Strikketråden

Er det noen som vet om oppskrift på lue til nyfødt, type "djevellue" som faktisk sitter godt på rett etter fødselen? Har strikka en del i str 0-3 mnd, og ofte er de jo så store at de passer fint når babyen er nærmere 3 mnd :p
 
Jeg syr litt, og tenker å sy et baby/leketeppe, sanseklut og baby nest. Men det blir etterhvert, for synes det er litt tidelig. Strikker kun rett og vrang, men vurderer et teppe, så får vi se :) Hekler med stor nål og zpagetti garn :) Så blir nok noen kurver til leker og bleier etterhvert. Nå hekler jeg ei stor kurv til storesøster sitt rom. Den skal romme bamser :) For er det noe vi har myyye av, så er det bamser ja :)
 
Jeg sitter og har lyst å strikke til den lille i magen, men av en eller annen grunn har jeg kun lyst å strikke kjoler og ting som er rosa!! Søren altså, for jeg har to gutter fra før og lurer på om hjernen min har stilt seg inn på att siste barnet MÅ være jente eller om jeg rett og slett har blitt litt tullete :p vil liksom ikke lage NOE siden jeg ikke vet hva kjønnet er :p
 
Er det noen som vet om oppskrift på lue til nyfødt, type "djevellue" som faktisk sitter godt på rett etter fødselen? Har strikka en del i str 0-3 mnd, og ofte er de jo så store at de passer fint når babyen er nærmere 3 mnd :p

Nøstebarn sin babylue (strikket av mamma) har vært kjempesuksess hos alle barn i nærheten av vår familie. Jeg prøvde å finne en link, men det er ikke så godt å si om det er riktig oppskrift. Lua i den øverste linken ligner veldig, men mangler den v-formen som er på bildet i den andre linken. Det er den med v i panna som ser mest kjent ut for meg, men det er mulig at det egentlig er samme oppskrift likevel ;)

Dette er link til oppskriften:
http://nostebarn.no/garn/strikkeoppskrift-1904.html

På dette bildet ligner lua mer på den jeg er vant til - men det kan godt hende det er samme lue ;)
http://nostebarn.no/garn/strikkeoppskrift-1932.html
 
Jeg har begynt på mariusdress, helt kjønnsnøytral :) og siste fargen skal på 2. Januar når jeg vet hva det blir :) :) (om jeg får vite det ja :p)
 
Last edited:
[QUOTE="Floralia, post: 18561443, member: 95296"

Hr begynt å strikke på hentesettet. Godt jeg begynte nå, for dette var utrolig tidkrevende flettemønster på pinne 2,5 og 2![/QUOTE]

Så nydelig! :D
Jeg har ikke helt avgjort hva slags hentesett jeg skal gå for enda, men jeg har kommet fram til at det ikke kan være for komplisert, for da ender jeg bare opp med å legge det bort og glemme det :p

Men nå ble jeg i alle fall inspirert til å fortsette på jakken :)
 
Driver å strikke Marius teppe;) er ikke så flink til å følge oppskrift så fant ut at dette er lettest
 
Trenger inspirasjon til hentesett og garntips.. Kan være alt fra 5-30 grader her i juni...
 
Åh en strikke tråd!! Jeg er veldig hektet på garn og pinner men har ikke greid å begynne på noe enda :/ må vente til etter oul :) her er det mormoren som strikker hentesett, får velge farge og mønster selv, og hun må strikke to for vil ikke vite hva det er ;) men hun klager ikke for slikt, hun er en reser på pinnene hehe :)
 
Trenger inspirasjon til hentesett og garntips.. Kan være alt fra 5-30 grader her i juni...

Silke, skal være svalende så kanskje en ull-silke blanding? Alpakka skal væte 6% ca varmere enn ull så kanskje ikke det.. jeg går mest for ubehandlet ull og hos meg blir det nok det også i hentesettet, men enkel tråd ikke dobbel så ikke den blir så varm. Babyer har uansett mye hud og lite kropp så de trenger mer varme enn hva vi gjør :)
 
Det er så koselig å strikke, men jeg mistenker at jeg er allergisk mot garn, så jeg tør ikke prøve meg på noe! De to siste prosjektene mine, en skappel-genser i alpakka og en lue i ull førte til heftige utbrudd av utslett på fingrene og inni håndflatene:p Tror heller at jeg skal finne frem igjen nål og tråd og gå for julekalender og julestrømpe, selv om det blir en stund til det kan brukes:)
 
Mormor fikk babyullgarn til jul, håper at hun vil strikke noe fint til sitt første oldebarn;) Jeg sa at hun kunne få strikke akkurat hva hun følte for, så jeg er spent på å se hva det blir!..
 
ååå, har så lyst til å lære meg å strikke :Heartred Noen som har tips til hvordan jeg kan starte? Finnes det sider hvor det er enkle forklaringer?
 
Tusen takk Veslefrøken og lis79 :D
 
Så koselig med en egen strikkertråd! Jeg har ikke strikket tidligere, men driver og lærer meg det nå, alltid hatt lyst til å kunne det... Nå har jeg et "på veg helseteppe" til lillebror på pinnene :)
 
Back
Topp