Svar på dette vil jeg gjerne ha med megSer at nesten samtlige her skriver at konsekvens bør samsvare med handling, gjelde der og da, og være innenfor sjangeren det gale ble gjort. Jeg er jo i og for seg enig, men har virkelig et problem med å finne passende konsekvenser av og til!! Feks hoppe i sofaen= blir tatt ned, hyler inne=sendes ut osv er jo enkelt. Men hva da når feks ungen bare klyver opp på sofaen/bordet/benken you name it der det ikke er lov, for 50. gang, og ikke hører på deg, hva blir da konsekvens? Og du skal sende ut en som hyler og skriker og ungen bare fortsetter å komme inn, hva da, låse døren liksom? Bare eksempler, men synes det er veldig vanskelig å finne noe som samsvarer av og til når spesielt ett barn er veldig sta. Jeg var lik som liten, uten at det var noe spesielt som plaget meg eller noe. Bare ville ha viljen og bestemme selv! Og hva når barna ikke vil sove/gi det et forsøk, men springer ut og inn av rommet og bråker for de andre mindre osv.. Spesielt hvis de vet at vi voksne har noe vi må få gjort.. Kanskje bare meg som da må ty til mindre lørdagsgodt feks hvis de ikke gir seg? Når ting er for 8. eller 20. gang og man har prøvd å si det pent, kommandere, synge en nattasang til osv, hva gjør man da liksom? Blir litt for ofte konsekvenser eller premier her, selv om vi VET at det sjeldent anbefales.. Dere andre har kanskje veldig rolige og lite sta barn?
eldste mi er 3 og minsten er 1,5år, så foreløpig er vi der at det nytter å bare være mer sta (minsten) eller spørre om mamma eller frøkna skal gjøre det mammaen har spurt om (eldste, hun er i skal gjøre selv-fasen. Kunne våge seg at mammaen prøver å gjøre noe, f.eks løfte henne ned fra bordet når hun selv skal klatre nedAner ikke hvordan jeg skal gripe det ann senere, så fint med tips å ta med seg