Sukker eller sukrin til barna?

Vi har begynt å bruke sukrin, pga adhd'n til eldste.
Og merker at hun ikke reagerer like mye på søte bakster lengre.
 
Vi gir minst mulig (nei ikke egentlig, men begrenser all søtning), men unngår ingen ting.
 
Er litt skeptisk til søtstoffer, ville heller begrense mengden søt mat enn å erstatte sukkeret liksom.
Klart, hun får det jo i seg, men det er ikke noe vi går inn for. :p
 
Hvorfor er ikke sukrin ekte vare?

Det er ikke sukker, det er noe som er behandlet for å bli en søtning. Jeg vet at det ikke er tilsatt noe kunstigesøtningstoffer, men for å få sukrin så må det gjennom en lang prosess. Jeg erstatter ikke slike varer. Vi lever helt normalt og har ett helt normalt forhold til sukker :) Og det er jeg opptatt av at barna mine skal ha også :)
 
Prøver bare å gi minst mulig sukker. Han får kaker når vi er i selskap eller på middag hos svigermor f.eks. Men han får ikke godteri. Bruker kanel,men ikke sukker på grøten,han er ikke vant til noe annet. Tenker at jeg ikke trenger å legge mine preferanser over på han. Da hadde han jo ikke fått makrell i tomat heller,for det liker ikke jeg.
Tenker det er bedre å ikke venne dem til at alt skal være søtt. Er så lett å tenke at det er synd på dem om de ikke får sukker på grøten o.l,men hvorfor det, det er jo et behov vi skaper,ikke noe de har..joda de er vant til søtt fordi morsmelk er søtt,men da er det vår jobb å lære dem å sette pris på andre smaker.

Selv syns jeg sukrin er ok i baking,men ikke godt til å strø oppå f.eks grøt.
Det har kommet en sukrin pluss, med stevia,den syns jeg er mye bedre. Men er usikker på hvorvidt stevia anbefales til barn da.
Ellers bruker jeg agavesirup som han lavere GI. Det finnes jo masse annet også,f.eks kakaoblomstsukker og cocosasukker.
 
Er litt skeptisk til søtstoffer, ville heller begrense mengden søt mat enn å erstatte sukkeret liksom.
Klart, hun får det jo i seg, men det er ikke noe vi går inn for. :p
Men hvis dere skulle i en barnebursdag ville du ha foretrukket at kaken var bakt med sukker eller sukrin?
 
Men hvis dere skulle i en barnebursdag ville du ha foretrukket at kaken var bakt med sukker eller sukrin?

Jeg ser ingen grunn til at den ikke skulle vært bakt med sukker, da min unge ikke går i så mange bursdager er at det er et problem med en vanlig kake liksom. Det er jo hverdagen som er problemet, ikke bursdagene.

For å sammenligne, så ville jeg heller hatt et par glass med vanlig brus i helga enn å drikke sukkerfri brus hver dag, det er den vanen liksom. Og hvis det er i moderate mengder så er vel sukker skadelig for de færreste, selv om noen reagerer ekstra da.

Jeg vet at sukrin liksom skal være noe annet enn kunstig søtstoff, men jeg er egentlig skeptisk likevel.
 
Tenker ikke på mengder søtstoff, lurer mer på de gangene barna dere får i seg søtstoff, hvilket vil dere foretrekke at de får i seg og hvorfor.
 
Det er ikke sukker, det er noe som er behandlet for å bli en søtning. Jeg vet at det ikke er tilsatt noe kunstigesøtningstoffer, men for å få sukrin så må det gjennom en lang prosess. Jeg erstatter ikke slike varer. Vi lever helt normalt og har ett helt normalt forhold til sukker :) Og det er jeg opptatt av at barna mine skal ha også :)
Sukker er jo også behandlet ;-)
 
Sukker er jo også behandlet ;-)

Joda, den er behandlet på en helt annen måte. Sukrin blir behandlet litt som vin, den har blant annet gjæret. Det blir ikke sukker. Skjønner ikke hvorfor man bare ikke kan ha ett naturlig forhold til sukker jeg? Ingen tar skade av litt sukker som i kake engang i blant.
Jeg spiser ikke sukker hverdag jeg ikke barna mine heller.
 
Joda, den er behandlet på en helt annen måte. Sukrin blir behandlet litt som vin, den har blant annet gjæret. Det blir ikke sukker. Skjønner ikke hvorfor man bare ikke kan ha ett naturlig forhold til sukker jeg? Ingen tar skade av litt sukker som i kake engang i blant.
Jeg spiser ikke sukker hverdag jeg ikke barna mine heller.
Men hva er et naturlig forhold til søtstoff i dag? Vet alle hvor mye sukker man faktisk får i seg? Fra bla fra posesaus og tacokrydder.. Så med mindre man lager all maten selv fra bunn blir det jo en hel del sukker..

Jeg spør fordi jeg er super skeptisk til begge deler, sukker er bevist skadelig, sukker påvirker barn 10 ganger mer enn voksene, sukker er betennelsefremmende ++ mange negative helse effekter er bevist fra forskere.
Sukrin er et såpass nytt produkt som jeg tror vi vet for lite om..
 
Vi bruker for det meste stevia.

Sukker får dei ikkje, eldste reagerer heilt forferdelig på det. Så dei få gangene eg baker, så baker eg med sukrin eller stevia. Det reagerer ho ikkje på, så då tenker eg at det er bedre for hennes kropp enn sukker.
 
Men hva er et naturlig forhold til søtstoff i dag? Vet alle hvor mye sukker man faktisk får i seg? Fra bla fra posesaus og tacokrydder.. Så med mindre man lager all maten selv fra bunn blir det jo en hel del sukker..

Jeg spør fordi jeg er super skeptisk til begge deler, sukker er bevist skadelig, sukker påvirker barn 10 ganger mer enn voksene, sukker er betennelsefremmende ++ mange negative helse effekter er bevist fra forskere.
Sukrin er et såpass nytt produkt som jeg tror vi vet for lite om..


Sukker har vi da fått igjennom kosten i veldig veldig mange år. Og litt trenger vi sukker. Og ett normalt forhold skader da ingen? Hvorfor ikke lage maten fra bunnen av da? Maten smaker jo også da mye bedre ;)
Jeg tror alt fokuset på dette som det er i dag skaper ett slags hysteri der folk tyr heller til kunstigesøtninger, erstatning for søtning enn det naturlige produkt som har vært i vår kost i veldig mange år.
Alt det nye er jeg skeptisk til, jeg synes det er helt greit at min sønn får en brødskive på lørdag med syltetøy, ha sukker på grøten osv så lenge man ikke oppfostrer barna på sukker.
Jeg har vokst opp slik og det mener jeg er for oss er det riktige.
 
Sukker.. Er mer skeptisk til søtningsstoffer enn vanlig sukker. Hvis man bare begrenser bruken så tror jeg det er bedre med godt gammeldags sukker!!
 
Sukker har vi da fått igjennom kosten i veldig veldig mange år. Og litt trenger vi sukker. Og ett normalt forhold skader da ingen? Hvorfor ikke lage maten fra bunnen av da? Maten smaker jo også da mye bedre ;)
Jeg tror alt fokuset på dette som det er i dag skaper ett slags hysteri der folk tyr heller til kunstigesøtninger, erstatning for søtning enn det naturlige produkt som har vært i vår kost i veldig mange år.
Alt det nye er jeg skeptisk til, jeg synes det er helt greit at min sønn får en brødskive på lørdag med syltetøy, ha sukker på grøten osv så lenge man ikke oppfostrer barna på sukker.
Jeg har vokst opp slik og det mener jeg er for oss er det riktige.

Som jeg skulle ha sagt det selv!..

Min datter kommer helt sikkert til å bli eksponert for hysteri utenfor hjemmet ( dessverre).. Hun skal slippe å oppleve det her hjemme :) Jeg vil at ho skal ha et avslappet forhold til sukker. Det gjør ikke noe å spise sukker, syltetøy osv. EN GANG I BLANT. Ho får jo hjemmelaget mat, og et variert kosthold ellers :) Dermed også MYE mindre sukker i maten sin til hverdags. Det er viktig å lære seg og kose seg en gang i blant også, og ikke KUN være opptatt av å ikke få i seg det og det, og finne kunstige erstatninger.

Hva lærer jeg ho dersom ho har en "hysterisk" mor som hele tiden skal unngå sukker? Hva slags forhold kommer ho til å få til sukker selv dersom vi ALDRI bruker sukker her, og at sukker er "fy fy".
 
Back
Topp