Strekkmerker

Når kommer strekkmerkene egentlig er 6 mnd på vei men ser ingen men sjønner jo at magen skal bli litt større :)

Når kommer strekkmerkene egentlig er 6 mnd på vei men ser ingen men sjønner jo at magen skal bli litt større :)
Det varierer nok fra person til person. Med første fikk jeg i uke 34, ingenting før eller etter..

Hei erta :) Hehe litt optimistisk og tenke en er utenfor fare i uke 28 da. Jaja, uke 34 er notert. Ingenting etter var jo snodig, kansje bare bade i kokosolje/ fet krem den uka så gå fri ?

Har vært heldig og gått gjennom fire svangerskap uten et eneste strekkmerke, så det er håp :-) Etter hva jeg har hørt så er det ingenting som kan hjelpe mot strekkmerkene, men det skader jo ikke å smøre magen med krem eller olje da ;-)

Jeg har så og si ingen strekkmerker etter forrige svangerskap. Ingenting som synes, men "fant" et usynlig strekkmerke da jeg strøk meg på magen etter fødsel sist. Uansett, jeg smører meg med body butter, men det er kun fordi det er behagelig. Strekkmerker oppstår i lærhuden. Så langt når ingen kremer, så å smøre seg med krem har ingenting å si for om man får strekkmerker eller ikke.

I all hovedsak er det genetisk, i tillegg kan man nok redusere det noe ved å unngå for mye salt og sukker da det reduserer elastiteten i huden. Mulig det å smøre seg daglig kan hjelpe en anelse da man øker sirkulasjonen til huden når man smører seg, men det er uansett ikke pga. kremen i seg selv, men massasjen på magen. Likevel vil det nok da sannsynligvis bare være snakk om å klare å redusere det litt, ikke at man slipper helt unna. Man får det man får, rett og slett.

Sist svangerskap trodde jeg at jeg skulle slippe unna, men fikk i uke 37! Husker jeg gråt noen tårer da jeg så det om morgenen, for hadde så kort tid igjen. Litt moro å tenke på i ettertid. :)

Jeg fikk litt strekkmerker med førstemann de siste 8 ukene, og var helt oppsatt av dem en periode. Var utrolig frustrerende for jeg følte at jeg ikke fikk gjort noe for å unngå at dem kom. Litt sånn hjelpesløs - og tenkte på hvor mye jeg kom til å hate dem.

Men.. når sant skal sies.. så gjør jeg ikke det. Jeg hadde aldri trodd jeg skulle si det, men jeg er faktisk bittelitt stolt av dem. Dvs.. når jeg først skal ha litt strekkmerker på magen, så er jeg overlykkelig for at jeg har dem etter graviditeten og ikke bare for at jeg har lagt på meg. Det er en veldig stor forskjell på det for meg.
Og.. som andre her påpeker, så blekes de med årene.

Så i denne graviditeten kommer jeg fortsatt til å forsøke å legge på meg litt mindre enn sist gang og håper det ikke blir så mange fler, men jeg merker at jeg bekymrer meg særdeles lite over det denne gangen, for jeg vet at om det kommer noen fler, så har det egentlig ingenting å si for meg :)
Jeg er faktisk enig. Ungene kommenterte strekkmerkene mine og lurte på hva det var. Jeg forklarte og sa "se hvor fint de glinser på magen". Ungene nikket og var enige og fascinerte! :)

Tror ikke jeg hadde et eneste strekkmerke før uke 38 ca! Nå gikk jeg til uke 41 da og ungen manglet ikke næring i de ukene, for å si det sånn, så det ble magen full likevel.

Hei erta :) Hehe litt optimistisk og tenke en er utenfor fare i uke 28 da. Jaja, uke 34 er notert. Ingenting etter var jo snodig, kansje bare bade i kokosolje/ fet krem den uka så gå fri ?
Jeg smurte kun i uke 34 med først og var da det kom. Sluttet å smøre og jeg fikk ikke mer.. Så den tabben gjør jeg ikke igjen. Med nr 2 smurte jeg aldri og fikk ingenting, selv om jeg var mye større..

Back
Topp