sukkerbelastning test ??

Jeg leser det du linker til som en gjennomgang av risikofaktorer, men ikke de faktiske retningslinjene som er gitt. Dersom du laster ned diagnosealgoritmen som det er linket til på siden mener jeg at flergangsfødende under 40 med normal BMI og tidligere normale svangerskap og fødselsvekt ikke skal tilbys testen. Det stemmer vel også med det som står her:
https://helsedirektoratet.no/nyhete...etes-nye-kriterier-for-test-og-diagnosegrense

Men nå ble jeg litt usikker selv... Ikke enkelt å forstå dette! Men er glad for at legen min er enig med meg i at det ikke er nødvendig for meg å ta testen.
Legen min har undersøkt, og anbefalingen er at alle over 25 bør ta belastningen. I retningslinjene er det skrevet i samme punkt som førstegangsfødende, men slik jeg fikk det forklart av legen bør alle førstegangsfødene (uansett alder) og alle over 25 år ta en glukosebelastning i uke 24 - og i uke 12 ved KMI over 25.

Jeg skal ta den i uke 28 :) Jeg gruer meg ikke så mye sånn i utgangspunktet, men blir litt nervøs av å lese dere andres forventninger og erfaringer :p Heldigvis er jeg ikke plaget av kvalme, så håper på at det skal redde meg litt :hilarious:

Legen min har undersøkt, og anbefalingen er at alle over 25 bør ta belastningen. I retningslinjene er det skrevet i samme punkt som førstegangsfødende, men slik jeg fikk det forklart av legen bør alle førstegangsfødene (uansett alder) og alle over 25 år ta en glukosebelastning i uke 24 - og i uke 12 ved KMI over 25.
Hmm... Åpenbart komplisert når ikke legene er enige en gang. ;) Legen min sa at jeg ikke trengte å ta den, glad for det. Hadde vært passe meningsløst spør du meg, siden jeg var gravid i fjor og ikke hadde noen tegn på svangerskapsdiabetes.

Jeg skal ta den i uke 28 :) Jeg gruer meg ikke så mye sånn i utgangspunktet, men blir litt nervøs av å lese dere andres forventninger og erfaringer :p Heldigvis er jeg ikke plaget av kvalme, så håper på at det skal redde meg litt :hilarious:
Jeg har tatt denne i forrige svangerskap,babien var stor men ingen diabetes. Denne gangen på TUL i uke 12+1 babien var 13+3 så jeg spurte fastlegen min hvis jeg bør ta den. Testen er ikke så ekkel :) sikker du klarer det :)

Last edited:
Jeg har tatt denne i forrige svangerskap,babien var stor men ingen diabetes. Denne gangen på TUL i uke 12+1 babien var 13+3 så jeg spurte fastlegen min hvis jeg bør ta den. Testen er ikke så ekkel :) sikker du klarer det :)
Har 2 barn fra før og ingen tegn på sv.diabetes med noen av dem. Er bare 5kg for tung... i følge legen. :p

Vet om ei som nekta å ta den.... har et par som mener jeg ikke skal ta den pga at jeg blir så fort dårlig....

Må ta den.. tok den sist svangerskap også pga LITT sukker i urinen(5år siden) må ta den nå pga bmi å frister liiiiite

Dette er min 5 graviditet som overvektig. Har tatt den en gang. Aldri hatt utslag på noen ting i tidligere svangerskap og langtidsblodsukker var på 5.2 i dette svangerskapet.. Babyene mine er forholdsvis små (3-3.4kg) utenom han som kom 12 dager over og veide 4.2. Så jeg kommer til å nekte å ta den. Ser overhode ikke vitsen.
Blir så sykt kvalm av å ikke spise..

Sniker fra februar.
Den er ikke såå ille altså, det eneste er at det er kjedelig å vente i to timer. Og det må man gjøre på legekontoret for det er ikke lov å røre så mye på seg og de ønsker å overvåke deg også. Jeg fikk legge meg ned fordi jeg var uvel, godt å være på legekontoret hvis man ikke føler seg bra også. Jeg hadde ikke reist noen steder og det fikk jeg ikke lov til heller.
Men det er en enkel test og det å gå med svangerskapsdiabetes uten å vite det er ikke bra for baby, har du da konstant høyt blodsukker har baby det også. Når du da føder kommer babyen ut med lavt blodsukker og hvis ingen sjekker dette da siden du ikke sjekket deg? Og babyen kan bli veldig stor. Mange med sv.diabetes blir satt i gang før termin pga stor baby, de får ikke lov til å gå på overtid osv..
Skjønner ikke at dere tørr å la være jeg altså.
Og jeg har svangerskapsdiabetes og får oppfølgning og er glad for at jeg tok testen, to ganger! Og jeg gruer meg ikke til å ta den en gang til. Jeg hadde heller ikke sukker i urinen så man kan ha det uten utslag på urin.

Sniker fra april. Har tatt den og det gikk heeeelt fint. Styrtet sjiten ned, hadde med headsett og så film på mobilen når jeg ventet. Ingen svangerskapsdiabetes her..

Signerer Rockstarbaby, man vil da vel ikke gå med upppdaget svangerskapsdiabetes og risikere baby med lavt blodsukker etter fødsel? Dette klarer dere alle som må[emoji846] tipper alle må dette i fremtiden. Jeg kjenner flere som har hatt svangerskapsdiabetes, så det er ikke sjeldent.

Jeg må ta testen, på grunn av bmi, jeg gleder meg ikke. Jeg skal gjøre det jeg kan for å få det til (får håpe formen har steget til da). Jeg tror det er bra at vi må ta den, det er jo en grunn for det! Jeg synes det var rart at jeg ikke måtte ta den for fire år siden.

Jeg synes det er vanskelig å holde meg unna spekeskinke og medium stekt biff, og jeg synes det blir vanskelig å ta testen, men jeg gjør alt for at babyen skal ha det best mulig. :)

Back
Topp