Størrelse klær nyfødt?!

Starflower

Gift med forumet
Himmelbarn
Oktoberbarna 2021♡
Aprilspirene 2024❤️
Jeg har hatt jevnlige vekstkontroller gjennom svangerskapet. Er overvektig selv og får derfor kontroller så har egentlig tatt utgangspunkt i at jeg kommer til å få en stor baby siden alle sier at store mødre får store barn... Var på kontroll uke 33+4 så ble hun målt til å være 2000g (2000-2500 var normalt) og har ligget i nedre spekter av normal skalaen på alle kontrollene. Har ikke fått noe estimat av hva hun kommer til å være til termin, men skal ha flere kontroller (minst 2 til tror jeg). De sier ca 700g i måneden de 3 siste månedene, så om hun følger det estimatet så kommer hun på 3225g ved termin.

Vi har kun kjøpt klær i 56... Har en boddy i 50 og strømpebukser som er 50/56, men ellers er absolutt alt i 56. For jeg har jo gått ut i fra hva jeg har blitt fortalt, at er man overvektig så får man store barn. Jeg var 3300g og ble født på termindatoen, brukte i følge mamma str.50 i en måneds tid.

Burde jeg kjøpe mer i str. 50? Jeg vil jo ikke ta det som en selvfølge at hun blir akkurat så stor som de sier heller for jeg har jo hørt skrekkhistorier fra folk som fikk estimert små barn som kom ut mer enn dobbelt så store som estimert. Tenker at siden jeg har hatt jevnlige kontroller at det er mer sikkert også. Hva tenker dere? Burde jeg kjøpe mer i str.50? Eller kan jeg ta det som det kommer? Burde kanskje ha mer enn bare ett sett.
 
Sniker fra april
Min 50cm baby (som liksom skulle bli så liten, født 2 uker før termin, 3 dager før ble han estimert til å veie 2,9 og han kom ut 3,5) brukte 50 i 4 uker. Kunne alltids ha brettet opp 56, men han svømte i de, og det liker jeg ikke.
Vi hadde 15 bodyer i 50 og alle ble brukt, da han tisset/gulpet/bæsjet seg ut flere ganger for dag. Men er jo ikke sikkert din blir like grisete, så du trenger nok ikke starte med for mye i 50 heller :)
 
Har aldri hørt at overvektige får store barn? Jeg er undervektig, og mine veide 3830gr og 4055gram:p (50 og 53cm lange, født rett før termin..)

Jeg hadde eventuelt sendt mannen ut for å kjøpe 50 hvis 56 blir altfor stort:happy:
 
Sniker fra april
Min 50cm baby (som liksom skulle bli så liten, født 2 uker før termin, 3 dager før ble han estimert til å veie 2,9 og han kom ut 3,5) brukte 50 i 4 uker. Kunne alltids ha brettet opp 56, men han svømte i de, og det liker jeg ikke.
Vi hadde 15 bodyer i 50 og alle ble brukt, da han tisset/gulpet/bæsjet seg ut flere ganger for dag. Men er jo ikke sikkert din blir like grisete, så du trenger nok ikke starte med for mye i 50 heller :)

Hadde du flere vekstkontroller eller bare den ene?
Tenker at jeg kan kjøpe et par ekstra bodyer i str.50 så har jeg jo alle strømpebuksene i 50/56 som sikkert kommer til å passe helt fint. De har jo klær på sykehuset også, men er greit å være litt forberedt, er kjipt å måtte kjøpe alt nytt rett etter fødsel.
 
Hva med å kjøpe en pakke på Finn? De koster jo null og niks, og du kan alltids selge den igjen.

I følge fosterbiometritabellene ligger hun på ca 25-percentilen og ligger an til å bli ca 3200 til termin. Ikke spesielt liten altså, men under gjennomsnittet. Så jeg hadde glatt kjøpt mer i 50.

Jeg er forresten også overvektig, de to første var knøttsmå (1400g og 750g i uke 33+4), mageboeren ser derimot ut til å ligge rett rundt 25-percentilen. Så ingen gigabarn her heller.
 

Vedlegg

  • 115B8DC3-EDFA-4811-AAAA-2F2BB12BCECE.png
    115B8DC3-EDFA-4811-AAAA-2F2BB12BCECE.png
    60,7 KB · Visninger: 45
Jeg har hatt jevnlige vekstkontroller gjennom svangerskapet. Er overvektig selv og får derfor kontroller så har egentlig tatt utgangspunkt i at jeg kommer til å få en stor baby siden alle sier at store mødre får store barn... Var på kontroll uke 33+4 så ble hun målt til å være 2000g (2000-2500 var normalt) og har ligget i nedre spekter av normal skalaen på alle kontrollene. Har ikke fått noe estimat av hva hun kommer til å være til termin, men skal ha flere kontroller (minst 2 til tror jeg). De sier ca 700g i måneden de 3 siste månedene, så om hun følger det estimatet så kommer hun på 3225g ved termin.

Vi har kun kjøpt klær i 56... Har en boddy i 50 og strømpebukser som er 50/56, men ellers er absolutt alt i 56. For jeg har jo gått ut i fra hva jeg har blitt fortalt, at er man overvektig så får man store barn. Jeg var 3300g og ble født på termindatoen, brukte i følge mamma str.50 i en måneds tid.

Burde jeg kjøpe mer i str. 50? Jeg vil jo ikke ta det som en selvfølge at hun blir akkurat så stor som de sier heller for jeg har jo hørt skrekkhistorier fra folk som fikk estimert små barn som kom ut mer enn dobbelt så store som estimert. Tenker at siden jeg har hatt jevnlige kontroller at det er mer sikkert også. Hva tenker dere? Burde jeg kjøpe mer i str.50? Eller kan jeg ta det som det kommer? Burde kanskje ha mer enn bare ett sett.

Jeg var megaovervektig sist, typ 125 kg ved fødsel. Hadde rast opp 35-40 kg, helt vilt!!! Men fikk en jente på 3,2 kg til termin. Så det er absolutt ingen selvfølge at store damer får store barn :)
Str 56 var ganske stort, men brukte ikke mye penger på str 50. Hadde vel kun er par plagg tenker jeg. De vokser så fort likevel :) tenker å ha mest i 56 nå også :)
 
Hadde du flere vekstkontroller eller bare den ene?
Tenker at jeg kan kjøpe et par ekstra bodyer i str.50 så har jeg jo alle strømpebuksene i 50/56 som sikkert kommer til å passe helt fint. De har jo klær på sykehuset også, men er greit å være litt forberedt, er kjipt å måtte kjøpe alt nytt rett etter fødsel.
Vekstkontroller hver 14. Dag fra ca uke 20. Siden han ble målt til å være så liten, og de kunne ikke skjønne det siden jeg både er høy og overvektig :p Greit med det du kan være i forkant med. Jeg har ikke vært i form til noe shoppingtur de første ukene. Jeg kjøpte brukt, for uansett sliter de jo ikke klær i starten, men det ser du selv hvor mye du vil legge i det :)
 
Har aldri hørt at overvektige får store barn? Jeg er undervektig, og mine veide 3830gr og 4055gram:p (50 og 53cm lange, født rett før termin..)

Jeg hadde eventuelt sendt mannen ut for å kjøpe 50 hvis 56 blir altfor stort:happy:

Det står nesten over alt og er det jeg fikk fortalt på sykehuset på ordinær ultralyd også og av jordmor og lege :yuck: Vet godt man kan få store barn selv om man er tynn og ikke går opp mye i vekt, så er jo også mulig andre veien. Min eldre bror var på rett over 4 kg tror jeg, men min mor var undervektig så måtte gå opp en god del i vekt.
 
Vekstkontroller hver 14. Dag fra ca uke 20. Siden han ble målt til å være så liten, og de kunne ikke skjønne det siden jeg både er høy og overvektig :p Greit med det du kan være i forkant med. Jeg har ikke vært i form til noe shoppingtur de første ukene. Jeg kjøpte brukt, for uansett sliter de jo ikke klær i starten, men det ser du selv hvor mye du vil legge i det :)

Jeg spurte på første vekstkontroll om det var normalt at hun var liten siden jeg var stor, da sa hun at det som regel gikk mer på hvor stor jeg var selv da jeg ble født. Tenkte jeg skulle spør på neste kontroll hvor mye det er vanlig å bomme med, for jeg føler de fleste får skikkelig feil svar. Føler at enten så treffer de på en prikk eller så bommer de med sånn 1-2 kg..
 
Hva med å kjøpe en pakke på Finn? De koster jo null og niks, og du kan alltids selge den igjen.

I følge fosterbiometritabellene ligger hun på ca 25-percentilen og ligger an til å bli ca 3200 til termin. Ikke spesielt liten altså, men under gjennomsnittet. Så jeg hadde glatt kjøpt mer i 50.

Jeg er forresten også overvektig, de to første var knøttsmå (1400g og 750g i uke 33+4), mageboeren ser derimot ut til å ligge rett rundt 25-percentilen. Så ingen gigabarn her heller.

Ja jeg syntes ikke det var veldig lite jeg heller når jeg regna på det, så rart han sa hun var på nedre del av scalaen nå :wacky: Så lenge hun er frisk så er det alt jeg bryr meg om, men hadde vært syyyykt chill å slippe å bomme på størrelser :hilarious: Har lyst å være litt forberedt også, for jeg tror ikke pappaen har så veldig lyst til å løpe rundt etter klær, hadde sikkert hatt panikk for å kjøpe noe feil :p

Hva mener du forresten med pakke fra finn? Vi har fått arve en del klær, men det meste er fra 62 og opp. De vi kjenner med barn har fått store vinterbarn :wacky:
 
Ja jeg syntes ikke det var veldig lite jeg heller når jeg regna på det, så rart han sa hun var på nedre del av scalaen nå :wacky: Så lenge hun er frisk så er det alt jeg bryr meg om, men hadde vært syyyykt chill å slippe å bomme på størrelser :hilarious: Har lyst å være litt forberedt også, for jeg tror ikke pappaen har så veldig lyst til å løpe rundt etter klær, hadde sikkert hatt panikk for å kjøpe noe feil :p

Hva mener du forresten med pakke fra finn? Vi har fått arve en del klær, men det meste er fra 62 og opp. De vi kjenner med barn har fått store vinterbarn :wacky:

hvis du søker på babyklær på Finn til nyfødt, så finnes det masse pakker til 2-300kr. Klespakker til baby er kjempebillige fordi de fleste kjøper alt for mye.
 
Jeg tror jeg ville hatt is i magen litt lenger :) Butikkene er jo fremdeles åpne når dere vet mer. Min brukte aldri 50, da hun var stor med stor S. 53 cm og over 5 kg. Men ja, hun hadde jo aldri passet inn i 50 pga lengden alene.
Jamført min erfaring er det ikke alltid det er så store forskjellen mellom 50 og 56 heller. Mange av plaggene er like i størrelsen. Og så er det mye det går an å brette opp :)
 
hvis du søker på babyklær på Finn til nyfødt, så finnes det masse pakker til 2-300kr. Klespakker til baby er kjempebillige fordi de fleste kjøper alt for mye.

Da skal jeg sjekke finn! Har ikke funnet så mye fint i 50 uansett, derfor jeg har kjøpt nesten alt i 56, så kan like så godt kjøpe brukt :)
 
Jeg tror jeg ville hatt is i magen litt lenger :) Butikkene er jo fremdeles åpne når dere vet mer. Min brukte aldri 50, da hun var stor med stor S. 53 cm og over 5 kg. Men ja, hun hadde jo aldri passet inn i 50 pga lengden alene.
Jamført min erfaring er det ikke alltid det er så store forskjellen mellom 50 og 56 heller. Mange av plaggene er like i størrelsen. Og så er det mye det går an å brette opp :)

Har målt mange plagg opp mot hverandre, er som regel bare lengden. Liker mange av de fra Lindex som man får to rader med knapper på. Gjør ikke noe å brette opp ermer, men vil ikke bodyen skal være veldig løs og baggy oppe ved skuldrene. Tror jeg kjøper et par bodyer til i 50. Vasker ikke mer enn det jeg tar med på sykehuset og det vi har fått brukt. Har alt lagret med lapper på og kvitteringer sortert, så får jeg returnert det i 50 etter fødsel dersom det ikke blir bruk for det. Tenker jeg kjøper resten på Lindex, syntes de er best i forhold til ting i str.50, så har de en veldig bra returrett :)
 
Min første var 3030g og 46cm, jeg kjøpte heldigvis 2 bodyer i str. 50 uken før hun ble født og tror jeg fikk noen også. Hadde arvet en del og ellers stort sett kjøpt 56 og oppover. Hun svømte i str. 50 og kunne bruke den størrelsen til nesten 3 mnd. Med lillesøsteren som kom en veldig kald februaruke i 2018 var jeg litt mer forberedt på at hun kom til å være liten og kjøpte litt ull på finn og facebook i str. 50. Kjøpte også 1-2 bodyer i 44/46 faktisk. Hun var 2890g og 47cm.

Lindex har faktisk endel bodyer som har dobbel knapping slik at de går over to størrelser (altså bodyen kan forlenges) så kan jo kanskje være greit å ha et par slike i str 50 som forlenges til 56, og dersom det viser seg at baby er en 50 så kan du sende samboer ut etter noen flere slike. Da har du noen bodyer som passer med en gang men samtidig varer lenge. Du kommer sikkert også til å få masse klær i gaver fra venner og familie også, mange tenker de skal være lure og kjøper 62 og 68. (vi hadde plutselig overflod av de størrelsene men manglet små) da sender du bare igjen avgårde mannen eller annen nær familie til å bytte til mindre størrelser om du ser du trenger det mer. Så ville ikke gått ut å storhandlet str 50 nå, men greit å ha et par stykker i oppstarten Juli kan jo også bli varmt, så ikke sikkert man trenger så mye mer enn bleie og tynt pledd hjemme i starten.
 
Jeg tror du trygt kan kjøpe en liten pakke i 50 på Finn (trenger bare til de første dagene) så fyller dere på etter fødsel om behovet er der :) min største var 3,2 og 51 cm født 39+0 vokste så i normalt tempo etter fødsel men kunne fint bruke litt 50 i starten :)
Noen plagg i 50 kan være store og noen i 56 kan være små!
 
Jeg har hatt jevnlige vekstkontroller gjennom svangerskapet. Er overvektig selv og får derfor kontroller så har egentlig tatt utgangspunkt i at jeg kommer til å få en stor baby siden alle sier at store mødre får store barn... Var på kontroll uke 33+4 så ble hun målt til å være 2000g (2000-2500 var normalt) og har ligget i nedre spekter av normal skalaen på alle kontrollene. Har ikke fått noe estimat av hva hun kommer til å være til termin, men skal ha flere kontroller (minst 2 til tror jeg). De sier ca 700g i måneden de 3 siste månedene, så om hun følger det estimatet så kommer hun på 3225g ved termin.

Vi har kun kjøpt klær i 56... Har en boddy i 50 og strømpebukser som er 50/56, men ellers er absolutt alt i 56. For jeg har jo gått ut i fra hva jeg har blitt fortalt, at er man overvektig så får man store barn. Jeg var 3300g og ble født på termindatoen, brukte i følge mamma str.50 i en måneds tid.

Burde jeg kjøpe mer i str. 50? Jeg vil jo ikke ta det som en selvfølge at hun blir akkurat så stor som de sier heller for jeg har jo hørt skrekkhistorier fra folk som fikk estimert små barn som kom ut mer enn dobbelt så store som estimert. Tenker at siden jeg har hatt jevnlige kontroller at det er mer sikkert også. Hva tenker dere? Burde jeg kjøpe mer i str.50? Eller kan jeg ta det som det kommer? Burde kanskje ha mer enn bare ett sett.

Jeg syns det var greit å ha en del i 50 liggende. Han her ble også målt til å veie mindre, men likevel var han 3300 stor og 51 lang. Han brukte størrelse 50 første måneden :)
 
De vektskontrollene må man jo å ta med en klype salt da... Jeg hadde vekstkontroller sist svangerskap pga ekstrem svangerskapskvalme og på grensen til undervektig fra før. Jenta ble målt til å være både langt over snittet og langt under snittet, alt ut i fra hvem som målte. Noen dager før fødsel ble hun målt til å være 3450 g ved termin. Meeeen to dager før termin kom snuppa på 4 kg og 53 cm ;-) vi passa str 50 i de dagene vi var på sykehuset, pressa henne inn i det, pga lengden ble det jo for kort..
 
Back
Topp