Størrelse klær nyfødt?!

Jeg var også overvektig forrige svangerskap, og ble målt til å få stor baby (over 4kg) på vekstkontroller. Hun kom ut to uker på overtid og var 3,4 kg og 52 cm. 50 holdt vel i noen uker. :) ikke stol 100% på vekstkontrollene!

Last edited:
Jeg var også overvektig forrige svangerskap, og ble måkt til å få stor baby (over 4kg) på vekstkontroller. Hun kom ut to uker på overtid og var 3,4 kg og 52 cm. 50 holdt vel i noen uker. :) ikke stol 100% på vekstkontrollene!
Har hørt det samme om vekstkontroller. De må taes med en klype salt:) men det sa de til meg når jeg var på vekstkontroll og.

Min første var 3030g og 46cm, jeg kjøpte heldigvis 2 bodyer i str. 50 uken før hun ble født og tror jeg fikk noen også. Hadde arvet en del og ellers stort sett kjøpt 56 og oppover. Hun svømte i str. 50 og kunne bruke den størrelsen til nesten 3 mnd. Med lillesøsteren som kom en veldig kald februaruke i 2018 var jeg litt mer forberedt på at hun kom til å være liten og kjøpte litt ull på finn og facebook i str. 50. Kjøpte også 1-2 bodyer i 44/46 faktisk. Hun var 2890g og 47cm.

Lindex har faktisk endel bodyer som har dobbel knapping slik at de går over to størrelser (altså bodyen kan forlenges) så kan jo kanskje være greit å ha et par slike i str 50 som forlenges til 56, og dersom det viser seg at baby er en 50 så kan du sende samboer ut etter noen flere slike. Da har du noen bodyer som passer med en gang men samtidig varer lenge. Du kommer sikkert også til å få masse klær i gaver fra venner og familie også, mange tenker de skal være lure og kjøper 62 og 68. (vi hadde plutselig overflod av de størrelsene men manglet små) da sender du bare igjen avgårde mannen eller annen nær familie til å bytte til mindre størrelser om du ser du trenger det mer. Så ville ikke gått ut å storhandlet str 50 nå, men greit å ha et par stykker i oppstarten Juli kan jo også bli varmt, så ikke sikkert man trenger så mye mer enn bleie og tynt pledd hjemme i starten.

Takk for grundig svar :happy: Jeg har egentlig på følelsen at hun kommer til å bli liten selv om jeg har blitt fortalt og tenkt at hun kommer til å bli stor. Har tenkt på at Juni/juli kan bli både varmt og kaldt, så har kjøpt litt korterma og langerma. Kommenterte faktisk de bodyene fra Lindex lenger oppe :hilarious: at jeg tenkte å kjøpe dem på grunn av de knappene! Får bytta det der uansett om det skulle vise seg at målingene var feil! Kjøper 3-4 stk så får vi se hvordan det går. Har også litt på følelsen av at hun kommer til å komme litt før, selv om jeg alltid har vært sikker på at jeg garantert kommer til å gå over tiden fordi jeg er den mest utålmodige personen som eksisterer. Blir spennende å se da :D Skal prøve å huske å oppdatere dere på hvordan det ble :hilarious:

Jeg var også overvektig forrige svangerskap, og ble måkt til å få stor baby (over 4kg) på vekstkontroller. Hun kom ut to uker på overtid og var 3,4 kg og 52 cm. 50 holdt vel i noen uker. :) ikke stol 100% på vekstkontrollene!

Da hadde hun jo vært en del mindre om du hadde født på termin ja. Lurer på om noen leger legger på litt når de ser at mødrene er store? For virker som det ofte er der det er størst avvik ut i fra hva jeg ser for skriver.
Nå var jeg 3300g og 48 cm og pappaen var 3400g og 49 cm, så veldig normale. Tror ikke vi får en lang baby, men man vet jo aldri :p

Jeg syns det var greit å ha en del i 50 liggende. Han her ble også målt til å veie mindre, men likevel var han 3300 stor og 51 lang. Han brukte størrelse 50 første måneden :)

Enig, har i utgangspunktet vært veldig «vil bare kjøpe akkurat det vi trenger» for å så supplere i etterkant, men tenker nå at vi er nødt til å ha et par plagg i hvert fall i str.50. Får bare passe på kvitteringene sånn at vi får byttet størrelsene om så er. Vasker kun et sett til å ha med til sykehuset, så får vi se hva vi trenger :happy:

Enig, har i utgangspunktet vært veldig «vil bare kjøpe akkurat det vi trenger» for å så supplere i etterkant, men tenker nå at vi er nødt til å ha et par plagg i hvert fall i str.50. Får bare passe på kvitteringene sånn at vi får byttet størrelsene om så er. Vasker kun et sett til å ha med til sykehuset, så får vi se hva vi trenger :happy:

Jeg fikk pappa til å handle litt for meg mens vi var på føden, da det ble oppdaget at han måtte ha strl 50 en stund :p

Sniker

Kjøpte inn 3-4 bodyer i str 50. Lille var ca 3,7kg ved fødsel. Brukte de i rundt 4 uker. Str 56 gikk, men de fleste var litt for store. Bruker størrelsene litt om hverandre pga variasjoner i klesmerkene.

Hvor stor er "store" mødre?
Jeg hadde bmi på 32-33 ved svangerskapsstart og la på meg 13 kg ca. Var selv 3,8 når jeg ble født.

Selv er jeg overvektig men jeg var ikke stor når jeg ble født, jeg veide 3070gr bare å ble født 2 dager etter termin og jeg fikk en datter i 2018 som veide bare 2825gr 4 dager etter teemin:) Så denne bebisen blir heller ikke så stor så jeg har mye av str 50 for storesøster brukte det. Samboer var og er ikke så stor så det har mye å si på begge sider:) Noen får store barn andre får små. Men at det sies at overvektige får store barn er bare tull, det viktigste er at bebisen er frisk og følger sin egen kurve. Jeg tok med både str 50 og 56 ved fødsel men denne gangen tar jeg bare med str 50:D

Sniker

Kjøpte inn 3-4 bodyer i str 50. Lille var ca 3,7kg ved fødsel. Brukte de i rundt 4 uker. Str 56 gikk, men de fleste var litt for store. Bruker størrelsene litt om hverandre pga variasjoner i klesmerkene.

Hvor stor er "store" mødre?
Jeg hadde bmi på 32-33 ved svangerskapsstart og la på meg 13 kg ca. Var selv 3,8 når jeg ble født.

For å gå innenfor risikosvangerskap tror jeg bmi må være over 35. Bmi mellom 25-30 er vel klassifisert som overvekt og alt fra 30 og opp som fedme. Det kommer så utrolig mye ann på muskler også. Min normalvekt er mellom 72-75 kg i følge en inbody analyse. Da beregnet ut i fra høyde, muskelmasse og generelt hvordan man er satt sammen. 75kg for meg er en bmi på 26. Så bmi er ikke alltid den beste indikatoren. Er man litt «chubby» så vil jeg ikke nødvendigvis regne det som stor. Jeg er ganske stor, men er relativt heldig med vektfordelingen så jeg ser mye mindre ut enn det bmi og vekt tilsier.

Hva med å kjøpe en pakke på Finn? De koster jo null og niks, og du kan alltids selge den igjen.

I følge fosterbiometritabellene ligger hun på ca 25-percentilen og ligger an til å bli ca 3200 til termin. Ikke spesielt liten altså, men under gjennomsnittet. Så jeg hadde glatt kjøpt mer i 50.

Jeg er forresten også overvektig, de to første var knøttsmå (1400g og 750g i uke 33+4), mageboeren ser derimot ut til å ligge rett rundt 25-percentilen. Så ingen gigabarn her heller.

hvor finner jeg dette skjemaet på nett? Bildet blir så uklart på mobilen:grumpy:

Jeg spurte på første vekstkontroll om det var normalt at hun var liten siden jeg var stor, da sa hun at det som regel gikk mer på hvor stor jeg var selv da jeg ble født. Tenkte jeg skulle spør på neste kontroll hvor mye det er vanlig å bomme med, for jeg føler de fleste får skikkelig feil svar. Føler at enten så treffer de på en prikk eller så bommer de med sånn 1-2 kg..

de tok feil med en pakke kjøttdeig på begge ungene mine:hilarious:

Da hadde hun jo vært en del mindre om du hadde født på termin ja. Lurer på om noen leger legger på litt når de ser at mødrene er store? For virker som det ofte er der det er størst avvik ut i fra hva jeg ser for skriver.
Nå var jeg 3300g og 48 cm og pappaen var 3400g og 49 cm, så veldig normale. Tror ikke vi får en lang baby, men man vet jo aldri :p

jeg og barnefar var 50cm og 3400/3500gram. Vi fikk ei jente på 3830gram og 50cm, og 4055gram og 53cm:hilarious:

jeg og barnefar var 50cm og 3400/3500gram. Vi fikk ei jente på 3830gram og 50cm, og 4055gram og 53cm:hilarious:

Ja man kan aldri vite sikkert, utrolig plagsomt at ikke man bare kan få en fasit :hilarious: med dagens teknologi så burde det vært mulig å få mer korrekte målinger :yuck:

de tok feil med en pakke kjøttdeig på begge ungene mine:hilarious:

Et feilmål på rundt 500g kan jeg leve med, blir det mer enn det så er det jo litt bortkasta å måle tenker jeg Ut må hun jo uansett hvor stor hun blir, og det gjør ingenting hvilken størrelse hun har heller så lenge alt er fint, er bare så utrolig irriterende å ikke vite nøyaktig hva man trenger :wtf::wacky: Nå er jeg en sykt utålmodig person som helst vil vite alt på forhånd da, men det går jo ikke :hilarious:

Mine to første har vært små (3280/3290) og har brukt 50 lenge. For to uker siden kom nr 3 - 4345 gram og 53 cm.. og hun passer fint i 50 enda også ;) så jeg skjønner ikke alle som sier at «barnet mitt passet aldri i 50».. for minstemor her var jo stor men passer likevel fortsatt 50 ;)

Mine to første har vært små (3280/3290) og har brukt 50 lenge. For to uker siden kom nr 3 - 4345 gram og 53 cm.. og hun passer fint i 50 enda også ;) så jeg skjønner ikke alle som sier at «barnet mitt passet aldri i 50».. for minstemor her var jo stor men passer likevel fortsatt 50 ;)

Kommer nok veldig ann på hvordan vekten er fordelt, 4345 over 53 cm er mindre enn 4345 over 48cm f.eks. Kan også hende folk bare har forskjellige preferanser i forhold til hvordan klærne sitter. Tror uansett jeg kjøper litt mer i 50 :D

Et feilmål på rundt 500g kan jeg leve med, blir det mer enn det så er det jo litt bortkasta å måle tenker jeg Ut må hun jo uansett hvor stor hun blir, og det gjør ingenting hvilken størrelse hun har heller så lenge alt er fint, er bare så utrolig irriterende å ikke vite nøyaktig hva man trenger :wtf::wacky: Nå er jeg en sykt utålmodig person som helst vil vite alt på forhånd da, men det går jo ikke :hilarious:

nei, det er helt sant:hilarious: de kommer sånn de kommer, men jeg fikk beskjed om at jeg skulle få en baby på 4500gram... også var han 4055gram... jeg grua meg fra uke 19! Men nå har ikke kiloene noe å si på smerten da, mine var 38 rundt hodet, så det var det som svei:facepalm::sorry::hilarious:

Har nok mye å si hvordan ungen er bygget og hvordan vekten er fordelt. Noen er lange i ryggen, andre i beina. Noen har skikkelige lår og armer, andre bollemage. Noen er stutte og noen er kraftigere bygget enn andre.

Min passet faktisk aldri 50, enda hun var 53 cm lang hun også. Nå var hun jo 5 kg, så relativt mye større enn din, men jeg tror uansett det ville blitt for kort: jeg fikk ikke kneppet igjen bodyer i 50. De ble som litt lange gensere.

nei, det er helt sant:hilarious: de kommer sånn de kommer, men jeg fikk beskjed om at jeg skulle få en baby på 4500gram... også var han 4055gram... jeg grua meg fra uke 19! Men nå har ikke kiloene noe å si på smerten da, mine var 38 rundt hodet, så det var det som svei:facepalm::sorry::hilarious:

Oi da, det kan jeg godt forstå :nailbiting: Bra det gikk fint i hvert fall :)

Har nok mye å si hvordan ungen er bygget og hvordan vekten er fordelt. Noen er lange i ryggen, andre i beina. Noen har skikkelige lår og armer, andre bollemage. Noen er stutte og noen er kraftigere bygget enn andre.

Min passet faktisk aldri 50, enda hun var 53 cm lang hun også. Nå var hun jo 5 kg, så relativt mye større enn din, men jeg tror uansett det ville blitt for kort: jeg fikk ikke kneppet igjen bodyer i 50. De ble som litt lange gensere.

Tror det blir litt som strømpebukser, drar både i lengden og bredden :D

Back
Topp