Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Har hørt det samme om vekstkontroller. De må taes med en klype salt men det sa de til meg når jeg var på vekstkontroll og.Jeg var også overvektig forrige svangerskap, og ble måkt til å få stor baby (over 4kg) på vekstkontroller. Hun kom ut to uker på overtid og var 3,4 kg og 52 cm. 50 holdt vel i noen uker. ikke stol 100% på vekstkontrollene!
Min første var 3030g og 46cm, jeg kjøpte heldigvis 2 bodyer i str. 50 uken før hun ble født og tror jeg fikk noen også. Hadde arvet en del og ellers stort sett kjøpt 56 og oppover. Hun svømte i str. 50 og kunne bruke den størrelsen til nesten 3 mnd. Med lillesøsteren som kom en veldig kald februaruke i 2018 var jeg litt mer forberedt på at hun kom til å være liten og kjøpte litt ull på finn og facebook i str. 50. Kjøpte også 1-2 bodyer i 44/46 faktisk. Hun var 2890g og 47cm.
Lindex har faktisk endel bodyer som har dobbel knapping slik at de går over to størrelser (altså bodyen kan forlenges) så kan jo kanskje være greit å ha et par slike i str 50 som forlenges til 56, og dersom det viser seg at baby er en 50 så kan du sende samboer ut etter noen flere slike. Da har du noen bodyer som passer med en gang men samtidig varer lenge. Du kommer sikkert også til å få masse klær i gaver fra venner og familie også, mange tenker de skal være lure og kjøper 62 og 68. (vi hadde plutselig overflod av de størrelsene men manglet små) da sender du bare igjen avgårde mannen eller annen nær familie til å bytte til mindre størrelser om du ser du trenger det mer. Så ville ikke gått ut å storhandlet str 50 nå, men greit å ha et par stykker i oppstarten Juli kan jo også bli varmt, så ikke sikkert man trenger så mye mer enn bleie og tynt pledd hjemme i starten.
Jeg var også overvektig forrige svangerskap, og ble måkt til å få stor baby (over 4kg) på vekstkontroller. Hun kom ut to uker på overtid og var 3,4 kg og 52 cm. 50 holdt vel i noen uker. ikke stol 100% på vekstkontrollene!
Jeg syns det var greit å ha en del i 50 liggende. Han her ble også målt til å veie mindre, men likevel var han 3300 stor og 51 lang. Han brukte størrelse 50 første måneden
Enig, har i utgangspunktet vært veldig «vil bare kjøpe akkurat det vi trenger» for å så supplere i etterkant, men tenker nå at vi er nødt til å ha et par plagg i hvert fall i str.50. Får bare passe på kvitteringene sånn at vi får byttet størrelsene om så er. Vasker kun et sett til å ha med til sykehuset, så får vi se hva vi trenger
Sniker
Kjøpte inn 3-4 bodyer i str 50. Lille var ca 3,7kg ved fødsel. Brukte de i rundt 4 uker. Str 56 gikk, men de fleste var litt for store. Bruker størrelsene litt om hverandre pga variasjoner i klesmerkene.
Hvor stor er "store" mødre?
Jeg hadde bmi på 32-33 ved svangerskapsstart og la på meg 13 kg ca. Var selv 3,8 når jeg ble født.
Hva med å kjøpe en pakke på Finn? De koster jo null og niks, og du kan alltids selge den igjen.
I følge fosterbiometritabellene ligger hun på ca 25-percentilen og ligger an til å bli ca 3200 til termin. Ikke spesielt liten altså, men under gjennomsnittet. Så jeg hadde glatt kjøpt mer i 50.
Jeg er forresten også overvektig, de to første var knøttsmå (1400g og 750g i uke 33+4), mageboeren ser derimot ut til å ligge rett rundt 25-percentilen. Så ingen gigabarn her heller.
Jeg spurte på første vekstkontroll om det var normalt at hun var liten siden jeg var stor, da sa hun at det som regel gikk mer på hvor stor jeg var selv da jeg ble født. Tenkte jeg skulle spør på neste kontroll hvor mye det er vanlig å bomme med, for jeg føler de fleste får skikkelig feil svar. Føler at enten så treffer de på en prikk eller så bommer de med sånn 1-2 kg..
Da hadde hun jo vært en del mindre om du hadde født på termin ja. Lurer på om noen leger legger på litt når de ser at mødrene er store? For virker som det ofte er der det er størst avvik ut i fra hva jeg ser for skriver.
Nå var jeg 3300g og 48 cm og pappaen var 3400g og 49 cm, så veldig normale. Tror ikke vi får en lang baby, men man vet jo aldri
jeg og barnefar var 50cm og 3400/3500gram. Vi fikk ei jente på 3830gram og 50cm, og 4055gram og 53cm
de tok feil med en pakke kjøttdeig på begge ungene mine
Mine to første har vært små (3280/3290) og har brukt 50 lenge. For to uker siden kom nr 3 - 4345 gram og 53 cm.. og hun passer fint i 50 enda også så jeg skjønner ikke alle som sier at «barnet mitt passet aldri i 50».. for minstemor her var jo stor men passer likevel fortsatt 50
Et feilmål på rundt 500g kan jeg leve med, blir det mer enn det så er det jo litt bortkasta å måle tenker jeg Ut må hun jo uansett hvor stor hun blir, og det gjør ingenting hvilken størrelse hun har heller så lenge alt er fint, er bare så utrolig irriterende å ikke vite nøyaktig hva man trenger Nå er jeg en sykt utålmodig person som helst vil vite alt på forhånd da, men det går jo ikke
Mine to første har vært små (3280/3290) og har brukt 50 lenge. For to uker siden kom nr 3 - 4345 gram og 53 cm.. og hun passer fint i 50 enda også så jeg skjønner ikke alle som sier at «barnet mitt passet aldri i 50».. for minstemor her var jo stor men passer likevel fortsatt 50
nei, det er helt sant de kommer sånn de kommer, men jeg fikk beskjed om at jeg skulle få en baby på 4500gram... også var han 4055gram... jeg grua meg fra uke 19! Men nå har ikke kiloene noe å si på smerten da, mine var 38 rundt hodet, så det var det som svei
Har nok mye å si hvordan ungen er bygget og hvordan vekten er fordelt. Noen er lange i ryggen, andre i beina. Noen har skikkelige lår og armer, andre bollemage. Noen er stutte og noen er kraftigere bygget enn andre.
Min passet faktisk aldri 50, enda hun var 53 cm lang hun også. Nå var hun jo 5 kg, så relativt mye større enn din, men jeg tror uansett det ville blitt for kort: jeg fikk ikke kneppet igjen bodyer i 50. De ble som litt lange gensere.