Sukkerfrie barnehager?

Kanskje å ta litt hardt i å styre unne alt som er sukker i da, men det er helt greit at de la vær å gi barna verstingene.

Der Benjamin går spiser de brødmat i 11 tida, de har prim, brunost og syltetøy, men resten går i hvitost, skinke, kaviar, makrell i tomat på tube osv. Jeg har sakt at Benjamin elsker alt som har noe med fisk i på skiva, så det er som regel det han får på minst ene skiva si også får han noe annet på skive 2. Og de drikker lett melk til det måltidet.

Gjennom dagen får de kun vann vist de er tørst uten om måltidene, tror ikke de har saft der i det hele tatt, og i 14.00 tida får de frukt, youghurt, knekkebrød el, og en dag i uka har de et varmt måltid som tomatsuppe, grøt med frukt og rosine etc.

Til bursdag lager de sunn festmat sier de, så da regner jeg med de lager noe av frukt eller kanskje vaffler med lite eller ikke noe sukker i.

Bruker selv å lage sukker frie vaffler og jeg bruker 50/50 med hvetemel og havremel, de blir knall gode!![;)]

Jeg syns det er supert at de har fokus på sunn mat uten at de tar helt av, og Benjamin spiser mye mer i barnehagen enn hva han gjør hjemme, selv om han har begynt å spise mer hjemme også.[:)]

Sønnen min gikk i naturbarnehage en stund. Her fikk bursdagsbarnet heise flagget på morran, i løpet av dagen fikk han en time alene med en voksen, hvor de laget en bursdagstein og de laget pinnebrød på bålet. Synd dette var kjempe knall jeg i forhold til den andre han gikk i, hvor det var standar med medbrakt kake til bursdag. Den var 35 barn i denne gruppen, det er mange bursdager pr mnd med høyt sukkernivå og da med nugatti til frokost i tillegg da[:o] Er ikke spesielt morro å være mamma til en med dårlige tenner da[:)]

Sukkerfri barnehage syns jeg hørtes kjempefornuftig ut. Registerer at enkelte her mener det er hysteri, men jeg ser ikke helt hvorfor. Det er jo ikke akkurat slik at barnehagen bestemmer at ungene ikke får spise det hjemme [8|] Tror ikke ungene har vondt av å ikke feire bursdagen med kake og brus i barnehagen. Det er jo ofte slik at de har en barnebursdag, en voksenbursdag og en barnehagebursdag og det er jo rimelig mange feiringer [&:]

Nei, raffinert sukker trenger du ikke, men at cellene i kroppen trenger glukose stemmer. Du får i deg dette gjennom mye annet enn kake og is [8|]. Karbohydrater blir omdannet til glukose i kroppen, så spiser du fiber og slikt skulle det rekke [;)]

Diabetes er den hurtigst voksende folkesykdommen her til lands og 30% av treåringene har hull i tennene (kilde:aftenposten). da kan det være greit å se litt på hva vi gjør og hvordan vi lever.

I barnehagen der mini går har de fokus på å være sunne, men er ikke hysteriske. De kan hahva de vil på brødskiva, men blir oppfordret til å spise sunt...

Når noen har bursdag så lager de middag til alle barna, og bursdagsbarnet (eller foreldrene) får bestemme hva de skal lage denne dagen... Synes det er smart for da blir det litt kos, men ikke kaker og godterier...[:)] 

Suppa går i sukkerfri barnehage og det syntes vi er helt topp, de får all mat det frokost ,lunsj og mellommåltid(frukt og gjerne litt knekkebrød eller kornblanding),når det feires bursdager der (ganske ofte), får burdagsbarnet velge om de skal ha et ekstra måltid med frukt eller om de skal lage smoothie (sistnevnte er veeeldig populært). Syntes ikke det er hysterisk i det hele tatt, og de får jo i seg sukker da bare at det er naturlig fruktsukker.

sign!!
ORIGINAL: Bastmoms

Jeg syns det blir feil og hysterisk, og sånne ting KAN faktisk slå tilbake på barna når de blir større. Hørt om noen som får ett unormalt forhold til sukker fordi de ble nektet det totalt som barn.
Istedenfor å bli overhysteriske så syns jeg det heller bør legges fokus på sunn mat, og at det av og til er lov å skeie ut med litt sukkerholdige ting, lære barna sunne verdier, balansere kosten og at det er lov å spise søte ting, men med måte.

Jeg synes tiltaket med sukkerfri barnehage er bra, men ikke når det blir så "hysterisk" som trådstarter forteller om. Å fjerne prim, brunost og melk fra måltidene blir litt på grensen.

I Helenes barnehage fokuserer de på sunt kosthold. Vi har med frokost til de barna som kommer før kl 8. Lunsj får de, og da er det varm mat 3 dager, nybakt grovt brød den 4 dagen, og så "rester" på fredagen. I tillegg serveres det frukt om ettermiddagen.
På de "store" avdelingene har foreldrene fått beskjed om ikke å sende med yoghurt. Både pga sukker, og fordi det blir litt urettferdig barna i mellom. Noen hadde med Go'morgen yoghurt, og noen hadde ikke med i det hele tatt. Men på Helenes avdeling får de yoghurt sammen med frukten.
På bursdager skal de ha en ordning med at barnet får velge matrett til lunsj.
De drikker kun vann mellom måltidene. Ikke saft.

Synes dette er supert!

største gutten min gikk i en sånn type barnehage. det ble sånn da han hadde gått der litt  over ett år. jeg syns det er helt hysterisk jeg å. han fikk med seg yogurt av meg,og andre ting barnehagen helst så vi ikke ga han. men jeg kan ikke legge om hele kostholdet til sønnen min pga at barnehagen er hysterisk.....
di fikk melk i den barnahagen da.....

dattra mi går i en barnehage der mann er bevisst på å ikke spise ting med så mye sukker... dem får prim. melk.brunost osv men dem får ikke noe saft eller kaker når det er bursdag eller ellers.. syns det er greit jeg.. vi får i oss masse sukker igjennom maten vi spiser.. for alt vi spiser nesten er det sukker i... tenk vist dem skulle ha kaker å saft hver gang det var bursdag det hadde blitt mye sukker gett... å ho får jo lørdags godteri..så hvorfor få masse sukker i barnehagen? men syns ikke sunnhets greia skal ta helt av..

Jeg synes det er positivt!

Ser mange skriver at de må da få kose seg med litt sukker - høres jo ut som at hvis de ikke får drikke saft eller ha prim og hapå på skiva så koser de seg ikke..[8|]
Jeg vil ikke gi jenta mi prim eller hapå på skiva - er jo rene sjokoladepålegget jo. Jo mindre sukker hun er vandt med å få, jo mindre behov vil hun forhåpentligvis ha for det jo eldre hun blir.
Med den overvektsproblematikken (og syreskader på tennene) som begynner å vise seg også her i Norge, så synes jeg det er lurt at "sukkerfrie" barnehager eksistrerer. Forebygging og innføre sunne vaner.
Så kan heller foreldrene gi barna hva de vil når de ikke er i barnehagen.

ORIGINAL: Bastmoms

Jeg syns det blir feil og hysterisk, og sånne ting KAN faktisk slå tilbake på barna når de blir større. Hørt om noen som får ett unormalt forhold til sukker fordi de ble nektet det totalt som barn.
Istedenfor å bli overhysteriske så syns jeg det heller bør legges fokus på sunn mat, og at det av og til er lov å skeie ut med litt sukkerholdige ting, lære barna sunne verdier, balansere kosten og at det er lov å spise søte ting, men med måte.

Kan si meg enig i siste del. Men mener likevel at man ikke behøver å feire bursdag med kake i barnehagen, for det blir fort veldig mye kake.. Synes kanske det er viktig å vise at det å kose seg ikke er synonymt med kake, goteri eller mat. Man kan kose seg på mange andre måter også. Finne på noe spesielt for å gjøre litt stas på barnet i barnehagen. Også spare kaker til bursdagsselskapene hjemme i steden.

Selv så får ikke branet mitt is, saft eller kaker i ukene. Men hun får prim på brødskiva. Den inneholder i det minste mye jern...

Latterlig og er så dumt at jeg får helt vondt hva faen er galt med folk`??? skal ikke unger få noe lenger?? alt med måte men dette begynner og bli sykt stakkars unger. Om ikke min datter få ha kake i sin bursdag kan de bare glemme og feire.. Folk er så hysteriske at jeg syns direkte synd på dem og ungene.. og det viser seg gang på gang at de ungene som har hysteriske foreldre det er ofte dem som får feite unger og unger som tipper over om de får godis... La barn få litt godteri men alt med måte og man kan faktisk lage ganske sunne kaker... LURER PÅ OM DERE ER LIKE SUNNE SELV ELLER ER DET DERES MÅTE OG LETTE SAMVITTIGHETEN PÅ DERES EGET INNTAK[;)]

ORIGINAL: louis1

Latterlig og er så dumt at jeg får helt vondt hva faen er galt med folk`??? skal ikke unger få noe lenger?? alt med måte men dette begynner og bli sykt stakkars unger. Om ikke min datter få ha kake i sin bursdag kan de bare glemme og feire.. Folk er så hysteriske at jeg syns direkte synd på dem og ungene.. og det viser seg gang på gang at de ungene som har hysteriske foreldre det er ofte dem som får feite unger og unger som tipper over om de får godis... La barn få litt godteri men alt med måte og man kan faktisk lage ganske sunne kaker... LURER PÅ OM DERE ER LIKE SUNNE SELV ELLER ER DET DERES MÅTE OG LETTE SAMVITTIGHETEN PÅ DERES EGET INNTAK[;)]

Har du oppskrift? [8D]
[:D]

"Få noe lenger??" Er smoothies, og andre frukt/grønnsaksretter ingenting det da? Hvorfor må det plent være sukker i det som skal betegnes som godt? Dette er jo snakk om hverdagen til barna, ikke helgen og andre høytider hvor det er naturlig at en kan skjeie ut litt.
Ja de kan lage sunnere kaker til bursdager i barnehagen, og da er det jo helt greit. Men du ser vel også at dersom det er mange barn i barnehagen så innfører en ikke akkurat sunne vaner ved å spise sjokoladekake 2 ganger pr uke?
Synes ikke sukkerfrie barnehager er hysterisk jeg men...hjemme kan en jo styre på så mye en vil og gi sukkervann intravenøst om en vil hehe[:D]
Jeg er hverken overvektig eller har et stort sukkerforbruk - en skal ikke bli fanatisk og forby barna ditt og datt - det er bedre at det er naturlig for barna å like frukt og andre sunne alternativer til snop, at de er vant med å drikke vann og melk til måltider i stedet for saft + fysisk aktivitet.
Da tror jeg ikke en får "opprørske" barn som går berserk i smågodet ved første ukelønn [;)]

ORIGINAL: MiaC

Har du oppskrift? [8D]
[:D]

Jeg har oppskrifter hjemme som er basert på grovere mel og sukker erstatninger.. muffins grove med blåbær grov gullerotkake med masse gulerot i osv... Men poenget er vel at det har blitt slik idag at barn skal ikke klarte for de kan falle og dø og ikke kan de spise sukker fordi de blir feite,, men om du lar uneg løpe og klatre vil de jo ikke bli så feite..

Vi trenger absolutt ikke den typen sukker som finnes i prim og yoghurt.

men vi trenger fruktsukker. Så hvis barna spiser MINST 1, helst 2 frukt i løpet av en dag i barnehagen så holder det lenge. HVIS de har spist skikkelig mat i tillegg da, selvfølgelig. Grovt brød med kjøttpålegg, ost osv... [:)]

JEg får helt spader av barnehager som serverer bana makaroni med ketchup!!!!!!!! [:@] 

Eller 5-kroner's kneip med prim!

Forstår virkelig ikke hvorfor det er så hysterisk med sukkerfrie barnehager jeg?
Har jobbet i barnehage i mange år og har sett hvordan dårlig kosthold har innvirkning på barn adferd. Enkelte unger kommer med matpakke bestående av pølsebrød med nugatti, sjokoladeringer o.l . Tenk selv hvordan enkelte unger "lettet" fra frokost- lunchbordet... 
Med opptil 20 barn på en avdeling sier det seg selv at det blir ofte mye kaker og søtsaker + at det ofte er andre tilstellninger i en barnehage der pølser, is mm er involvert... Bursdager feirer de stort sett hjemme i tillegg med kaker, brus, is og gele. Føler ikke selv at jeg er overhysterisk på noen måte, men forstår ikke hvorfor vi skal gi barn inntrykket av at det ikke går ann å kose seg hvis de ikke trykker is eller kake i kjeften.

ORIGINAL: MammaOkt

"Få noe lenger??" Er smoothies, og andre frukt/grønnsaksretter ingenting det da? Hvorfor må det plent være sukker i det som skal betegnes som godt? Dette er jo snakk om hverdagen til barna, ikke helgen og andre høytider hvor det er naturlig at en kan skjeie ut litt.
Ja de kan lage sunnere kaker til bursdager i barnehagen, og da er det jo helt greit. Men du ser vel også at dersom det er mange barn i barnehagen så innfører en ikke akkurat sunne vaner ved å spise sjokoladekake 2 ganger pr uke?
Synes ikke sukkerfrie barnehager er hysterisk jeg men...hjemme kan en jo styre på så mye en vil og gi sukkervann intravenøst om en vil hehe[:D]
Jeg er hverken overvektig eller har et stort sukkerforbruk - en skal ikke bli fanatisk og forby barna ditt og datt - det er bedre at det er naturlig for barna å like frukt og andre sunne alternativer til snop, at de er vant med å drikke vann og melk til måltider i stedet for saft + fysisk aktivitet.
Da tror jeg ikke en får "opprørske" barn som går berserk i smågodet ved første ukelønn [;)]

Jeg tror man fostrer opp en generasjon snålinger som er så sære at fyyy. [:D] men jeg gjør som jeg vil og om bhg skulle nekte meg noe så blåser jeg i det det er mitt barn og jeg bet for og ha henne der,, men vi har 1 regel så langt og det er kun fredager med youghurt[;)]

Greit at de ikke får ha is, kake ol men at de ikke kan ha brunost på skiven, eller spise yoghurt synes jeg er en smuuule overdrevet.

I Maja sin barnehage må vi ta med mat selv hver dag, så vi får bestemme pålegget selv, noe jeg syns er ganske greit. De får frukt midt på dagen og melk til maten, og i bursdager kjøper de inn litt annen frukt og lager stort fruktfat i stedet for kake. Syns det er en fin ordning. [:)] (Dessuten tror jeg ikke barna tenker over at de ikke får sukker i barnehagen, de aller fleste barn er jo utrolig glad i frukt også!)

Hjemme lærer vi Maja at godteri er noe vi helst koser oss med på fredag eller lørdagkveld. Men ingen blir skutt om vi tar "litt" i uka. Hender vi koser oss litt med en kvikklunsj, eller tar en kjeks etter maten. Men koser oss like mye når vi tar frukt. Ho skal ikke lære at godteri og sukker er noe man for enhver pris skal holde seg unna, men noe man fint kan kose seg med i små mengder[;)]

Back
Topp