St. lucia

SHS

Elsker forumet
Må St. lucia alltid være jente? Vi fikk vite at eldste i bhg skulle gå først, men det viser seg at det ikke stemmer. De eldste barna i bhg er gutter, men en jente får gå først med lys i håret. Nå vil ikke sønnen min gå først uansett, så gidder ikke si noe på det, men undres om det egentlig er riktig å gjøre det slik. Barn har sterk rettferdighetssans. Er det virkelig så viktig at St. lucia først i toget er jente?
 
her e det alltid en jente :) trur nok det er en jente siden det er det som er vanlig.
 
Er eldste uansett kjønn i bhg jeg jobber.
Er vel litt variabelt hvilken praksis det er.
 
Er jo en kvinne, så syns ikke det er ulogisk at det er ei jente som går først.
 
Går jente her ja
 
Tenker at det nettopp her kan læres mye jeg. Lucia var en jente og derfor er det jo greit at det er en jente som går først. Man får det ikke alltid som man vil i livet og her kan jo barna erfare litt hvordan det er. Det er jo alle guttene som blir "holdt utenfor" ikke bare noen. Da vil jeg tro det er lettere å akseptere :)
 
På barneskolen jeg gikk på var det hips om happ om det var gutt eller jente som gikk først. Men guttene hadde ikke lys i håret uansett, men sånne stjernegutthatter.
 
Her er det også forskjellig hvem som går først. Om det er gutt så får de blond parykk :) hehe
 
Her blir det en jente som blir trukket, og i år tenkte vi å trekke en gutt som skal gå ved siden av henne.

Hva heter guttene i luciatoget? Kommer ikke på navnet... Stjernegutt?
 
De kler seg jo ut. Gutter kan også kle seg ut som jenter!

Her gjør vi ikke mer ut av det enn at alle går i tog. Vet faktisk ikke om noen har lys i håret en gang. For oss er denne tradisjonen mer at vi går på besøk til noen og deler ut kaker.
 
Her er det jente, både på jobb og der ungene mine går. :)
De trekker blant de eldste jentene, også trekker de "stjernegutt" av alle de eldste guttene. Så går lucia og stjernegutten sammen først i toget. :)

Tror ikke ungene tenker over det altså :p Har ingen skremmende minner fra barndommen verken jeg eller mannen :p
 
I bhg til ungene går den eldste først uansett. Er det gutt har han sånn stjernehatt.
 
Sankta (ikke St., altså sankt) Lucia var en jente, så det er jo logisk at det er en jente som får være henne??
At en gutt skal kle seg ut som en jente? Nei sltså....
 
Back
Topp