St. lucia

Tenker at det nettopp her kan læres mye jeg. Lucia var en jente og derfor er det jo greit at det er en jente som går først. Man får det ikke alltid som man vil i livet og her kan jo barna erfare litt hvordan det er. Det er jo alle guttene som blir "holdt utenfor" ikke bare noen. Da vil jeg tro det er lettere å akseptere :)
Helt enig :)
 
Santa lucia er jente.
Stjernegutt er gutt.
 
Har alltid vært en jente som har gått først i bhg til eldste. Jentene er lucia med lyskrans på hodet, mens guttene er stjernegutter med spiss hatt med sterner på og lys i hånda :)
 
Lucia er jente, gutter er stjernegutt, ja.
 
Tenker at det nettopp her kan læres mye jeg. Lucia var en jente og derfor er det jo greit at det er en jente som går først. Man får det ikke alltid som man vil i livet og her kan jo barna erfare litt hvordan det er. Det er jo alle guttene som blir "holdt utenfor" ikke bare noen. Da vil jeg tro det er lettere å akseptere :)

Enig :)
 
Her går alle jentene som er eldst med lysekronen. Siden de i år bare er en gutt fikk han også tilbudet om å gå med luciakronen. Han ønsket være stjernegutt. Hos oss er bare de elste som er stjernegutt/luciakrone. Resten av barna har glitterkranser :)
 
Ei jente hadde krona, hun var slett ikke eldst på avdelingen, det var ei av de minste. De andre hadde glitter i håret
 
Synes ikke det er riktig at barna skal lære seg at "sånn er det bare" fordi man alltid har gjort det sånn. Guttene burde også få mulighet til å gå først :) Alle ungene har vel hvit "kjole" på i Luciatoget uavhengig av kjønn, og om den som går foran har glitter eller hatt spiller vel ingen rolle. Synes for øvrig de burde få velge dét selv også. Hvis noen skal være så gammeldagse og si at gutter ikke får ha glitter, så får man ha en gutt og en jente foran da :) Selv ville jeg helst være stjernegutt, for da fikk du sånn kul kjegleformet hatt ;) Men hos oss fikk vi ikke lov til det, og i tillegg var det kun lyshårede jenter som fikk bli Lucia :( Høl i huet spør du meg!
 
Synes ikke det er riktig at barna skal lære seg at "sånn er det bare" fordi man alltid har gjort det sånn. Guttene burde også få mulighet til å gå først :) Alle ungene har vel hvit "kjole" på i Luciatoget uavhengig av kjønn, og om den som går foran har glitter eller hatt spiller vel ingen rolle. Synes for øvrig de burde få velge dét selv også. Hvis noen skal være så gammeldagse og si at gutter ikke får ha glitter, så får man ha en gutt og en jente foran da :) Selv ville jeg helst være stjernegutt, for da fikk du sånn kul kjegleformet hatt ;) Men hos oss fikk vi ikke lov til det, og i tillegg var det kun lyshårede jenter som fikk bli Lucia :( Høl i huet spør du meg!
Lucia er ikke "fordi det alltid har vært sånn" men fordi Lucia var jente!
 
Synes ikke det er riktig at barna skal lære seg at "sånn er det bare" fordi man alltid har gjort det sånn. Guttene burde også få mulighet til å gå først :) Alle ungene har vel hvit "kjole" på i Luciatoget uavhengig av kjønn, og om den som går foran har glitter eller hatt spiller vel ingen rolle. Synes for øvrig de burde få velge dét selv også. Hvis noen skal være så gammeldagse og si at gutter ikke får ha glitter, så får man ha en gutt og en jente foran da :) Selv ville jeg helst være stjernegutt, for da fikk du sånn kul kjegleformet hatt ;) Men hos oss fikk vi ikke lov til det, og i tillegg var det kun lyshårede jenter som fikk bli Lucia :( Høl i huet spør du meg!
Helt enig.! Om man har som regel at det er del elste som skal gå først så får man følge den regelen da selv om det ikke er jente i kullet,ser ikke problemet.
 
Lucia er ikke "fordi det alltid har vært sånn" men fordi Lucia var jente!
Ja men overfor et lite barn kan det fremdeles oppleves som urettferdig, og det er det som er mitt poeng! Akkurat som det at Lucia skulle være en lyshåret jente opplevdes urettferdig for meg fordi jeg var mørk blond, og derfor ikke fikk være med i trekningen. Jeg er sikker på at en fireårig gutt ville synes det var like stas å få gå foran i toget som en jente ville :)
Nå skal jeg ikke være altfor bombastisk her, men etter hva jeg har forstått var det i gamle dager kun jenter (kvinner) som gikk i toget, men så har det blitt vanlig at guttene også får være med i toget (det verserer flere historier om hva opprinnelsen til stjerneguttene er). Så man tilpasser stadig tradisjoner, og er nå det så ille da?
 
Mye som kan oppleves urettferdig for et barn, og slik kommer det alltid til å være.også for voksne...det er vår oppgave å lære barna våre forskjell tenker jeg.
Kvinnedagen f.eks. hvorfor skal VI ha en egen dag og ikke guttene; kan sikkert også oppleves som urettferdig for mange barn, før de kommer i den alderen at de faktisk forstår hva den dagen er. Personlig syns jeg det er en teit dag, men det er jo bare min mening.

Da jeg var liten og gikk på turn, syntes jeg det var urettferdig at kun guttene fikk leke med ringene, men godtok da det for sånn er det bare. Ikke noe å få gjort noe med det... (var da 5 år) Barn forstår mye om det blir forklart på en ordentlig måte.

Samtidig så kan det også være at mange jenter opplever det urettferdig om en gutt får være Sankta Lucia, nettopp fordi Sankta Lucia var en jente.

Som noen skriver, så ser jeg ikke problemet med å ha f.eks både Sankta Lucia og en Stjernegutt først i toget, men i mitt hode er (og vil alltid være) Sankta Lucia en jente og Stjernegutt er en gutt.
Vi hadde forsåvidt aldri stjernegutter i toget heller på vår barneskole. Ingen som klaget på det...
 
Tror ikke barna bryr seg så mye om historien bak der, så jeg syns det burde kunne vere begge kjønn.
 
Mye som kan oppleves urettferdig for et barn, og slik kommer det alltid til å være.også for voksne...det er vår oppgave å lære barna våre forskjell tenker jeg.
Kvinnedagen f.eks. hvorfor skal VI ha en egen dag og ikke guttene; kan sikkert også oppleves som urettferdig for mange barn, før de kommer i den alderen at de faktisk forstår hva den dagen er. Personlig syns jeg det er en teit dag, men det er jo bare min mening.

Da jeg var liten og gikk på turn, syntes jeg det var urettferdig at kun guttene fikk leke med ringene, men godtok da det for sånn er det bare. Ikke noe å få gjort noe med det... (var da 5 år) Barn forstår mye om det blir forklart på en ordentlig måte.

Samtidig så kan det også være at mange jenter opplever det urettferdig om en gutt får være Sankta Lucia, nettopp fordi Sankta Lucia var en jente.

Som noen skriver, så ser jeg ikke problemet med å ha f.eks både Sankta Lucia og en Stjernegutt først i toget, men i mitt hode er (og vil alltid være) Sankta Lucia en jente og Stjernegutt er en gutt.
Vi hadde forsåvidt aldri stjernegutter i toget heller på vår barneskole. Ingen som klaget på det...
Så kjipt at bare guttene fikk leke med ringer, det er én ting at Lucia var en dame men slike regler ligger det jo ingen logikk bak så det er nok enda vanskeligere å forstå for et barn. Hadde det vært min datter hadde jeg nok bedt dem endre praksis ;)

Ang kvinnedagen så gleder jeg meg til den dagen den blir overflødig. Enn så lenge er likestilling et viktig tema å diskutere og markere - også med tanke på Norge men spesielt på vegne av kvinner i andre land. Som du sier så tror jeg nok at barn vil forstå dersom man forklarer på en grei måte :)

For øvrig er jeg enig i det flere skriver her, om at det er vårt ansvar å lære barna at de ikke alltid kan få viljen sin og at livet av og til er urettferdig. Men en vel så viktig lærdom er at man ikke skal akseptere at ting er urettferdig når det tilsynelatende er ingen grunn til at det skal være det.
 
Last edited:
Back
Topp