Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Sukker har vi da fått igjennom kosten i veldig veldig mange år. Og litt trenger vi sukker. Og ett normalt forhold skader da ingen? Hvorfor ikke lage maten fra bunnen av da? Maten smaker jo også da mye bedre
Jeg tror alt fokuset på dette som det er i dag skaper ett slags hysteri der folk tyr heller til kunstigesøtninger, erstatning for søtning enn det naturlige produkt som har vært i vår kost i veldig mange år.
Alt det nye er jeg skeptisk til, jeg synes det er helt greit at min sønn får en brødskive på lørdag med syltetøy, ha sukker på grøten osv så lenge man ikke oppfostrer barna på sukker.
Jeg har vokst opp slik og det mener jeg er for oss er det riktige.
Litt enig, synes det er litt sånn kald smak. Selv er jeg større fan av bjørkesøt faktisk.sukker..eneklt og greit fordi jeg syntes ikke sukrin smaker noe godt
Skjønner at du har tenkt godt gjennom det og tatt et bevisst valg ang sukker. men det at vi behøver litt sukker er helt feil, sukker er ikke noe kroppen behøver ikke i små mengder heller. (Tvert imot egentlig)
Lager forresten all maten selv, fra bunnen. Så her er ikke det noe problem. Tenker mer på de som ikke gjør det.
Det vet jeg at du gjør, så tror ikke for mye sukker blir ett problem
Jeg har gått og går hos en klinisk ernæringsfysiologen i ett par år nå, og ifølge hun trenger vi alle litt sukker.
Og at det er mye sunnere og ha ett normalt forhold til sukker, enn å tilsette alt mulig annet i kosten. Og etter jeg fikk barn så ble jeg enda mer bevvist på hva som passer for vår familie
Så bra synes det er viktig å tenke gjennom hvordan man vil ha det og hvorfor. Spesielt siden det er så vilt på kosthold fronten.
Jeg har bare ikke helt funnet ut hvordan jeg skal gjøre det i forhold til veslemor enda
Er nok karbohydrater ernæringsfysiologen mente da, (og sukker er 100% karbo) og det trenger vi litt av, jernen bla trenger karbohydrater for å fungere optimalt. Alt av frukt og grønt inneholder karbohydrater, så ved å spise frukt og grønt får man nok karbo.
Signerer her. Man trenger noe karbo,men man TRENGER ikke sukker. (sorry for store bokstaver,men har ikke mulighet for å bruke utheving eller kursiv når jeg skriver fra mobil )
Vi har begynt å bruke sukrin, pga adhd'n til eldste.
Og merker at hun ikke reagerer like mye på søte bakster lengre.
Det er helt sant. Man trenger ikke karbo. All denne fokusen på at lavkarbo er skadelig har irritert meg grådig. Å redusere karbo = lavkarbo (ikke å gå i ketose).... har jeg lært at var sundt siden jeg ble født. Ikke godis annet enn på lørdag, spis grovbrød ikke loff.... Er det noe jeg har misset, om at det nå i 2012/2013... så måå man ha loff og godis ellers blir man syk? Å redusere sukker er absolutt bare bra, men litt karbo er bra... og det er forskjell på karbs fra frukt/grønt enn loff og pose med sukker. Ingen hysteri her hjemme, men vi fører gjerne en redusert sukkerlinje, selv om vi bruker sukker til og fra.
Amen!
Jeg er nok litt "hysterisk" når det gjelder sukker,men jeg føler jeg må være det når andre rundt meg (og barnet mitt) har et så avslappa forhold til det. Hvorfor skal barn få noe søtt med en gang de er i stand til å peke på ting? Føler jeg må være "ekstrem" for å få folk til å tenke litt.
Jeg syns faktisk ikke det er greit at en 1-åring får en hel is alene. Om det så bare er en "uskyldig" pinup. Jeg syns det ser groteskt ut når ungen sitter der med en is som er omtrent på størrelse med underarmen..
Nei,det er da ikke krise og de dævver vel ikke av en is. Men jeg bare spør hvorfor? Hvorfor trenger de det bare fordi vi syns det er så godt,og så koselig? Det er ikke synd på barna om de ikke blir introdusert for sukker med en gang de kan spise selv
Og hvorfor skal det absolutt være mat når vi snakker om å kose oss?
Den isen kan forresten deles,det blir jo ekstra kos,felles glede over noe godt og så trenger ikke mamma en hel is heller. Bra for alle parter
Jeg vet jeg kommer til å få noen reaksjoner nå,men jeg mener bare at vi må begynne å være litt mer bevisste på vanene vi viderefører til barna våre.
Jeg er ikke noe prakteksempel selv,jeg er en sjokoholiker og elsker søtt.
Men jeg kan jo lære sønnen min å glede seg over andre ting. Hans lørdagsgodt er en skål med masse oppkuttet frukt og han fryder seg! Han kan spørre om sjokolade hos besteforeldre fordi han har fått der selv om jeg har sagt han ikke skal ha.. Men da er jeg faktisk så "slem" at jeg sier nei. Gir han andre tilbud istedenfor. Ikke alltid like populært,men som regel helt greit.
Jeg klarer ikke å forstå hvorfor et barn på over ett år ikke kan få en liten sjokolade når de er hos besteforeldrene jeg. Er barnet så mye hos besteforeldrene at det kommer til å gjøre skade? Og jeg må si at når mor ikke klarer å la være å spise noe søtt så blir det faktisk litt for meg dumt og ikke minst dobbeltmoralsk.
Jeg har vokst opp med ett normalt forhold til søtt. Jeg fikk ett halvtglass cola og en eventyrsjokolade til lørdagsgodt, og noen ganger fruktbolle i steden. Jeg koset meg like mye med sjokoladen som fruktbollen.
Det samme gjør min sønn.
Og verden har gått litt langt i dag, når barn kommer inn på sykehuset dehydrert etter omgangsyken for mor har nektet å gi barnet noe annet å drikke en melk eller vann fordi barnet skal ikke få sukker.
Og jeg er tror at barn som blir nektet å smake noe søtt, blir de barna som hiver seg over godte skåler som voksen og klarer ikke å stoppe.
Alle har vel tenkt igjenom hvordan man vil oppdra sine barn og jeg ser ikke hva som er galt i at ett barn for spise en is iblant
Det er ikke det at de ikke kan få. Jeg ser bare ikke poenget med å venne dem til det så tidlig. De finner da tidsnok ut at godteri er godt
Skjønner forsåvidt hva du mener med dobbelmoralsk,men det blir jo litt feil det også. Om jeg hadde hatt skikkelig dårlig matvaner ellers,bare spist pølse,pizza,hamburge,fet og usunn drittmat rett og slett.. Er det da dobbelmoralsk å ikke gi barnet den samme maten? Nei,det er helt greit fordi det er alment aksepterert at det ikke er sunt. Men så fort noen stiller spørsmål ved holdningen til sukker så er det "herregud så hysterisk" og " ærlig talt skal ikke ungen få noen ting da?"
Jeg mener bare at man bør tenke litt over holdningen til sukker og om man i det hele tatt har noen holdning.
Selvfølgelig skal han få spise ting og gjøre ting hos besteforeldre som han ikke får hjemme. Det er jo halve poenget med å komme til bestemor
Men da når de blir litt større og f.eks bare får godteri på lørdag. Da er det stas å komme til besteforeldre og få godteri på en onsdag,bare fordi bestemor hadde lyst. Helt med på den altså.
Men når de er såpass små og jeg som mamma setter grenser,som f.eks at jeg ikke ønsker at han skal få godteri helt enda. Da syns jeg andre kan respektere det.
Reagerer h*n på sukker?? Merker dere forandring ?
For har selv en som faller innenfor adhd. Som psykriateren på bup sier. Men han er ikke hyperaktiv,så add er vel mere rett
Reagerer h*n på sukker?? Merker dere forandring ?
For har selv en som faller innenfor adhd. Som psykriateren på bup sier. Men han er ikke hyperaktiv,så add er vel mere rett
Man behøver ikke reagere på sukker ved adhd altså. Tror det er like normalt å ikke gjøre det Er endel mennesker som ikke tåler sukker helt uten å ha adhd også. Samme som gjær også.
Og slike reaksjoner kan slå ut i så mangt i kroppen.