Sukkerfrie barnehager?

ORIGINAL: Arkana

Forstår virkelig ikke hvorfor det er så hysterisk med sukkerfrie barnehager jeg?
Har jobbet i barnehage i mange år og har sett hvordan dårlig kosthold har innvirkning på barn adferd. Enkelte unger kommer med matpakke bestående av pølsebrød med nugatti, sjokoladeringer o.l . Tenk selv hvordan enkelte unger "lettet" fra frokost- lunchbordet... 
Med opptil 20 barn på en avdeling sier det seg selv at det blir ofte mye kaker og søtsaker + at det ofte er andre tilstellninger i en barnehage der pølser, is mm er involvert... Bursdager feirer de stort sett hjemme i tillegg med kaker, brus, is og gele. Føler ikke selv at jeg er overhysterisk på noen måte, men forstår ikke hvorfor vi skal gi barn inntrykket av at det ikke går ann å kose seg hvis de ikke trykker is eller kake i kjeften.

Har sett mye gale ejg også. Faren til en av barna var baker og hun fikk kun med seg skillingsbolle i barnehagen hver dag. Hun ble lei av det til slutt og vi måtte lage en skive til hun istedet.
Og en annen som var kjempeovervektig for hun fikk nugatti med seg og familien spiste kun pizza og mc donalds.. Hele familien var overvektige. Slik får jeg vondt av og se på[:'(]
Men jeg mener alt med måte. Hørte om at de ikke fikk noenting med sukker i det hele tatt og det ble for dumt synes jeg. Brunost er jo sundt og godt og melk liker jo de fleste barn,så det bør de beholde.
Men litt enig i at de ikke trenger kjeks og brus hver gang de skal kose seg,men noen ganger må være lov[:)]

ORIGINAL: Arkana

Forstår virkelig ikke hvorfor det er så hysterisk med sukkerfrie barnehager jeg?
Har jobbet i barnehage i mange år og har sett hvordan dårlig kosthold har innvirkning på barn adferd. Enkelte unger kommer med matpakke bestående av pølsebrød med nugatti, sjokoladeringer o.l . Tenk selv hvordan enkelte unger "lettet" fra frokost- lunchbordet... 
Med opptil 20 barn på en avdeling sier det seg selv at det blir ofte mye kaker og søtsaker + at det ofte er andre tilstellninger i en barnehage der pølser, is mm er involvert... Bursdager feirer de stort sett hjemme i tillegg med kaker, brus, is og gele. Føler ikke selv at jeg er overhysterisk på noen måte, men forstår ikke hvorfor vi skal gi barn inntrykket av at det ikke går ann å kose seg hvis de ikke trykker is eller kake i kjeften.

JEG ER SÅÅÅÅ ENIG MED DEG!!!!!!!

SKULLE AKKURAT TIL Å SKRIVE ET INNLEGG OM AT BARNA MÅ LÆRE SEG AT DET GÅR ANN Å KOSE SEG UTEN Å SPISE SNOP !!

Jeg må bare nevne en ting til:

Brunost inneholder mer sukker enn Freia sin melkesjokolade....

Så er det sagt....

Og er det noen som mener at melkesjokolade er SUNT? [8|]

ORIGINAL: *MaRgArItA*

Jeg syns man skal ha et "normalt" forhold til sukker i bhg, ikke ta alt bort, men heller begrense!! Vi skal jo gi barna et sunt syn på kosthold, jeg syns ikke man gjør det ved å være hystersik å aldri la de kose seg med noe som har sukker osv. Syns litt det "slankehysteriet" og "sunnhetshysteriet" som vi er så opptatt av smitter av på barna....om man som foreldre har et normalt syn og har et normalt kosthold så vil man få "normale" barn også!!

At man i bhg, hvis det er smøre mat og slik, begrenser tilgangen til sukker pålegg, rett og slett ikke har det på bordet vært måltid så er jo omtrent resten opp til dere foreldre, dere som smører mat og bestemmer hva de har i nistepakken. I de fleste bhg er det også foreldrene som har med bursdags maten!

Godt skrevet!!

Jeg synes det er veldig flott at de begrenser bruken av sukker men man skal ikke bli hysterisk synes jeg...Alt med måte..

ORIGINAL: bondekone

ORIGINAL: BlåBobler

Så er det sagt....

dette er innhildet i brunosten

Ingredienser
Myse, geitmelk (124g til 100g ferdigvare), fløte og melk.

Oppbevaring
Kjølevare 0-4 grader C

Emballasje
Skiver 10 stk.;1/4 kg;1/2 kg;750 g;1 kg

Næringsinnhold per 100g
energi 1923 kJ (461 kcal)
protein 11 g
karbohydrat 39 g
fett 29 g
kalsium 350 mg (44 %')
fosfor 450 mg (56 %')
magnesium 60 mg (20 %')
vitamin A 330 µg (41 %')
riboflavin 1,2 mg (75 %')
vitamin B12 1,1 µg (110 %')
' av referanseverdien

ingen sukker i den ,men er melkesukker der for å få litt søsmak og det er ikke det de bruker i sjokoladen som er vanlig sukker

Karbohydrater = Sukker   (eller stivelse om du vil, som igjen er SUKKER) [:)]

ORIGINAL: * Babysyk *

ORIGINAL: Bastmoms

Jeg syns det blir feil og hysterisk, og sånne ting KAN faktisk slå tilbake på barna når de blir større. Hørt om noen som får ett unormalt forhold til sukker fordi de ble nektet det totalt som barn.
Istedenfor å bli overhysteriske så syns jeg det heller bør legges fokus på sunn mat, og at det av og til er lov å skeie ut med litt sukkerholdige ting, lære barna sunne verdier, balansere kosten og at det er lov å spise søte ting, men med måte.

Enig [:)]

Men barndommen legger grunnlaget for resten av livet. Blir man overvektig som barn, er det vanskelig å komme bort fra det igjen.

Dessuten blir kroppen avhengig av sukker. Og jo mer den får jo mer MÅ den ha.... Et veldig moderat forholdt til sukker UTEN hysteri når man er barn, legger grunnlaget for et normalt sunt kosthold når de vokser opp og skal klare seg selv [:)]

Vår barnehage regnes vel som "sukkerfri." Men når de bruker det uttrykket, så tror jeg ikke de mener at ALT med sukker i skal forbys. Jada, det er vel sukker i alt vi spiser? I frukt er det DRUEsukker, for å sette det på kanten! [:D] jeg har absolutt ingenting imot at de har frukt i stedet for kake, Vetle har blitt skikkelig glad i frukt han, og det er vel ingenting som er bedre?

De er jo i barnehagen på dagtid, etterpå er de hjemme og kan forsåvidt spise så mye sukker foreldrene vil...

Synes det er helt greitt at barnehagen har et sundt forhold til mat, så kan vi som FORELDRE skjemme dem ut og gi dem så mye usunt vi vil. Jeg er langt i fra hysterisk når det gjelder sukker, men ser også at et sundt kosthold er viktig. Og hvorfor ikke få hjelp av barnehagen til å gjennomføre det?

ORIGINAL: Grete71

Vår barnehage regnes vel som "sukkerfri." Men når de bruker det uttrykket, så tror jeg ikke de mener at ALT med sukker i skal forbys. Jada, det er vel sukker i alt vi spiser? I frukt er det DRUEsukker, for å sette det på kanten! [:D] jeg har absolutt ingenting imot at de har frukt i stedet for kake, Vetle har blitt skikkelig glad i frukt han, og det er vel ingenting som er bedre?

De er jo i barnehagen på dagtid, etterpå er de hjemme og kan forsåvidt spise så mye sukker foreldrene vil...

Synes det er helt greitt at barnehagen har et sundt forhold til mat, så kan vi som FORELDRE skjemme dem ut og gi dem så mye usunt vi vil. Jeg er langt i fra hysterisk når det gjelder sukker, men ser også at et sundt kosthold er viktig. Og hvorfor ikke få hjelp av barnehagen til å gjennomføre det?

[:D] [:D] [:D]

I guttungen sin bhg får de fruktfat med litt annen frukt enn til vanlig med stjernesprut på til bursdag, det er jeg veldig positiv til. Men synes det er helt greit at de får pålegg med sukker i, det er jo vanlig pålegg som vi spiser her hjemme også [:)] 

ORIGINAL: Destiny85

Vi har fått sååå mye skryt for kostholdet på barnehagen vi, foreldrene er veldig fornøyde!
Ungene er fornøyde, og de spiser godt[:)] Enn det? Vi som ikke har sukker[8D]
Vi har hatt kostholdseksperter der som har hatt kurs, og fortalt oss hva det er barnekroppen trenger for å fungere optimalt. Det er småting som at de helst skal ha H-melk fremfor Lettmelk. De trenger fettet som er i H-melka, noe som vi damer gjerne vil slippe[;)]

Og hvorfor er det så mange som forbinner sukker med kos? Kan man ikke kose seg med bananmuffins uten sukker? Kan man ikke kose seg med frukt? Det er ikke DEG vi "tar ifra" sukkeret, det er ungen.
Nå det er en base med 20 unger + 4 voksne så er det 24 kaker i året bare i barnehagen. Dvs 2 kaker i mnd + bursdager til venner, familie, egen feiring hjemme, lørdagsgodt, sjokopålegg, yougurt +++

Og ta det med ro, ungene blir ikke tatt fra noe de trenger.
De får grunnlaget til et godt og sunt kosthold[:)]

Veldig bra!! [:)]

Så er det sagt....

Unnskyld, men det er faktisk den dummeste kommentaren jeg har sett på lenge. Er faktisk en del næringsverdi i brunosten og i forhold til melkesjokolade, hvor den kun er "tomme" kalorier

Barnehagen som Mina går i ønsker å være sukkerfri. Dvs foreldre skal da ikke ha med kake eller is når barna har bursdag, de lager heller da et flott fruktfat. Noe jeg syns er bra. Tenk hvor mye kaker og is det blir da når det er så mange barn. De får ikke lov å ha med vanlig youghurt, men kan godt ha med biola. De fokuserer på sunn mat.
Er veldig fornøyd, da har jeg mye mer oversikt over hvor mye sukker hun får i seg. Bare positivt syns jeg.[:D]

ORIGINAL: Toyah

Så er det sagt....

Unnskyld, men det er faktisk den dummeste kommentaren jeg har sett på lenge. Er faktisk en del næringsverdi i brunosten og i forhold til melkesjokolade, hvor den kun er "tomme" kalorier

Men det er fortsatt like mye sukker [:)] Dessuten er det nesten ikke noe næring i brunosten lenger. De har t.o.m fjernet jern, som tidligere fantes i brunost....  Og derfor er ikke brunost sunt. Men selvfølgelig er det svært få gram man får i seg ved å spise 2 tynne skiver brunost i forhold til å spise 1 plate melkesjokolade.

ORIGINAL: Personligheten

Barnehagen som Mina går i ønsker å være sukkerfri. Dvs foreldre skal da ikke ha med kake eller is når barna har bursdag, de lager heller da et flott fruktfat. Noe jeg syns er bra. Tenk hvor mye kaker og is det blir da når det er så mange barn. De får ikke lov å ha med vanlig youghurt, men kan godt ha med biola. De fokuserer på sunn mat.
Er veldig fornøyd, da har jeg mye mer oversikt over hvor mye sukker hun får i seg. Bare positivt syns jeg.[:D]

Jeg skulle ønske vår barnehage var sånn... [8|] Der går det kun i kneip, syltetøy og prim..... [>:]

Back
Topp