sukkerbelastning test ??

Sniker fra februar.
Den er ikke såå ille altså, det eneste er at det er kjedelig å vente i to timer. Og det må man gjøre på legekontoret for det er ikke lov å røre så mye på seg og de ønsker å overvåke deg også. Jeg fikk legge meg ned fordi jeg var uvel, godt å være på legekontoret hvis man ikke føler seg bra også. Jeg hadde ikke reist noen steder og det fikk jeg ikke lov til heller.
Men det er en enkel test og det å gå med svangerskapsdiabetes uten å vite det er ikke bra for baby, har du da konstant høyt blodsukker har baby det også. Når du da føder kommer babyen ut med lavt blodsukker og hvis ingen sjekker dette da siden du ikke sjekket deg? Og babyen kan bli veldig stor. Mange med sv.diabetes blir satt i gang før termin pga stor baby, de får ikke lov til å gå på overtid osv..
Skjønner ikke at dere tørr å la være jeg altså.
Og jeg har svangerskapsdiabetes og får oppfølgning og er glad for at jeg tok testen, to ganger! Og jeg gruer meg ikke til å ta den en gang til. Jeg hadde heller ikke sukker i urinen så man kan ha det uten utslag på urin.

På legekontoret mitt er det ingen muligheter for å ligge ned over lengre tid, og bekkenet mitt tåler ikke å ikke sitte rett opp og ned på en pinnestol særlig lengre enn et kvarter før det er så vondt at jeg nærmest besvimer. Jeg kan ikke sitte ved matbordet gjennom et helt måltid en gang.

Så, om det er slik det _må_ gjøres, tar jeg sjansen på uoppdaget svangerskapsdiabetes i stedet for. Har født fem, og ingen av de har vært store - eller hatt tegn til noen uoppdaget diabetes hos meg.

Hadde svangerskapsdiabetes sist, så må ta den no og.. ikkje overvekt men har diabetes type 1 i familien (far). Men no er det vel nye retningslinjer? Synst den var ok å drikke når den var kald, men grusom den eine gangen eg drakk den romtemperert

Sniker fra desember.

Jeg måtte ta den på grunn av BMI men jeg hadde gjort det uansett og jeg ser ingen grunn til å nekte eller se etter smutthull for å slippe. Det er ikke kjempegøy men det er en grunn til at man bør ta den. Svangerskapsdiabetes har ofte ikke symptomer og det er ikke bra å gå med det uoppdaget. Det er to timer og det er det verdt å utelukke det.

Sniker fra mai

Har skjønt det sånn på legen min at jeg må komme fastende, men er det sånn at jeg kan ta med meg noe mat? For eksempel en brødskive eller lignende for å få i meg noe mat i ventetiden?

Sniker fra mai

Har skjønt det sånn på legen min at jeg må komme fastende, men er det sånn at jeg kan ta med meg noe mat? For eksempel en brødskive eller lignende for å få i meg noe mat i ventetiden?
Ingen mat før etter de to timene man må vente nei.

Sniker fra mai

Nei, man får ikke spise før etter det har gått 2 timer og begge blodprøvene er tatt.

Blir nok å ta den testen uansett... men tipper den kommer like fort opp som ned... Gir d et forsøk. Synes dem er i overkant streng når d kommer til bmi.

Jeg tok den sist pga bmi og er sjeleglad jeg slipper nå [emoji85] den er helt forferdelig å få ned uansett om den er kald eller ei vil jeg si.. I hvert fall om en er plaget med kvalme osv. Jeg klarte det bare akkurat sist, men ville nok tatt den igjen om jeg var innenfor retningslinjene :) Hadde ikke ville gått et helt svangerskap med risikoen for å ha svangerskapsdiabetes og å sette barnet i fare fordi jeg ikke holdt ut se to timene.. jeg hadde i hvert fall prøvd :) syns legekontorene kunne vært bedre tilrettelagt med venteplass til de som er dårlig.. er forresten mange som har eget venterom til de med nedsatt immunforsvar osv, så går an å høre om de har en annen plass en kan vente også..?:)

Jeg tok den sist pga bmi og er sjeleglad jeg slipper nå [emoji85] den er helt forferdelig å få ned uansett om den er kald eller ei vil jeg si.. I hvert fall om en er plaget med kvalme osv. Jeg klarte det bare akkurat sist, men ville nok tatt den igjen om jeg var innenfor retningslinjene :) Hadde ikke ville gått et helt svangerskap med risikoen for å ha svangerskapsdiabetes og å sette barnet i fare fordi jeg ikke holdt ut se to timene.. jeg hadde i hvert fall prøvd :) syns legekontorene kunne vært bedre tilrettelagt med venteplass til de som er dårlig.. er forresten mange som har eget venterom til de med nedsatt immunforsvar osv, så går an å høre om de har en annen plass en kan vente også..?:)

Jeg er enig i at det er lurt å følge anbefalingene, men jeg oppfyller kun et kriterie, og det er at jeg er over 25 år. Jeg har ikke høy BMI, er etnisk norsk, har ikke født store barn tidligere, og har ikke foreldre med diabetes.

Om det kreves av legekontoret at jeg skal sitte rett opp og ned på en pinnestol i to timer, så er det faktisk bare å glemme, for det er fysisk umulig å få til. Kan jeg derimot bli hentet av min mor, og vente på sofaen der i to timer, så er det greit.

Jeg er enig i at det er lurt å følge anbefalingene, men jeg oppfyller kun et kriterie, og det er at jeg er over 25 år. Jeg har ikke høy BMI, er etnisk norsk, har ikke født store barn tidligere, og har ikke foreldre med diabetes.

Om det kreves av legekontoret at jeg skal sitte rett opp og ned på en pinnestol i to timer, så er det faktisk bare å glemme, for det er fysisk umulig å få til. Kan jeg derimot bli hentet av min mor, og vente på sofaen der i to timer, så er det greit.

Tror ikke de bryr seg noe om hvor du venter.?:) bare at du ikke er i aktivetet for om en er aktiv så blir blodsukkeret lavere :)

Tror ikke de bryr seg noe om hvor du venter.?:) bare at du ikke er i aktivetet for om en er aktiv så blir blodsukkeret lavere :)
Var ei lenger oppe som sa at man ikke fikk dra noe sted, og om det er sånn, så takker jeg pent nei.

Jeg spurte legen min om jeg kunne dra hjem i mellom tiden når vi snakket om det under første svangerskapskontroll og hun sa at det dessverre var helt uaktuelt [emoji21] Men anbefalte meg å ta med en bok, strikketøy eller telefon/iPad [emoji6]

Jeg spurte legen min om jeg kunne dra hjem i mellom tiden når vi snakket om det under første svangerskapskontroll og hun sa at det dessverre var helt uaktuelt [emoji21] Men anbefalte meg å ta med en bok, strikketøy eller telefon/iPad [emoji6]
Da er det uaktuelt for meg å gjennomføre, for jeg klarer ikke sitte ved middagsbordet lengre enn maks femten minutter før jeg må opp å gå, eller legge meg ned. Så to timer på pinnestol på venterommet er helt utopisk å gjennomføre, selv med all verdens bøker og strikketøy.

Er d mange her som må ta sukkerbelastning test ??
Jeg er vist 5kg for mye i følge bmi og anbefales å ta den testen.
Kjenner d ikke frister.:(
Er ingen som "må" ta den. Det er frivillig. Jeg sa til legen min at jeg ikke vil. Har en bmi på 27,5. Men har 3 barn fra før, og det er nye retningslinjer for den testen nå. Så tror alle over 25 år blir spurt.
Jeg kom frem til at jeg heller tar den om jeg legger kraftig på meg eller det gir noe utslag på urin eller blodprøver.
Har ikke hatt noe problem i de andre svangerskapene.

Da er det uaktuelt for meg å gjennomføre, for jeg klarer ikke sitte ved middagsbordet lengre enn maks femten minutter før jeg må opp å gå, eller legge meg ned. Så to timer på pinnestol på venterommet er helt utopisk å gjennomføre, selv med all verdens bøker og strikketøy.

Det skjønner jeg :) Legen sa til meg at om jeg ble dårlig og det var ingen andre pasienter som trengte det så kunne jeg ligge litt på en sykeseng inne hos de som tar blodprøver [emoji12] Kanskje det er en sånn mulighet hos deg også? :)

Legen min har ikke sagt noe ang. denne testen... Hadde over 25 bmi sist og har det denne gangen også. Testet ikke forrige gang. Var/er over 25 år også, men aldri utslag på urin. Fødte en frisk og gjennomsnittlig baby veldig nær termin sist.
Når tok legen dette opp med dere? Skal på ny kontroll rett over nyttår. Kanskje han nevner det da...

Jeg har tatt den tidligere (ikke i svangerskap).
Ekkelt søt væske, men det gikk ned. Det verste var å måtte sitte på legekontoret i to timer. Svigers bor et par min gange unna legen, så jeg hadde tenkt til å gå bort dit å vente. Men han mente selv 3 min var for mye aktivitet, og jeg ville ikke risikere at resultatet ble feil når jeg først måtte ta den.

Jeg må ta den på nytt nå, men jeg har ingen problemer med det. Jeg følger legens anbefaling, så får jeg bare lide i et par timer.

Legen min har ikke sagt noe ang. denne testen... Hadde over 25 bmi sist og har det denne gangen også. Testet ikke forrige gang. Var/er over 25 år også, men aldri utslag på urin. Fødte en frisk og gjennomsnittlig baby veldig nær termin sist.
Når tok legen dette opp med dere? Skal på ny kontroll rett over nyttår. Kanskje han nevner det da...
På første svangerskapskontroll,12+5 men det var meg som spurte om det pgå erfaring med nr1.

Back
Topp