straffe barn med husarrest

• Trådstarter Trådstarter My heart
  • Opprettet Opprettet
M

My heart

Guest
Synes det er mange barn rundt barnet mitt (11 år ) som får mye straff. Dvs husarrest, iPad nekt over lengre tid., ikke overnatting på 2 uker osv.

Jeg føler av og til at de andre mødrene ser på meg som om at det er «fri flyt» hos oss med grenser.

Jeg synes ikke barn skal straffes.
Når det er ny dag, skal barna starte med blanke ark. Hver dag.

Mine barn er snille, harmoniske, glade og trygge.
De må inn til et viss klokkeslett på kvelden, og de må gjøre lekser etter skoletid. De må hjelpe til litt i huset og ellers får de leke og ha det kjekt.
De får ikke husarrest om de kommer 10 min forsent hjem.
Jeg liker ikke alle de reglene. Barna blir ikke noe «snillere» tenker jeg

Jeg har en datter som blant annet har blitt fratatt mobiltelefon, fordi den konsekvensen var naturlig for akkurat det overtrampet. Husarrest har også blitt brukt.

Konsekvenser for dårlig oppførsel er faktisk helt naturlig. Det skjer med oss som voksne også.

Konsekvenser som er i samsvar med handlingen syns jeg er greit, det er noe med å lære seg å innrette seg etter regler.

Jeg er oppvokst i et hus hvor konsekvenser sjeldent samsvarte med overtramp og det føltes veldig sårende og nedtrykkende. Så vi har snakket masse om hvordan vi ønsker å sette grenser.

Konsekvenser som er i samsvar med handlingen syns jeg er greit, det er noe med å lære seg å innrette seg etter regler.

Jeg er oppvokst i et hus hvor konsekvenser sjeldent samsvarte med overtramp og det føltes veldig sårende og nedtrykkende. Så vi har snakket masse om hvordan vi ønsker å sette grenser.

Det er jeg enig i. Sånn type "om du ikke gjør som jeg sier nå, så får du ikke lørdagsgodt" er helt tåpelig, og fungerer sjelden.

Det er jeg enig i. Sånn type "om du ikke gjør som jeg sier nå, så får du ikke lørdagsgodt" er helt tåpelig, og fungerer sjelden.
Jaaa, eller "du hørte ikke på hva jeg sa med en gang, så du får ikke gå i bursdagen til den ene av de 5 vennene du har om 2 måneder"..

Jeg er veldig opptatt av at konsekvenser skal samsvare med hva de har gjort.
F.eks hvis de bruker tlf til å sende ufine meldinger til andre barn så syns jeg det er helt innafor at den telefonen forsvinner en stund..
Eller at man skranter inn på innetid hvis de konsekvent kommer for seint hjem..

Naturlige konsekvenser tenker jeg at er med på å lære barn at de må forholde seg til regler i samfunnet.

Jaaa, eller "du hørte ikke på hva jeg sa med en gang, så du får ikke gå i bursdagen til den ene av de 5 vennene du har om 2 måneder"..

Jeg er veldig opptatt av at konsekvenser skal samsvare med hva de har gjort.
F.eks hvis de bruker tlf til å sende ufine meldinger til andre barn så syns jeg det er helt innafor at den telefonen forsvinner en stund..
Eller at man skranter inn på innetid hvis de konsekvent kommer for seint hjem..

Naturlige konsekvenser tenker jeg at er med på å lære barn at de må forholde seg til regler i samfunnet.

Det er klart, men da må barna vite om konsekvensene FØR.
Ikke si; du får ikke ha overnatting fordi du drakk om all juice’n i kjøleskapet typ.

Tlf forsvinner her også om det er noe ugreit.. men har ikke skjedd enda.

Det må tilsvare situasjonen

Jeg fikk husarrest da jeg var yngre fordi jeg snek meg ut sent på kvelden, etter leggetid :p helt for å ha konsekvenser for handlinger.

Det er klart, men da må barna vite om konsekvensene FØR.
Ikke si; du får ikke ha overnatting fordi du drakk om all juice’n i kjøleskapet typ.

Tlf forsvinner her også om det er noe ugreit.. men har ikke skjedd enda.

Det må tilsvare situasjonen
Nei, det syns jeg ikke alltid. Jeg kan ikke ramse opp en liste for et barn om hva de ikke får lov til og hva eventuell konsekvens blir..

Å ikke få ha overnatting fordi man har drukket opp juicen er jo ikke konsekvenser som samsvarer handlingen??!

Har man fått beskjed om å ikke drikke juice og man gjør det tenker jeg at man eventuelt kan la være å kjøpe juice uken etter.
Selv ville jeg ikke en gang giddi å gitt det en konsekvens..

De må få konsekvenser. Vi har ett hyperaktiv barn( mest sannsynlig pga medisiner siden han blir bedre av å minimere dosen). Da er ppt og bhg klare på at han må få konsekvenser og vi som foreldre og de som bhg må bli flinkere på det.

Jeg fikk husarrest da jeg var yngre fordi jeg snek meg ut sent på kvelden, etter leggetid :p helt for å ha konsekvenser for handlinger.

Har fått det jeg også, men mamma klarte ikke holde det.. da hun jobbet skift

Ja fikk det når eg var barn, når eg gikk til bekken og vaska håndkle. Var eg frekk, så ga mamma pepper på tunga.

Eg gav det ei lita stund, når yngste gikk vekk og inn på bybanen. Bybanefører sendte han ut igjen og akkurat då kom eg ned dit. Han har aldri gjort det igjen.

Barn er forskjellige og trenger forskjellig... Her får de straff, eller konsekvenser, som er et mer passende ord. Frekk i kjeften mens de sitter på iPad? Ingen iPad den dagen eller helgen. Spiser de godteri uten lov blir det ikke snop på lørdag. Brøler du inne blir du sendt ut, for brøling skal kun skje ute. Hopper og springer du i sofaen må du sitte på gulvet. Skal ikke se bort ifra at om de ikke klarer å holde utetidene så blir det ikke noen henging ute med venner.
Måtte nettopp hive fireåringen ut på trappa fordi han lager skrikelyder :P Han har fått nok av beskjeder idag...

At andre har meninger om ens oppdragelse er vel ikke verre enn at en selv har en mening om andres...

jeg er veldig for å gi en konsekvens som henger sammen med handlingen. Så her har innetider blitt skrenket inn pga gjentatte brudd, og mobilen inndratt etter bruk uten lov.

Straffer for øvring aldri med at ikke barna får gå i bursdag. Det går jo da ut over bursdagsbarnet også. Også syns jeg ikke det er en ok konsekvens sånn generelt.

Tenker at konsekvensene må skje i samsvar med handlinger. Selv hadde jeg husarrest som konsekvens, og jeg gjorde vel aldri noe sånt igjen. Jeg visste grensene. Hvis man kommer med en ‘trussel’ om at ‘hvis du gjør dette en gang til osv’ så mener jeg man må faktisk holde seg til det også. Ellers har det null funksjon. Men barneoppdragelse er ikke alltid like enkelt og det må være opp til hver enkelt. Ikke alle barn kan ha samme oppdragelse for å komme fram til samme resultat :)

Straffer for øvring aldri med at ikke barna får gå i bursdag. Det går jo da ut over bursdagsbarnet også. Også syns jeg ikke det er en ok konsekvens sånn generelt.

Ja, det må jeg legge til her også. Bursdager, trening, kamp og lignende er unntatt husarrester, fordi det går ut over andre enn mitt barn.

Barn er forskjellige og trenger forskjellig... Her får de straff, eller konsekvenser, som er et mer passende ord. Frekk i kjeften mens de sitter på iPad? Ingen iPad den dagen eller helgen. Spiser de godteri uten lov blir det ikke snop på lørdag. Brøler du inne blir du sendt ut, for brøling skal kun skje ute. Hopper og springer du i sofaen må du sitte på gulvet. Skal ikke se bort ifra at om de ikke klarer å holde utetidene så blir det ikke noen henging ute med venner.
Måtte nettopp hive fireåringen ut på trappa fordi han lager skrikelyder :p Han har fått nok av beskjeder idag...

At andre har meninger om ens oppdragelse er vel ikke verre enn at en selv har en mening om andres...

Forskjell mtp alder også.
Vanlige regler med at det ikke er lov å hule og springe i sofan er jo en selfølge..
mente mer mtp husarrest og andre ting.

En må tenke på læring.. lærer barnet mitt noe nå? Eller er det en desperat handling fordi jeg er sliten ?

Husarrest er avleggs og brukes aldri her.
Vi harinndratt goder men aldri mer enn samme dagen og konsekvensen må være i tråd med det han har gjort

Back
Topp