St. lucia

Er jo ikke snakk om å holde noen utenfor. Lucia var jente og dermed er det rett at hun som går først i Luciatoget med lys på hodet faktisk er en jente. Kunne ikke fallt meg inn å klage til barnehagen ifjor når ikke eldstemann fikk være med på trekningen.

Likestilling gått for langt spør du meg!

Jenter kan ikke bli sølvgutter, skal vi klage på det da?
 
I bhg til sønnen min skal en gutt gå først :) Er kun de eldste som går rundt i bhg, men de bytter på annen hvert år tror jeg, jente og gutt. Men denne gangen er det bare 3 jenter bland 15 gutter (!!) og ingen av de ville gå først, så da blei det en gutt. Gleder meg til og se på imorgen :)
 
Og tidligere var det kun de lyshårede jentene som fink være med i trekningen om og få være Lucia, fordi hun hadde lyst hår. Dette har de gått bort ifra alle steder jeg vet om fordi så mange synes det var urettferdig. Da må også en gutt kunne få lov hvis de synes det er urettferdig!
 
Og tidligere var det kun de lyshårede jentene som fink være med i trekningen om og få være Lucia, fordi hun hadde lyst hår. Dette har de gått bort ifra alle steder jeg vet om fordi så mange synes det var urettferdig. Da må også en gutt kunne få lov hvis de synes det er urettferdig!
helt enig!
 
I bhg til sønnen min skal en gutt gå først :) Er kun de eldste som går rundt i bhg, men de bytter på annen hvert år tror jeg, jente og gutt. Men denne gangen er det bare 3 jenter bland 15 gutter (!!) og ingen av de ville gå først, så da blei det en gutt. Gleder meg til og se på imorgen :)
Tommel opp for bhg som gjør sånt!
 
Her har det alltid vore jente, på samme måte som at Jesus alltid er blitt spelt av ein gut på juleforestillingen.
 
Syns ikke det er rart at Lucia er jente. Er som å si at julenissen er ei dame.. Kan selvfølgelig være det, men er jo "feil" historisk sett
 
Her har de en Lucia jente og en stjernegutt som går i sammen først i toget:)
 
Kan godt være gutt synes jeg:)
 
Hos oss går de parvis, slik at det er en gutt og en jente. Men de har klart å sørge for at det ikke er noen opplevd prestisje i å gå først.
 
Da er det vel greit at en jente spiller Jesus i et julespill også?

Var en jente i toget her. Men hun var ikke eldst. Også brydde ingen seg om det... Vi bare kosa oss alle sammen. Ungene også.
 
I barnehagen der jenta mi gikk er det alltid jente som er lucia og 1 gutt som var stjerne gutt de gikk alltid sammen først og det var de elste. På skolen her går de ikke lucia.
 
Back
Topp