Sukkerfrie barnehager?

x1x~Anni87~

Forumet er livet
Hva synes dere om det?

Jeg synes det er hysterisk!! Alså de får ikke spise yoghurt,brunost,prim..Alså ingenting med sukker i.
Man trenger faktisk litt sukker også da. Hva med melk tenker jeg da? Får de ikke det heller?

ORIGINAL: Æli

Visste ikke at det fantes en sånn barneghage..
Jeg syntes det er litt positivt..hadde ikke hatt noe imot å sende barnet mitt dit.

signerer..
føler meg skikkelig kjip som ikke lar tobias få saft og is i hans barnehage

ORIGINAL: Bastmoms

Jeg syns det blir feil og hysterisk, og sånne ting KAN faktisk slå tilbake på barna når de blir større. Hørt om noen som får ett unormalt forhold til sukker fordi de ble nektet det totalt som barn.
Istedenfor å bli overhysteriske så syns jeg det heller bør legges fokus på sunn mat, og at det av og til er lov å skeie ut med litt sukkerholdige ting, lære barna sunne verdier, balansere kosten og at det er lov å spise søte ting, men med måte.

Er det ikke da opp til foreldrene å avgjøre når og hvor mye sukker barnet skal ha?
Istedenfor at barnet har spist 2 posjoner is, 3 skiver med prim og saft i løpet av en dag i bhg...
Noe som er realitet for enkelte av barna i tobias sin bhg ved bursdager..

Jeg syns det blir feil og hysterisk, og sånne ting KAN faktisk slå tilbake på barna når de blir større. Hørt om noen som får ett unormalt forhold til sukker fordi de ble nektet det totalt som barn.
Istedenfor å bli overhysteriske så syns jeg det heller bør legges fokus på sunn mat, og at det av og til er lov å skeie ut med litt sukkerholdige ting, lære barna sunne verdier, balansere kosten og at det er lov å spise søte ting, men med måte.
Helt enig! Er viktig med en variert kost også. Og er ikke sukker bra for blod sukkeret?

så lenge de ikke serverer sjokolade og godis og brus! men hallo? hvilke bgh gjør sånt?

At alt skal bli sukkerfritt er jo hykleri! skulle ikke mitt barn få noe mat med sukker i hadde jeg bare sagt ifra i bgh!

ORIGINAL: litenvenn

selvom han er i (nesten) sukkerfri barnehage så bestemmer jeg jo selv hvor mye sukker han får hjemme.
er ikke dermed sagt at han skal bli "isolert" fra sukker selvom det er sånn i barnehagen

når det gjelder pålegg liker ikke min verken prim eller syltetøy så det er ikke noe problem for oss da [8D]

Tenkte faktisk med engang at barna ikke fikk sukker t det hele tatt jeg da,men tenkte ikke over det[:)] hehe.
Men at de ikke kan få brunost og melk fordi det er sukker i er litt for dumt synes jeg..For selvom det er sukker i er det jo sundt!

HELT ENIG!!

jeg sitter med en sambo som er resultat av at søstra (som er mye eldre) og mora konstant skulle slanke seg, for da slanket hele familien seg! Når han ser en kake blir han helt vill i øynene og kaka er borte fortere enn lynet! (litt overdrevent kanskje[8D])
min svoger forsynte seg med kake 4 ganger i dåpen til barnet vårt før MANGE hadde tatt en 1. porsjon!

Mens jeg har vokst opp med kake og kaffe kl 3-4 hver dag... trengte ikke å være brownies, men bare en kjeks var nok for oss, ja eller noen ganger fkk vi en loffeskive med smørost! (vokst opp på rugbrød).. Er ikke altid at jeg har lyst på kake, og ikke mye om jeg først skal ta meg noe..[:)][:D]

poenget er jo at foreldrene skal kunne styre selv hvor mye søtsaker barna skal få i seg iløpet av en dag.
hvis det er en bursdagsfeiring i barnehagen med kaker og is og brus, blir det for ille at noen barn ikke skal få av det fordi noen foreldre foretrekker at sånt holdes til helgene, noe jeg er helt enig i.
derfor er det jo mye bedre at det serveres frukt og smoothies og andre sunne alternativer i barnehagene ved forskjellige feiringer, så kan de heller ha kaker og lignende hjemme med foreldrene.
i en barnehage med mellom 25 og 35 barn på hver avdeling, blir det faktisk en del bursdagsfeiringer iløpet av et år.

jeg jobber selv i en "sukkerfri" barnehage, og når det kommer til prim, syltetøy og søtt pålegg serverer vi ikke det, og kommer også med såkalte anbefalinger til foreldrene om at det er sunnere og vel så populært med f.eks leverpostei, gulost, kaviar og lignende på matpakken de sender med. veldig mange av "våre" foreldre har blitt sjokkert når vi har fortalt de hvor mye sukker det faktisk er i prim (så og si det samme som i sjokoladepålegg)

vennlig hilsen frøken anti-sukker!

Jeg syns man skal ha et "normalt" forhold til sukker i bhg, ikke ta alt bort, men heller begrense!! Vi skal jo gi barna et sunt syn på kosthold, jeg syns ikke man gjør det ved å være hystersik å aldri la de kose seg med noe som har sukker osv. Syns litt det "slankehysteriet" og "sunnhetshysteriet" som vi er så opptatt av smitter av på barna....om man som foreldre har et normalt syn og har et normalt kosthold så vil man få "normale" barn også!!

At man i bhg, hvis det er smøre mat og slik, begrenser tilgangen til sukker pålegg, rett og slett ikke har det på bordet vært måltid så er jo omtrent resten opp til dere foreldre, dere som smører mat og bestemmer hva de har i nistepakken. I de fleste bhg er det også foreldrene som har med bursdags maten!

I barnehagen til minsten kan de ha hva de vil på brødskiva si men de får ikke ha med seg saft eller kaker/is når han har bursdag,grunnen til dette er fordi de mener det at barna får nok kake/is når de feirer bursdagen sin hjemme og det er jeg helt enig i.
De vil heller ikke at vi sender det med pga at det er flere barn i barnehagen med forskjellige allergier og for at det ikke skal bli urettferdig så ordner barnehagen frukt.De har også ett spes opplegg der bursdagsbarnet får egen trone, konge kappe og krone og bursdagsbarnet får bestemme leker og sanger.
Syntes det er supert med ett sånn opplegg jeg,hvorfor servere sukker i barnehagen når de får det ellers? Men at noen barnehager ikke tilater syltetøy og prim på matpakken syntes jeg er og dra det litt langt

Hysteri![:)]

Mitt barn får spise prim, hapå, syltetøy og alt slags pålegg på maten, og han får youghurt om han  vil det!

Melk får jo stort sett alle barn, og DET er det MYYYE sukker i det!

Og i bursdager får de som regel is, jeg syns det er helt greit jeg!

En mellomting må da være greit. Youghurt og brunost er helt greit. Men jeg syns ikke nugatti har noe i barnehagen å gjøre, ble ganske lang i maska en dag jeg henta gutten min og de fortalte at han hadde spist 7 brødskiver med nugatti. Han var da 3 år

Saft er unødvendig og hører kun hjemme i spes anledninger som sommerfester og nissefester. Bursdagsfeiringer bør man helst styre unna kaker og is syns nå jeg. En pølsefest er da like bra, eller spagetti ol. Frukt får barna hver dag, så det blir ingen fest av det. Men det er mange måter å markere bursdager på. Barna må ikke ete noe spesielt.

ORIGINAL: ~Anni87~

Hva synes dere om det?

Jeg synes det er hysterisk!! Alså de får ikke spise yoghurt,brunost,prim..Alså ingenting med sukker i.
Man trenger faktisk litt sukker også da. Hva med melk tenker jeg da? Får de ikke det heller?

Jøss,så ille er ikke bhg mine barn går i.
Det er ikke noe kaker og godter og brus på bursdager der--men yoghurt får de ta med seg.og prim og brunost får de spise der,går jeg utifra..

Syns enkelte barnehager blir litt for "hysteriske" på det, men det er nå min mening....

I Mia sin bhg får de prim på brødskiva. Synes bursdags feiringer i bhg skal være UTEN is, saft kaker osv... Det blir jo maaaange bursdager i en bhg...ergo ofte is kake osv...![:)] 

Frukt får de HVER DAG i bhgn.

ja, jeg er enig med deg.. det er hysterisk!!!

Heilt enig!!!!

ORIGINAL: Destiny85

Nå må du slappe av litt her da. Jeg jobber i en barnehage der vi ikke bruker sukker.

Dvs; matvarer med MYE sukker i, som syltetøy, sjokkopålegg, gomme o.l.

Vi har da hvit- og brunost, kjøttpålegg (skinke, fårepølse, og kyllingpølse), kaviar, leverpostei o.l. som folk spiser hjemme.
Til frokost har vi grøt, uten sukker ja, men erstatter sukkeret med rosiner og frukt!

Til bursdager så har vi ikke kake, vi lager varmmat til hele basen til bursdagsbarnet. De får velge ut fra bilder hva retten blir. Vi har bla pasta med kjøttsaus, boller, pizza, muffins, vaffler osv. Og ja, vi lager det uten sukker. Og det er faktisk ingen forskjell i smak[:)]

Synes det er viktig at barnehagene har fokus på at ungene skal ha et sunt og godt kosthold, og mange unger får mer enn nok sukker hjemme.

Hos oss får de havregrøt til frokost, brødmåltid til lunsj og brødmåltid + frukt om ettermiddagen. Hver dag[:)]
Jeg hørte om en barnehage der de ikke fikk brunost og melk osv pga av de var helt sukkerfrie.

Syns det er bare positivt jeg.
Junior får ikke godteri i det hele tatt, og jeg prøver selv og styre unna mat til han som inneholder sukker.

Så jeg hadde glatt sendt han inn i en slik BHG fremfor en annen.

Signerer, veldig godt skrevet. [:)]

Back
Topp