sukkerbelastning test ??

Solstjerne

Blir kjent med forumet
Er d mange her som må ta sukkerbelastning test ??
Jeg er vist 5kg for mye i følge bmi og anbefales å ta den testen.
Kjenner d ikke frister.:(

Har tatt den en gang før for noen år siden og slet skikkelig med få den ned... og da var jeg ikke gravid.

Jeg skal det også, fastlegen sa at det tas mellom 24 og 28 uker så det ble satt 5. mars.

Ja, må også ta den. Gleder meg ikke, men det får så være...

Er førstegangsfødende og over 25 år (dette er to enkeltstående punkt, alle over 25 har økt risiko for svangerskapsdiabetes, og bør testes)

Har hatt svangerskapsdiabetes tidligere

Er over 40 år og har født barn før

Har KMI over 25

Har etnisk bakgrunn fra land utenom Europa

Har foreldre med diabetes

Er d noen som tenker på å ikke ta den siden det bare er "annbefalt"....?
Vurderte å nekte, men skjønner jo at det er en grunn til at anbefalingen er som den er, så jeg kommer til å ta den. Har alliert meg med mamma, sånn at jeg blir hentet av henne når jeg har inntatt guffa, og kan vente på sofaen der, i stedet for å sitte på venterommet i to timer.

Ikke hørt at jeg må.. enda iallfall.. håper å slippe. Skjønner ikke hvordan jeg skal klare det :eek:

Er d noen som tenker på å ikke ta den siden det bare er "annbefalt"....?

Jeg skal ikke, og legen min tvinger meg ikke.
Grunnen til at jeg ikke vil er fordi jeg vet at jeg ikke klarer, og holde på det. Så det blir pining forgjeves for min del. Uten dem får noe resultat :o

Jeg fikk beskjed av legen at jeg ikke trenger å ta den. Jeg er andregangs og med normal BMI, men godt under 40 år. Fødte en normalvektig baby for et drøyt år siden. 25 års-grensa gjelder bare førstegangsfødende så vidt jeg har forstått.

Jeg fikk beskjed av legen at jeg ikke trenger å ta den. Jeg er andregangs og med normal BMI, men godt under 40 år. Fødte en normalvektig baby for et drøyt år siden. 25 års-grensa gjelder bare førstegangsfødende så vidt jeg har forstått.
Det stemmer (dessverre) ikke. Det er dog meget dumt formulert i retningslinjene.

På helsedirektoratet sine sider kan man lese bakgrunnen for de nye retningslinjene, og alder er der oppgitt som en risikofaktor, noe som er bakgrunnen for at alle over 25 år bør (men ikke må) testes.

https://helsedirektoratet.no/retnin...jon?Tittel=diagnostikk-og-tiltak-for-20014570

Ja, må også ta den. Gleder meg ikke, men det får så være...
Vurderte å nekte, men skjønner jo at det er en grunn til at anbefalingen er som den er, så jeg kommer til å ta den. Har alliert meg med mamma, sånn at jeg blir hentet av henne når jeg har inntatt guffa, og kan vente på sofaen der, i stedet for å sitte på venterommet i to timer.
Det er jo mye bedre en å sitter på legekontoret i 2 timer..:)

Det stemmer (dessverre) ikke. Det er dog meget dumt formulert i retningslinjene.

På helsedirektoratet sine sider kan man lese bakgrunnen for de nye retningslinjene, og alder er der oppgitt som en risikofaktor, noe som er bakgrunnen for at alle over 25 år bør (men ikke må) testes.

https://helsedirektoratet.no/retnin...jon?Tittel=diagnostikk-og-tiltak-for-20014570

Jeg leser det du linker til som en gjennomgang av risikofaktorer, men ikke de faktiske retningslinjene som er gitt. Dersom du laster ned diagnosealgoritmen som det er linket til på siden mener jeg at flergangsfødende under 40 med normal BMI og tidligere normale svangerskap og fødselsvekt ikke skal tilbys testen. Det stemmer vel også med det som står her:
https://helsedirektoratet.no/nyhete...etes-nye-kriterier-for-test-og-diagnosegrense

Men nå ble jeg litt usikker selv... Ikke enkelt å forstå dette! Men er glad for at legen min er enig med meg i at det ikke er nødvendig for meg å ta testen.

Back
Topp