Stasjonsvogn VS. sedan

Yngvefri

Andre møte med forumet
Hei igjen

Etter fleire veker i strekk med trynet klistra til autodb.no og finn.no står eg igjen med det ultimate spørsmålet. Stasjonsvogn, eller greier eg meg med sedan???? Prisforskjellen er såpass stor, faktisk oppimot 40-50k på visse stv'er og sedanar. Planen er å bli far for første gang i juli, og barnevogna vi skal ha får bra plass i bagasjerommet på ein normal sedan...... men så er det resten då..... trenger eg virkelig meir plass enn det lille som er igjen i bagasjerommet og i bakseta?? Kva meinar dykk? Er det greit at vogna fyller heile bagasjerommet, eller er det kritisk viktig med meir plass????    Erfaringer?
 
det er i alle fall noe dritt at bagen må settes i baksetet ved siden av babysetet.. og det er IKKE stas at vogna fyller hele bagasjerommet heller.. har man en ekstra person i bilen er det klin umulig å handle f.eks.. nei.. takke seg til større bil!!
 
gleder meg til vi får større bil her i gården, for en stakkarslig bmw er ikke mye til familiekjerre selv om bagasjerommet egentlig er relativt stort..
 
Hadde gått får stv. uten tvil eller ta steget et hakk til til caravell eller noe slik.. Selv om en stv er litt dyrere kommer du nok til og tjene på det.. får du kommer nok fort til og innse at en sedan var feil valg og må bytte en gang til...
 
takk for svar
alt eg vil er at nokon skal sei at sedan er meir enn nok for eit par med berre ein unge:-(
finns nesten ingen gode stv'er i min prisklasse som ikkje ser ut som ein dass eller er generelt drittbilar.
 
vil du ha sedan, så kjøp sedan.. men sørg for å ha lita nok vogn, og velg en bil som har størrelse på bagasjerommet, slik at vogna ikke tar ALL plass baki. aller helst bør dere ha vogn med softbag, ikke hardbag, sånn at hele skiten går baki bagasjerommet.. svært få hardbager får plass baki bagasjen sammen med et understell i en sedan [:D] 
 
vi har klart oss fint med beamer`n når hele vogna gikk baki.. men etter vi fikk baby i hus og ny vogn, hvor bagen må ligge baki baksetet og understellet i bagasjen, så er det faktisk sånn at en ekstra passasjer i bilen er problematisk!! [&:] og skal vi noen steder med begge ungene, kan vi glemme å ha med vogn..
 
så her skifter vi ut bmw 318i til audi stv (s6) [:)]
 
Går faktisk greit me ein liden bil, me kjøre faktisk rundt i ein liten fiat grande punto 07. den e bitte liten, men får plass til en del i tillegg til vogn, men ska du ha me deg någen andre enn den eine ungen så byr d fort på litt større problemer, men sånn i d daglidagse så går d fint. Skal forøvrig legge til at vi har en stv også som vi bruker viss vi skal ut på noe spesielt.
 
Det kommer helt an på hvor mye du skal ha med samtidig. To voksne, en unge og litt greier får fint plass, men hvis du skal ha med mange store ting eller flere personer så er det ikke tvil.

Se på verditapet i stedet for kjøpesummen, men det er lite som gir mer kjørekomfort for pengene i dag enn brukt sedan :)
 
ORIGINAL: Yngvefri

takk for svar
alt eg vil er at nokon skal sei at sedan er meir enn nok for eit par med berre ein unge:-(
finns nesten ingen gode stv'er i min prisklasse som ikkje ser ut som ein dass eller er generelt drittbilar.

hvilken pris klasse er det snakk om....
 
Vi hadde en Nissan Micra når lillemann ble født, og emmaljunga vogn(kjempestor) Vi fikk med oss vogna men ikke uten å demontere hjul og bag. Ble for stress. Kjøpte en peugeot stv, den har stort baggasje rom, og veldig praktisk å kunne legge ned ene delen av baksetet når vi f.eks skal på ferie. Men får faktisk fint plass til vogn og baggasje til 2 voksne og 1 barn uten å legge ned setet. Kunne ikke tenkt meg å bytte til sedan, ikke bare er det høyt nok til at bagen kan stå på inne i baggasjen, synes og det er en fordel å slippe å løfte den oppi baggasjen, på min er baggasjen slett, og dermed bare en halvmeter å løfte. Men, på den annen side, skal du ha en bil du ikke liker? Er jo ikke som at du har valget mellom en liten sportsbil el stv... Kjøp en bil du liker å kjøre, med god baggasje plass og rimelig god plass i baksetet, bakovervendt bilstol nr 2 tar gjerne stor plass... [:)]
 
  det første jeg gjorde når madammen ble gravid var å kjøpe meg en ny bil, passat stv 98 modell. Kjempebil, veldig god plass til alt. Det er utrolig mye damene skal ha med til ungen så jeg ville ALDRI hatt mindre bil. Med en unge MÅ man nesten ha stv hvis ikke man skal bruke timer på å pakke.
 
Men nå har jeg byttet til 2008 ford mondeo. Fyttigrisen, det bagasjerommet er regne ballsalen i forhold. Nå har jeg plass til alt jeg vil uten og måtte legge ned noen seter eller pakke i høyden. Du vet ikke hvor stor forskjell det er før du har prøvd å pakke i en sedan også i en stv etter på, men lykke til med stabling og pakking hvis du velger sedan!
 
Jeg bare hiver det jeg vil ha med i bilen og drar ;) bruker 5 min og har alltid masse plass igjen, deilig.
 
Eg er jo ingen pappa berre sniker, me også er på jakt etter ny bil.. men me har ein unge frå før og har allerede erfart at sedan fungerer ikkje sjølv om me "berre" er 3stk. (snart 4) Men me hadde ei veldig tung vogn og eg hadde store bekkenplager, for meg blei det altfor tungt å få vogna inni bilen. Nå er me avhengig av to biler så eg har hatt ei stasjonsvogn. Tilogmed den blei ein gong for lita..det var under julehandel, me hadde kjøpte ein pakke og set var ein traktor til gutungen og fekk plassproblemer ettersom me hadde vogn med oss itillegg.. Det kan nok virke som det burde vera nok med sedan for dere men eg tippe du vil angre på det.. Berre tenk på ferier der mykje utstyr skal vera med, spesielt det fyrste leveåret..altfrå reiseseng til andre store ting..og kler til dere alle. Pluss at du kan garantere at dere har meir med dere heimatt, sjølv eg som shopper særs lite vil shoppe litt på ferie..og det gjer gubben også.
 
Prisklasse 0 til 160k har det blitt etterkvart... eg har sett på alt ifrå toyota camry til caravelle. Som mekanikar og generelt veldig bilinteressert er det viktig å finna ein bil som eg er fornøyd med. Bilar eg ikkje likar gidd eg ikkje å stella godt med. Alt som er viktig for madammen er SKINNSETER. Det er veldig vansklig å finna ein bra stv under 160k med skinn som ikkje er volvo eller bmw. Går på veggen snart. Kanskje eg berre ska kjøpa meg ein toyota tercel og holda kjeft.
 
Ville valgt stv jeg også. Har sedan nå, og det er noen ganger plass problemer... Med 1 barn klarer dere dere med sedan en stund, men situasjoner vil oppstå der dere vil angre på det. Når man får barn, er det egentlig liker greit å begynne å se etter en stv eller større med en gang. Man får bruk for plassen uansett [:)]
 
Vi har en Skoda Fabia stasjonsvogn.  Aldri hatt problemer med plass og vognen gå rett inn uten å demontere.  Kjempefornøyd[;)]
 
vi kjøpte en Vw golf stasjonsvogn for vi tenkte vi skulle ha den bilen i 5 år til garantien gjekk ut og valgte da stasjons vogn i tilfelle vi fikk unge , det er eg glad for no for eg hadde aldri klart og fått plass i den sedanen eg hadde før=)
 
ORIGINAL: Yngvefri

Prisklasse 0 til 160k har det blitt etterkvart... eg har sett på alt ifrå toyota camry til caravelle. Som mekanikar og generelt veldig bilinteressert er det viktig å finna ein bil som eg er fornøyd med. Bilar eg ikkje likar gidd eg ikkje å stella godt med. Alt som er viktig for madammen er SKINNSETER. Det er veldig vansklig å finna ein bra stv under 160k med skinn som ikkje er volvo eller bmw. Går på veggen snart. Kanskje eg berre ska kjøpa meg ein toyota tercel og holda kjeft.

 
Har selv Mitsubishi Galant STV. Den ligger i din prisklasse.
Har hatt den i 3 år nå, og er KJEMPEFORNØYD...
Finner den med skinn og ALLT mulig...[:D]
 
Hva med å kjøpe en brukt Opel Zafira, det er en perfekt familiebil[;)] Vi kjøpte det når vi skulle ha nr. 1, fikk etterhvert også nr. 2. og har fungert flott. Dette er en sjuseter, men de to bakerste setene ligger skult, nedfelt i bagasjerommet. Kjempestort og høyt bagasjerom, vi kjørte vogenen rett inn, uten å løfte, og slo den sammen inne i bilen (det var en Brio kombi-vogn.) I tillegg er jo bilen litt høyere enn vanlige stasjonsvogner/sedaner, så du har en bedre "arbeidshøyde" når du skal sette inn barnet i bilsetet....Store og gode sidedøråpninger også. Anbefaler deg å kikke på en slik bil, så kan du jo avgjøre plusser og minuser selv...Fant flere på Finn.no. Eks:
  • 2002-mod
131.400km
KR 79.000,-eks omreg.
  • 2001
  • 152.000km
    Kr 60.000,-
  • 2003
  • 87.100km
    Kr. 133.300,-(merkeforhandler)
    Lykke til med bilhande.
     
    ORIGINAL: Kanos

    Hva med å kjøpe en brukt Opel Zafira, det er en perfekt familiebil[;)] Vi kjøpte det når vi skulle ha nr. 1, fikk etterhvert også nr. 2. og har fungert flott. Dette er en sjuseter, men de to bakerste setene ligger skult, nedfelt i bagasjerommet. Kjempestort og høyt bagasjerom, vi kjørte vogenen rett inn, uten å løfte, og slo den sammen inne i bilen (det var en Brio kombi-vogn.) I tillegg er jo bilen litt høyere enn vanlige stasjonsvogner/sedaner, så du har en bedre "arbeidshøyde" når du skal sette inn barnet i bilsetet....Store og gode sidedøråpninger også. Anbefaler deg å kikke på en slik bil, så kan du jo avgjøre plusser og minuser selv...Fant flere på Finn.no. Eks:
    • 2002-mod
      131.400km KR 79.000,-eks omreg.
    • 2001
      152.000km Kr 60.000,-
    • 2003
      87.100km Kr. 133.300,-(merkeforhandler)
    Lykke til med bilhande.


    Zafira er ein grei bil, har egentlig aldri vurdert opel i det heile tatt pga trøbbelbilane omega og vectra.
    Prøvde ein ford s-max for nokon dagar sidan og blei heilt forelska, men den blir litt dyr.
    Uansett så har eg slutta å leita. Faren til bestekompisen ville selga bilen sin til meg, ein skoda octavia stv 1.9 tdi 4x4. Og det beste av alt er at eg får han for 20K mindre enn vw-forhandlaren tilbydde han som innbyttepris, berre fordi då slepp han å legga ut annonse og måtte prata med unødvendig mange folk[:D].
    Så eg er fornøyd...... men eg veit ikkje med fruen, sidan bilen er fjordblå og ikkje har skinnseter[;)]
     
    Octavia er en veldig grei bil. Jeg kjenner flere som har eller har hatt Octavia. Det virker som du får en rimelig bil, og gjør et trygt og godt kjøp. (Ingen vil vel risikere et vennskap med å selge en dårlig bil til en venn, spesielt ikke hvis man kan få mer for den fra andre.)

    Hvis det eneste negative er stoffseter og blå farge så vil jeg absolutt tro at det er en bra bil! Go for it!
     
    ORIGINAL: Snekkern

    Octavia er en veldig grei bil. Jeg kjenner flere som har eller har hatt Octavia. Det virker som du får en rimelig bil, og gjør et trygt og godt kjøp. (Ingen vil vel risikere et vennskap med å selge en dårlig bil til en venn, spesielt ikke hvis man kan få mer for den fra andre.)

    Hvis det eneste negative er stoffseter og blå farge så vil jeg absolutt tro at det er en bra bil! Go for it!


    Heilt greie bilar ja, sidan dei brukar det litt meir pålitelige 4x4systemet haldex (syncro på vw), og er bygd på eit golf stv chassis som vil sei litt enklare konstruksjon, mindre som kan gå galt og billigare delar. Så eg er mildt sagt fornøyd....... spesielt sidan bilen er topp utstyrt med alt:-D
     
    You must log in or register to reply here.
    Back
    Topp