, så nå må jeg i allefall begrense meg. Kjenner jeg er veldig spent på hvordan målingene blir, siden hun på KK mente glukosebelastningen var sååååå høy og nesten advart meg på at jeg ikke ville greie å regulere det selv

Peppercat: Håper du klarer å regulere det selv. Hvis du klarer å gå tur eller trene kan det øke insulinfølsomheten :)
Har du fått noen instrukser om hvordan du bør sette i sammen måltider for å dempe blodsukkerstigningen? Jeg har hørt at det kan være lurt å spise litt nøtter (eller annet fett/proteinrikt) sammen med frukt hvis du spiser det som mellommåltid, men jeg lurer på om man bør spise nøttene før, samtidig eller etter at man har spist opp f.eks eplet? Kanskje det er et fett?

Jeg synes jeg klarer meg ganske bra. Når suget blir for stort tar jeg meg en bit 86% sjokolade. Det hjelper godt på.

Lurer på om cottage cheese og litt syltetøy påvirker blodsukkeret mye?

Jobba i går og vart så sulten når eg sku heim at eg gjekk på ein sjokolade smell. Haff...har aldri vore så svak for fristelser som det eg er no :P søndagen gjekk forsåvidt greit. Ein kjeks og ein konfektbit meir enn planlagt så er fornøgd med det :)

Peppercat: Håper du klarer å regulere det selv. Hvis du klarer å gå tur eller trene kan det øke insulinfølsomheten :)
Har du fått noen instrukser om hvordan du bør sette i sammen måltider for å dempe blodsukkerstigningen? Jeg har hørt at det kan være lurt å spise litt nøtter (eller annet fett/proteinrikt) sammen med frukt hvis du spiser det som mellommåltid, men jeg lurer på om man bør spise nøttene før, samtidig eller etter at man har spist opp f.eks eplet? Kanskje det er et fett?
Har vært gjennom dette med de to jeg har fra før. Målte meg etter middag i dag og da på 4,6, så jeg tror nok jeg skal klare å regulere det fint denne gangen og. Det jeg vet er at jeg reagerer veldig hvis jeg blader sukker med fruktsukker. Skal til ernæringsfysolog i neste uke. Får sikkert litt tips da :-)

Her er det sukkerstreik etter jormorbesøk i går og høyt sukkernivå i utinen. Glukosetest på tirsdag.. Fasting og to timer på legekontorets venterom mellom blodprøvene på tom mage. En real utfordring...

Trulte Troll: Sukker i urinen trenger ikke å bety svangerskapsdiabetes og selv om man har svangerskapsdiabetes får man ikke nødvendigvis sukker i urinen. Lykke til med glukosebelastningstesten på tirsdag. Ikke så lenge til jeg skal ta den igjen jeg og.

Trulte Troll: Sukker i urinen trenger ikke å bety svangerskapsdiabetes og selv om man har svangerskapsdiabetes får man ikke nødvendigvis sukker i urinen. Lykke til med glukosebelastningstesten på tirsdag. Ikke så lenge til jeg skal ta den igjen jeg og.

Jeg vet det ikke trenger å være svdia og jeg håper jo seff det ikke er det. Men, jeg tar det uansett alvorlig da jeg hadde +3 på første kontroll, +5 på andre kontroll og på mandag +8 sukker i urinen. Så null sukker frem til tirsdag, så får vi bare avente dommen. :) Jeg hadde også høyt blodtrykk... Krysser fingerene på tirsdag og takk for lykkeønsker :)

Sa nei takk til kake i kveld. Jeg spiste et par skiver grovt brød og litt popcorn i stedet. Så har jeg mørk sjokolade og peanøtter med skall på lur hvis suget melder seg. :)

Jeg synes jeg klarer meg ganske bra. Når suget blir for stort tar jeg meg en bit 86% sjokolade. Det hjelper godt på.

Lurer på om cottage cheese og litt syltetøy påvirker blodsukkeret mye?
Til lunsj så har jeg faktisk spist en halv boks med cottage cheese, oppskåtet eple (1 stk), toppet med kanel og hakkede mandler i en bolle! Skikkelig godt og metter lenge! Det er ihvertfall ikke mye sukker i cottage cheese så jeg ville tro man er innafor, og hvis det er som du sier at nøtter kan hjelpe til med å holde blodsukkeret nede er jo det en bonus !! ;) cottage c inneholder masse proteiner!! Det er jo gull!!

Back
Topp