Strikketråden

Jeg har begynt å strikke dette babyteppet som jeg ble tipset av her inne :D Strikker i fargen petroleum fra Sandnes. Begynte denne uken, men kommet godt i gang. Håper motivasjonen vedvarer så det blir ferdig og jeg kan prøve meg på noe annet også. :p
 

Vedlegg

  • BB40C48F-5ADE-420E-AFB2-A3DD600F3B8A.jpeg
    BB40C48F-5ADE-420E-AFB2-A3DD600F3B8A.jpeg
    199,5 KB · Visninger: 25
  • A0D5A3CE-026E-404B-AE4B-438EE8650BE5.png
    A0D5A3CE-026E-404B-AE4B-438EE8650BE5.png
    1,4 MB · Visninger: 24
Mye fint, jeg tenker å strikke Ellen's hentesett og spørre mamma om teppe. Det går litt tregt med min strikking og jeg strikker nå Sunday suit til nevø på 5 mnd.
 
Jeg har strikket en hel Anker-dress og en cardigan så langt, og nå har jeg begynt med et sett i str. 3-6 mnd. Jeg er så heldig at jeg har en del strikkere i nær familie, så det spørs om det kan komme noe derfra også. :)
 
Dere strikkere...

Hvordan er Viking Bambino å bruke?

Hvilket ullgarn er best?
 
Dere strikkere...

Hvordan er Viking Bambino å bruke?

Hvilket ullgarn er best?

Jeg har ingen erfaring med viking bambino, men jeg er strålende fornøyd med babyull lanett, tynn merino og Sunday fra Sandnes Garn (alle tre er tynn merinoull, lanett og tynn er superwashbehandlet mens Sunday er ikke det). Fra andre produsenter liker jeg godt Finull fra Rauma Garn (ren ull så passer bedre til ytterklær eller når barna er større) og babyull fra Dale garn. Jeg har akkurat fått Woolly Light fra Jord Clothing og skal teste det (det er tilsvarende Sunday).

Edit: Jeg har ikke prøvd det selv ennå, men en venninne av meg liker veldig godt merinoullen til Nøstebarn. Den er tilsvarende Sunday og woolly light, altså ikke superwashbehandlet.
 
Jeg har begynt å strikke dette babyteppet som jeg ble tipset av her inne :D Strikker i fargen petroleum fra Sandnes. Begynte denne uken, men kommet godt i gang. Håper motivasjonen vedvarer så det blir ferdig og jeg kan prøve meg på noe annet også. :p
Så gøy at du likte mønsteret og strikker teppet:happy: jeg strikker det nå for tredje gang:Heartred
 
Strikker på ankersdragt. Strikker i sunday fra sandnes garn. Tenker at ull er gull året rundt og håper det stemmer på baby:happy:
 
Strikker dere noe særlig i helt minste tørrelse? Hadde jo vært fint med noe helt i begynnelsen, spesielt et hentesett:joyful: men når de vokser så fort føles det også litt forgjeves å strikke masse man ikke får tid til å bruke en gang:eek: hahaha hvertfall når jeg bruker så lang til på å få prosjektene ferdige:angelic:
 
Strikker dere noe særlig i helt minste tørrelse? Hadde jo vært fint med noe helt i begynnelsen, spesielt et hentesett:joyful: men når de vokser så fort føles det også litt forgjeves å strikke masse man ikke får tid til å bruke en gang:eek: hahaha hvertfall når jeg bruker så lang til på å få prosjektene ferdige:angelic:
Jeg har bare tenkt å strikke et hentesett i den minste størrelsen... Redd jeg plutselig strikker for stramt så blir det mindre enn planlagt også :hilarious: Jeg også bruker tid på å få ferdig prosjektene. Babyteppet går overraskende raskt fremover (bank i bordet), så håper jeg kan begynne å se etter hvilket hentesett jeg skal prøve meg på.
 
Så gøy at du likte mønsteret og strikker teppet:happy: jeg strikker det nå for tredje gang:Heartred
Takk for tipset :D Jeg er veldig fornøyd med det så langt og passer mitt ferdighetsnivå godt :)
 
Strikker dere noe særlig i helt minste tørrelse? Hadde jo vært fint med noe helt i begynnelsen, spesielt et hentesett:joyful: men når de vokser så fort føles det også litt forgjeves å strikke masse man ikke får tid til å bruke en gang:eek: hahaha hvertfall når jeg bruker så lang til på å få prosjektene ferdige:angelic:

Min erfaring fra forrige er at mye av de minste størrelsene uansett ikke passer før ved 3 mnd uansett - så det som skulle være hentesett var uansett for stort :hilarious: Men det spørs jo helt på hvor stor lille (sannsynligvis) blir. Min første har holdt seg midt på gjennomsnittet siden fødsel. Størrelse varierer også veldig fra oppskrift til oppskrift...

Hvis man vil ha noe som passer lenge så er mine tips:

1) strikk plagg med ribbstruktur. De vokser med barnet. Nå finnes det både bodyer, bukser, gensere og heldrakter i ribb.

2) strikk ekstra lengde på bein og armer og brett opp den første tiden.
 
Har et hentesett liggende, men husker ikke hvilken str det er laget i:hilarious: forhold til bodyene jeg har kjøpt virker det ikke som at den er helt nyfødt str. Kanskje jeg må strikke et sett i helt minste str også har jeg det «gamle» setter til når ungen blir større:angelic: kanskje rompere er greie og ha i litt større størrelser? Også med tanke på at det jo blir sommero_O
 
Har et hentesett liggende, men husker ikke hvilken str det er laget i:hilarious: forhold til bodyene jeg har kjøpt virker det ikke som at den er helt nyfødt str. Kanskje jeg må strikke et sett i helt minste str også har jeg det «gamle» setter til når ungen blir større:angelic: kanskje rompere er greie og ha i litt større størrelser? Også med tanke på at det jo blir sommero_O

Rompere, jakker og bleiebukser er greie å ha for det er så lett å variere påkledning under utifra temperatur.

Obs at det også er forskjeller i størrelse mellom ulike klesmerker. Lindex 56 =/= KappAhl/Newbie 56 :confused:
 
Rompere, jakker og bleiebukser er greie å ha for det er så lett å variere påkledning under utifra temperatur.

Obs at det også er forskjeller i størrelse mellom ulike klesmerker. Lindex 56 =/= KappAhl/Newbie 56 :confused:

Ja man trenger jo ikke nødvendigvis å ha noe sett, men heller enkle plagg som er brukbare:gen014 tenker jeg skal strikke et par rompere- de blir fortere ferdig på pinnene:hilarious:

Takk for at du minnet på det om størrelse! Hilsen uviss førstegangsfødende hahah:shy:
 
Hvordan går det med strikkingen deres? Har blitt ferdig med hjerteteppet samt ankers heldrakt og kyse, så har tenkt å strikke en jakke, noen tips til en relativt enkel jakke? Har kommet inn i en god strikkerytme for tiden så bruker den for alt den er verdt nå :p
 

Vedlegg

  • F978BA98-03E1-4785-A568-160864368BF2_1_102_o.jpeg
    F978BA98-03E1-4785-A568-160864368BF2_1_102_o.jpeg
    953,2 KB · Visninger: 16
Har en nerve i klem i høyre armen, så her går det pent dårlig :( 3/4 ferdig med en sparkebukse. Men er bare å glemme å få den ferdig..
 
Babyteppe er ferdig da! Og bestemoren min strikker heldigvis. Så hun har strikket hentesett, og mini nordlandsbunad som nåværende minstemor skal få til dukken sin etterhvert:p og hun holder på med en kjole, og heldress
 
Babyteppe er ferdig da! Og bestemoren min strikker heldigvis. Så hun har strikket hentesett, og mini nordlandsbunad som nåværende minstemor skal få til dukken sin etterhvert:p og hun holder på med en kjole, og heldress
Så kjipt med nerven i klem :wtf: Det er så godt å ha strikkere i familien :D jeg tror jeg får et hentesett av en strikker i familien, hun pleier alltid å strikke til nyfødte, men har ikke snakket om det denne gangen så vet ikke sikkert :p vi får se
 
Hvordan går det med strikkingen deres? Har blitt ferdig med hjerteteppet samt ankers heldrakt og kyse, så har tenkt å strikke en jakke, noen tips til en relativt enkel jakke? Har kommet inn i en god strikkerytme for tiden så bruker den for alt den er verdt nå :p

Jeg har strikket ferdig et babyteppe som eeeegentlig var til storebror... :oops: I tillegg har jeg et par nesten ferdige småplagg.

Ellers har jeg vært så opptatt med innleveringer i studiene hele tiden, og i det siste inn og ut av sykehuset, at det har blitt lite strikking.
 
Back
Topp