Sukker eller sukrin til barna?

I behandlingen av ADHD og atferdsproblemer handler det om å lage et så stabilt
miljø i kroppen som mulig. Dette gjøres ved å stabilisere blodsukkeret og insulinnivåene.
Dette gjøres ved å regulere inntaket av karbohydrater, som igjen vil være gunstig for bla hormonsystemet.

Typiske triggere i kostholdet er kaffe, alkohol, nikotin, sjokolade, hvete, melk, gluten,
sukker, kunstige søtningsstoffer, enkelte aminosyrer (proteiner) og mangel på vitamin
B1, grunnet høyt inntak av sukker og raffinerte karbohydrater. Disse triggerne kan være både alene og i kombinasjon med hverandre.

Undersøkelser viser at barn med ADHD ofte reagerer på kombinasjoner av sukker (sukrose) og fargestoffer, og kunstige søtningsmidler.

:)

ja, men det gjelder ikke alle. Men det er bra med info altså, sånn at folk kan være litt obs.
Ingen barn bør få i seg kunstig søtning, verken adhd-barn eller andre.
Og begrenset karbo har alle godt av, for å holde et stabilt blodsukker gjennom dagen. Det kan gi adferdsproblemer for alle og enhver i lave grader. Men jeg har iingen erfaring at sukker gjør noe spesiellt for en adhd'er ihvertfall.
Men jeg har bare egen erfaring og ikke en masse info om dette.
 
ja, men det gjelder ikke alle. Men det er bra med info altså, sånn at folk kan være litt obs.
Ingen barn bør få i seg kunstig søtning, verken adhd-barn eller andre.
Og begrenset karbo har alle godt av, for å holde et stabilt blodsukker gjennom dagen. Det kan gi adferdsproblemer for alle og enhver i lave grader. Men jeg har iingen erfaring at sukker gjør noe spesiellt for en adhd'er ihvertfall.
Men jeg har bare egen erfaring og ikke en masse info om dette.

Det er informasjonen vi har fått i forbindelse med adhd behandlingen fra ernæringsfysiologen.
Dette er spesielt viktig for barn, og voksne for den saks skyld, med adferdsvansker.
 
Det er informasjonen vi har fått i forbindelse med adhd behandlingen fra ernæringsfysiologen.
Dette er spesielt viktig for barn, og voksne for den saks skyld, med adferdsvansker.

jada, jeg sier ikke at det er noe feil i det. Men som sagt, aldri merket noen sammenheng :).
 
Tja, tror jeg ville gått for litt sukker, eller honning når hun kan få det.
Litt skeptisk til kunstigestoffer. Men uansett ikke bra med for mye den ene eller den andre veien.
 
Det er informasjonen vi har fått i forbindelse med adhd behandlingen fra ernæringsfysiologen.
Dette er spesielt viktig for barn, og voksne for den saks skyld, med adferdsvansker.


Takk for utfyllende svar:)

Hvem henviser til ernæringsfysiolog?? Vi går hos en privat psykriater via bup (han er ikke koblet til bup lengere).
Han.nevnte såvidt kosthold,men på han virket det ikke som det var SÅ viktig.
For jeg kunne faktisl tenkt meg litt info rundt dette med mat i forhold til adhd.
Jeg har en til som er henvist til ppt og bup pga adferdsproblemer.
 
Takk for utfyllende svar:)

Hvem henviser til ernæringsfysiolog?? Vi går hos en privat psykriater via bup (han er ikke koblet til bup lengere).
Han.nevnte såvidt kosthold,men på han virket det ikke som det var SÅ viktig.
For jeg kunne faktisl tenkt meg litt info rundt dette med mat i forhold til adhd.
Jeg har en til som er henvist til ppt og bup pga adferdsproblemer.

Fastlegen kan henvise, er ikke sikker på om psykologen på Bup kan gjøre det samme.
Vi fikk iallfall henvisning fra fastlegen, for å finne alternativer til behandling.
Og endring i kosthold har funket i enkelte tilfeller - men klart, når bomben først smeller spiller det jo ingen rolle :p
 
Fastlegen kan henvise, er ikke sikker på om psykologen på Bup kan gjøre det samme.
Vi fikk iallfall henvisning fra fastlegen, for å finne alternativer til behandling.
Og endring i kosthold har funket i enkelte tilfeller - men klart, når bomben først smeller spiller det jo ingen rolle :p


Vi er allerede på medisiner. Men planen er stopp i ferien. Da ser vi fort om kostholdsendringer hjelper:)

Jeg merker STOOOOOR forskjell på han nå som han går på medisiner!!!
Jeg følte heller ikke vi hadde tid til mye alternativt der og da. For han går på skole nå. Og redd han vil miste/ødelegge mye motivasjon!
Han er heldig for han er veldig skoleflink. Det et konsentrasjonen som er problemet:)

Men tusen takk:) da skal jeg mase på fastlegen.
 
Vi er allerede på medisiner. Men planen er stopp i ferien. Da ser vi fort om kostholdsendringer hjelper:)

Jeg merker STOOOOOR forskjell på han nå som han går på medisiner!!!
Jeg følte heller ikke vi hadde tid til mye alternativt der og da. For han går på skole nå. Og redd han vil miste/ødelegge mye motivasjon!
Han er heldig for han er veldig skoleflink. Det et konsentrasjonen som er problemet:)

Men tusen takk:) da skal jeg mase på fastlegen.

Medisiner er ikke et alternativ enda, da bupa mener de ikke er ferdig med utredningen enda...vi har bare ikke hørt noe på et halvt år - men de er ikke ferdig altså :p
 
Medisiner er ikke et alternativ enda, da bupa mener de ikke er ferdig med utredningen enda...vi har bare ikke hørt noe på et halvt år - men de er ikke ferdig altså :p
Var 2 ganger hos bup før han foreslo medisiner her.
Men det kan jo variere utifra symptomene. Det er jo forskjeller innenfor adhd.

Føler jeg ikke gjør.annet enn å fly hos bup,en gang i mnd:p

Og nå kuppet vi tråden litt:)
 
Unngår helst kunstig søtningstoffer til ungene. Synes det er såpass nytt at man ikke vet konsekvenser av å bruke kun det i ungers kosthold. Og litt sukker overlever man da - synes det viktigste er å ha et sunt forhold til sukker og ikke at de skal vokse opp med noe kostholdshysteri....
 
prøver så godt det lar seg gjøre å unngå all søtning. prøver også å unngå tilsetningsstoffer generelt i den grad det lar seg gjøre
 
Back
Topp