Stesønn

Anonym600860

Første møte med forumet
Jeg har en stesønn på 12år som er hos oss annenhver helg og hver ferie. Han er enebarn og har alltid det han peker på ++ . Nå har han det vanskelig både hjemme og på skole da han har utfordringer knyttet til hans ADHD slik at han sliter mye frustrasjon og sinne.

Problemet er at jeg er den som hjemme hos oss som setter grenser for han. Synes det er riktig at han skal være ute i frisk luft i løpet av dagen, at han skal holde rommet ryddig, begrense spilling/skjerm og at leggetider er 22:00 i helger. Er jeg urettferdig?

Han får lov hjemme hos sin mor og være oppe til hun legger seg, det er klokkeslett som 01:00 og 02:00. Nå har han nektet å være hos oss fordi jeg er for streng og far sier han må velge mellom meg og sin sønn. Moren til gutten sa til min samboer at alt ordnet seg hvis gutten selv fikk bestemme leggetid..så nå er min samboer enig i dette og jeg synes det er overtramp... what to do?

Hei!
Vetdu, dette høres veldig kjent ut. Da jeg har samme rolle som deg. Den strenge stemoren.. Men i bunn og grunn er det viktig å huske på en ting: du er faktisk «bare» stemor. Det er ikke din jobb å bestemme hva grensene skal være, du kan komme med dine meninger, men til syvende og sist er det mor og far som avgjør, og du som er med å håndhever det de bestemmer for sin sønn.

Misforstå meg rett, jeg skjønner frustrasjonen din, så til de grader(!!), men her må du nok egentlig bare sette deg selv i bakgrunnen og la de stå for avgjørelsene..

Lykke til:)

Hei!
Vetdu, dette høres veldig kjent ut. Da jeg har samme rolle som deg. Den strenge stemoren.. Men i bunn og grunn er det viktig å huske på en ting: du er faktisk «bare» stemor. Det er ikke din jobb å bestemme hva grensene skal være, du kan komme med dine meninger, men til syvende og sist er det mor og far som avgjør, og du som er med å håndhever det de bestemmer for sin sønn.

Misforstå meg rett, jeg skjønner frustrasjonen din, så til de grader(!!), men her må du nok egentlig bare sette deg selv i bakgrunnen og la de stå for avgjørelsene..

Lykke til:)

Helt greit, men dette er mitt hjem også og jeg nekter å la et barn få styre over voksene på den måten..

Jeg er også den strenge stemoren [emoji1]

Det er uaktuelt at barna skal styre heimen her, og selvom de har færre regler hos moren klarer de fint å forstå at vi har andre rutiner i dette hjemmet.

Synes kl22 høres helt normalt ut for en 12 åring. 11 åringen her har nettopp fått utvidet leggetid (helg) fra 21:30 til 22:00.. Selvom "alle andre" får være oppe lenger [emoji85] Han får lov å lese på sengen, men får ikke være oppe lenger eller holde på med skjermer.

Men nå er jo jeg enig med faren.

Hvis faren vil la gutten være oppe til kl2, fordi han ikke evner å sette grenser, så er det kanskje best å ta ett skritt tilbake?
Jeg synes det høres horribelt ut, men det er heldigvis bare annenhver helg..

Du trenger jo hverken å engasjere deg, eller bistå i å forberede gutten på voksenlivet med rutiner og slikt hvis ingen av foreldrene gjør det.
Jeg ville hvertfall vurdert å la dem seile sin egen sjø, for du klarer ikke å ordne dette uten støtte i foreldrene uansett :/

Forsåvidt helt enig med deg, og tror absolutt det er "ris til egen ræv" å la en 12 åring bestemme hva han vil når han vil.

Helt greit, men dette er mitt hjem også og jeg nekter å la et barn få styre over voksene på den måten..
Og det skjønner jeg utrolig godt, men er jo heller ikke det jeg sier.. Hva med å faktisk snakke med mor og far, si din side av saken og foreslå felles handlingsplan, så guttungen har de samme reglene i begge hjem og vet nøyaktig hva han kan forvente? For det er faktisk ikke meningen at han skal bestemme, men for å være ærlig så er det ikke din (eller min) jobb å være den strenge heller. Det er foreldrene sin jobb å oppdra

sett dere ned sammen du og far og snakk om hvordan dere vil ha det, bli enige. svelg kameler. så snakker dere med stesønnen og forteller hvordan dere skal ha det. har du/dere vært på adhdkurs? anbefaler at du er med på et kurs om du ikkr har vært og at far tar en oppfriskning om han har vært tidligere.

Er ikke meningen at barnet skal styre huset. Det er ditt hus og da har du litt du skulle sagt. Grunnen til at han er forbanna er fordi han har fått viljen sin så lenge og så kommer du med regler og ødelegger den rosa boblen.

Ta en skikkelig prat med mannen og si at han må være en pappa og ikke kompis. Et barn trenger dessuten søvn! Søvnmangel hjelper vel neppe på ADHD. Går ut ifra at gutten vil savne pappa av å være borte fra han hele tiden? Og mannen din bør snakke litt fornuft til eksen. Har hun fått hørt at hun skjemmer han bort?

Er det noe som provoserer meg er det bortskjemte unger. [emoji28]

Her bør du ligge unna... la far få bestemme reglene for hans sønn.. kl 22 i helgene er drøyt når han er 12 år...

Jeg hadde ikke akseptert det far sier at han skal være oppe så lenge han vil. Jeg ville stått på mitt. Hva med å få en proff 3.part til å hjelpe dere med å bli enige? Feks familievernkontoret eller bup?
Kjipt å være den strenge stemoren, men jeg hadde ikke tolerert at denne gutten skulle få «egne» regler i forhold til de andre som bor i huset....

Synes det høres ut som om Dybvig faren kanskje burde tatt en prat og blitt enige om deres kjøreregler hjemme hos dere? Og det bør være litt samhørighet med moras rutiner og. Så kanskje om mor og far og snakker litt sammen før deres prat kan dere alle komme til en enighet? Et barn med ADHD trenger litt mer stabilitet enn et barn uten... gode klemmer herfra

Mener virkelig folk at steforeldre ikke skal ha noe å si angående oppdragelse av barn de bor sammen med? Her i huset er mannen (stefar) en ansvarlig og oppdragende voksen på lik linje som meg. Jeg har riktignok siste ord i saker, men hans mening er både viktig og tellende. Han bor da for Guds skyld her han også.

Mener virkelig folk at steforeldre ikke skal ha noe å si angående oppdragelse av barn de bor sammen med? Her i huset er mannen (stefar) en ansvarlig og oppdragende voksen på lik linje som meg. Jeg har riktignok siste ord i saker, men hans mening er både viktig og tellende. Han bor da for Guds skyld her han også.

Det hun sa [emoji1369]

Her er også mannen stefar og pappa og han bor her! Det må man faktisk ta hensyn til. Syns det er bare tull at en 12 åring skal være oppe til langt på natt. Dette er da for at foreldrene ikke gidder å ta kampen. Vi må velge våre kamper med omhu, men å sikre barna nok søvn Bør da virkelig være en av de kampene.

Barn profitterer på grenser og rutiner. Men selvfølgelig ønsker en 12 åring å bestemme selv dersom det er en mulighet. Må si jeg er sjokkert over mor som tydeligvis ikke evner å sette grenser, og ikke minst denne faren som sikkert gjør som mor sier for å ikke skape dårlig stemning. Her er det en 12 åring som styrer skuta, og det er helt feil.
At steforeldre ikke skal ha noe å si i sitt eget hjem er for meg uforståelig.
Og 22 for en 12 åring er absolutt ikke for tidlig. Hjelpes meg altså... Det er et barn vi snakker om her, ikke en 18 åring!

Barn med ADHD skal ha grenser som alle andre barn. Men det er en del ekstra utfordringer med grensesetting. De trenger gjerne å bære forberedt i forkant og grensene må være forutsigbare - og det krever samarbeid mellom foreldre. Og det krever ekstra oppfølging. Det blir mye frustrasjon og sinne etterpå og dette trenger jo gutten hjelp til å takle. Da må man være en varm og forståelsesfull og trygg veiledende voksen, ikke en «streng stemor». Har du et nært forhold til han og han har en trygg og tillitsfull relasjon til deg? Det er viktig.

Det er viktig at alle er enige og gjennomfører de samme reglene. Og er foreldrene hans enig - så er det faktisk de som bestemmer og ikke du. Det er ikke ditt barn. Blir du sammen med en mann med barn fra før så får man med det på kjøpet, da må du tenke gjennom om du er villig til å samarbeide med mannen din og eksen om sønnens oppdragelse. Dvs samarbeide - ikke være den som bestemmer alene.

Hvilke tanker har du og din mann om barns oppdragelse? Hvis dere har eller kanskje skal få felles barn - er dere enige i oppdragelsen? Synes han også det er viktig at barna er ute i frisk luft, begrenser skjermtid, rydde rommet sitt osv? For hvis ikke dere er enige så er jo dette et problem mellom dere som felles foreldre. Hvordan løser/hadde dere løst det med egne barn om dere er uenig om slikt?

Jeg tenker at fast leggetid er viktig for alle barn. Barn med ADHD - enda viktigere! Det samme med å være ute og heller begrense skjermtid- de trenger å få utløp for energi og bruke kroppen fysisk. Spesielt hvis de har ADHD. Og å rydde rommet tenker jeg også er helt fair, når det kommer til alle barn. Det som kan være en utfordring med et barn som har ADHD at det ikke nytter å bare si «rydd rommet ditt». En løsning kan være å ha en fast dag og tid dette skal gjøres, da er han forberedt og det er forutsigbart.

Men her må dere altså snakke sammen og komme til enighet om hva som er best for gutten. Du har jo absolutt lov til å uttale deg om hva som er bra og ikke for gutten. Og ikke minst hva som kan fungere og ikke i deres hjem, som også er ditt hjem.

Det er jo ikke bra om moren lar han bare styre selv for å unngå at han blir sint ved grensesetting. Hva med å forslå proffesjonell hjelp til slike samtaler? Ressursgruppemøte feks hvis kommunen deres har det? Har han ip på skolen?

Jeg har en stesønn på 12år som er hos oss annenhver helg og hver ferie. Han er enebarn og har alltid det han peker på ++ . Nå har han det vanskelig både hjemme og på skole da han har utfordringer knyttet til hans ADHD slik at han sliter mye frustrasjon og sinne.

Problemet er at jeg er den som hjemme hos oss som setter grenser for han. Synes det er riktig at han skal være ute i frisk luft i løpet av dagen, at han skal holde rommet ryddig, begrense spilling/skjerm og at leggetider er 22:00 i helger. Er jeg urettferdig?

Han får lov hjemme hos sin mor og være oppe til hun legger seg, det er klokkeslett som 01:00 og 02:00. Nå har han nektet å være hos oss fordi jeg er for streng og far sier han må velge mellom meg og sin sønn. Moren til gutten sa til min samboer at alt ordnet seg hvis gutten selv fikk bestemme leggetid..så nå er min samboer enig i dette og jeg synes det er overtramp... what to do?

I bunn og grunn så må du bare føye deg her, ikke bli hurpa av en stemor for selv om du har rett så er det foreldrene til gutten som avgjør dette, ikke deg.

Som du selv skriver, du har siste ordet, så da bestemmer jo du på lik linje med moren og faren i denne saken[emoji6]

Barn profitterer på grenser og rutiner. Men selvfølgelig ønsker en 12 åring å bestemme selv dersom det er en mulighet. Må si jeg er sjokkert over mor som tydeligvis ikke evner å sette grenser, og ikke minst denne faren som sikkert gjør som mor sier for å ikke skape dårlig stemning. Her er det en 12 åring som styrer skuta, og det er helt feil.
At steforeldre ikke skal ha noe å si i sitt eget hjem er for meg uforståelig.
Og 22 for en 12 åring er absolutt ikke for tidlig. Hjelpes meg altså... Det er et barn vi snakker om her, ikke en 18 åring!

Min 9 åring er oppe til 22 i helgene, syns ikke det er for sent om 12 åringen legger seg senere enn det.

Min 9 åring er oppe til 22 i helgene, syns ikke det er for sent om 12 åringen legger seg senere enn det.
Skjønner at det er mange som legger seg senere, men er virkelig 22 veldig tidlig? Ikke i min verden.

Back
Topp