Strikketråd

Eucaluptuskosedress med lue er et potensielt hentesett. Tenkte å gi oppskrift til kommende bestemor (svigermor) med vedlagt UL- bilde:)
Holder på med bellateppet i hvit nå:Heartred

Vedlegg

• Screenshot_20210806-055824_Office.jpg
    Screenshot_20210806-055824_Office.jpg
    837,4 KB · Visninger: 49
  • 20210806_060328.jpg
    20210806_060328.jpg
    2,2 MB · Visninger: 49
ABA84401-6B87-4648-BB87-889332FF8E2C.png

Forrige svangerskap strikket jeg to slike jakker og brukte de masse. Vi får se om størrelsene blir passe denne gangen og eller om jeg kommer strikke nye :D

Ååååå for en gøy tråd! :D Gleder meg sikkelig mye til å begynne å strikke til baby :Heartred har bare ikke helt den store strikkelysta på sommern, men det kommer seg til høsten! Og så mye fine ideer det var å hente her da :happy: Gleder meg til å sette meg ned og starte! Det Bella teppet blir garantert med på lista :Heartpink

Noen som vet om alternativt garn til selmas sovedrakt enn de som står i oppskriften? :) syns det var litt vanskelig å finne til den strikkefastheten..

Noen som vet om alternativt garn til selmas sovedrakt enn de som står i oppskriften? :) syns det var litt vanskelig å finne til den strikkefastheten..

Har du sett på siden til Strikkezilla? Det ligger det en fin oversikt over garn i forskjellige strikkefastheter :D

Har du sett på siden til Strikkezilla? Det ligger det en fin oversikt over garn i forskjellige strikkefastheter :D

Ja, men fant ikke noen gode alternativ der.. Kan eventuelt prøve meg litt fram med dobbelt garn av tynn merino eller noe sånt :)

Se etter garn med ca samme løpemeter, ikke samme strikkefasthet. Tipper denne oppskriften er strikket litt løst. Anbefalt garn har 100 meter per 50 gram. Jeg ville lett kunne byttet med f.eks. Sandnes Double Sunday, Dale natural lanolin wool og Rauma Mitu. Men kan også se for meg at Drops Lima, Drops karisma og Sandnes alpakka ull kan funke.

Se etter garn med ca samme løpemeter, ikke samme strikkefasthet. Tipper denne oppskriften er strikket litt løst. Anbefalt garn har 100 meter per 50 gram. Jeg ville lett kunne byttet med f.eks. Sandnes Double Sunday, Dale natural lanolin wool og Rauma Mitu. Men kan også se for meg at Drops Lima, Drops karisma og Sandnes alpakka ull kan funke.

Løpelengden sjekker jeg, men der er det jo totalen som er viktig, så løser seg med å kjøpe et ekstra nøste eller to ved behov :) men strikkefastheten må jo være riktig.. skal sjekke ut de du foreslår og se om noen er aktuelle!

Har også sett Sandnes alpakka ull foreslått til den oppskrifta. @Hattifnatt♡: veldig mange skriver på insta hvilket garn de har brukt. Går jo an å sjekke #selmassovedragt og få inspirasjon der :)

Drops karisma eller lima (billig), men da blir det litt løst

Drops extra fine merino + drops baby merino eller drops flora (veldig mykt og billig!)

DSA hexa

Dobbel sunday eller to tråder sunday (siste blir nok litt tynt)

Sandnes merino + tynn merino (eller sunday)

Egentlig all merino hvis du legger til en tråd med tynn merino også :)

Og drops air eller lignende er også et alternativ

Drops karisma eller lima (billig), men da blir det litt løst

Drops extra fine merino + drops baby merino eller drops flora (veldig mykt og billig!)

DSA hexa

Dobbel sunday eller to tråder sunday (siste blir nok litt tynt)

Sandnes merino + tynn merino (eller sunday)

Takk for tips! ☺️ Dette var god hjelp!

Løpelengden sjekker jeg, men der er det jo totalen som er viktig, så løser seg med å kjøpe et ekstra nøste eller to ved behov :) men strikkefastheten må jo være riktig.. skal sjekke ut de du foreslår og se om noen er aktuelle!
Tenkte ikke på totalen her. Løpemeter per nøste kan også være en fin måte å se om tykkelsen på garnet er ca lik for å se om du kan få samme strikkefasthet. Det er jo forutsatt at fiberinnhold er omtrent likt også, eller iallefall oppfører seg noen lunde likt. Litt vanskelig kanskje dersom man har begrenset erfaring med ulike fibertyper, men jeg bruker ofte den metoden for å velge garn, og synes det er mye bedre enn å gå ut fra anbefalt strikkefasthet fra garnprodusenten:)

Sorry litt lang forklaring, men jeg er over gjennomsnittet garnnerd:hilarious:

Back
Topp