Spontanabort (litt langt)

Lillecuddle

Andre møte med forumet
Så.. I helga opplevde jeg for første gang en SA. Startet på lørdag, og jeg er ganske sikker på at selve aborten skjedde søndag (kunne se fostersekken)..

Ringte legevakten på lørdag for å forhøre meg om hva jeg burde gjøre, fikk da beskjed om å kontakte fastlege mandag (idag) for å få oppfølging.
Vedkommede på legevakta presterte å le litt i telefonen; "hehe, det er bare slikt som skjer".. Det synes jeg var skikkelig dårlig av henne..

Ringte legekontoret idag for å få oppfølging, men fikk beskjed om at de ikke har noen oppfølging når det er så tidlig i svangerskapet (6+1 eller 6+2). Naturen går sin gang, og kroppen rydder opp selv...

Hvilken erfaring har dere? Jeg trodde jeg kom til å få oppfølging i form av blodprøver for å sjekke at hcg synker, kanskje ul for å sjekke at alt er ute?

Vet dere når hcg er ute av kroppen? Googlet litt, men var litt forskjellige svar ut etter hvor langt man er på vei. Kunne se at ca 14 dager var en "fasit", vil en test være betydelig mye svakere om 1 uke da? Tenkte jeg skulle ta noen tester fremover for å følge med at hcg forsvinner.

Jeg er litt forvirret
 
Jeg var innom legekontoret for å ta en blodprøve, og samme dag fikk jeg blødninger. Da var jeg ca 4+4, så ikke veldig langt på vei. Fikk tilbud om å snakke med lege, som bare sa at dette var vanlig, ingen ting man kunne gjøre osv.

En uke senere, 5+3, fikk jeg på nytt nye, sterkere blødninger. Bestilte akuttime hos privat gynekolog, og fikk komme inn med en gang. Nok en gang beskjed om at hun ikke kunne gjøre noe (greit nok, jeg ville bare få bekreftet at alt håp er ute).

Ut over det var oppfølgingen jeg fikk beskjed om å ta kontakt rett før neste mens for å få rekvisisjon (?) til blodprøver fordi vi er langtidsprøvere. Det kom til å ta den tiden det tar. Blødde i ca en uke, og testet med tidligtester fra ca dag 7 og utover. De ble negative etter 17-18 dager.

Det er ikke noe mer oppfølging ut over det. Bortsett fra hvis du bestiller time privat. Om du er usikker kan du alltids på sjekket om alt er ute, men da privat.
 
Jeg fikk ingen annen oppfølging enn blodprøver. HCG blodprøver kan du ta hvis du ønsker, man trenger ikke legetime for å få det :shy: Jeg tok blodprøve med en ukes forskjell, etter anbefaling fra legen. Jeg hadde aldri mye HCG i kroppen. Én uke etter blødning var HCG på 24. Én uke etter det igjen så var HCG på 6. Så det gikk fort. Var godt å vite om HCGen forsvant fort. Testene ble fort svakere igjen, så hadde en pekepinn der.
 
Jeg fikk kun måle HCG med to dagers mellomrom. :) Mener HCG bør være ute av kroppen etter 4 uker. Så tar du g-tester, og den fortsatt er positiv etter 4 uker ville jeg bedt om ultralyd.
 
Hadde SA i uke 6 for 10 år siden og fikk komme inn til UL i Sverige da jeg fikk blødning og ble satt opp til kontroll en uke etter SA og da tok de også en g-test som var svaaaakt positiv. Blødde i 2 uker.
 
Tok en test i morges, og den var allerede kjempesvak. Da regner jeg vell med at det ordner seg selv. Tester igjen om en uke for å se.

Takk for svar dere! Føler meg litt bedre nå. Trodde jeg fikk "dårlig" behandling på legekontoret, men er vell kanskje bare slik det blir gjort når det er såpass tidlig i svangerskapet.
Har googlet litt, og ser at SA er ganske vanlig. Blir vell mye for legene om de skulle fulgt opp absolutt alle når det ikke er noe serlig man kan gjøre.
 
Tok en test i morges, og den var allerede kjempesvak. Da regner jeg vell med at det ordner seg selv. Tester igjen om en uke for å se.

Takk for svar dere! Føler meg litt bedre nå. Trodde jeg fikk "dårlig" behandling på legekontoret, men er vell kanskje bare slik det blir gjort når det er såpass tidlig i svangerskapet.
Har googlet litt, og ser at SA er ganske vanlig. Blir vell mye for legene om de skulle fulgt opp absolutt alle når det ikke er noe serlig man kan gjøre.
Jeg fikk ingen oppfølging og hadde 3 SAer og en MA,desverre :( Håper du blir gravid fort og at spiren holder seg til termin! Lykke til!
 
Ingen oppfølging her heller etter å ha mistet 4 ganger. Derfor har jeg betalt for privat gynekolog. Følte hvettfall jeg ble hørt og tatt vare på, selv om man betale hakvdyrt for det...
 
Ingen oppfølging her heller etter å ha mistet 4 ganger. Derfor har jeg betalt for privat gynekolog. Følte hvettfall jeg ble hørt og tatt vare på, selv om man betale hakvdyrt for det...

Er ingen private gynekologer her i området, ganske dumt. Skulle gjerne hatt muligheten til privat ul og slikt.

Her hos det kommunale fikk jeg beskjed om at man får oppfølging om man har hatt 3 sa/ma, da i form av utredning og eventuelt tidlig og flere ul gjennom neste svangerskap. Hørtes ut som dette var "normalen".
 
Er ingen private gynekologer her i området, ganske dumt. Skulle gjerne hatt muligheten til privat ul og slikt.

Her hos det kommunale fikk jeg beskjed om at man får oppfølging om man har hatt 3 sa/ma, da i form av utredning og eventuelt tidlig og flere ul gjennom neste svangerskap. Hørtes ut som dette var "normalen".

Da er det litt værre. Jeg bor i Oslo, mange alternativer.
Men da høres det ut som det er muligheter etter hvert.
 
Jeg dro til privat gynekolog for å ta UL, dagen etter SA. Hun så at det meste var ute, og jeg fikk beskjed om å ta kontakt hvis jeg fikk tegn på infeksjon.
Min fastlege sa at offentlig tar de kun UL etter uke 9 (jeg var i uke 9).
Det er mulig du kan ta blodprøver på legekontoret ditt hvis du ønsker (må sikkert betale), men da kan du like godt ta tester hjemme, tenker jeg.

Jeg tok g-tester ca. en gang i uka inntil jeg fikk negativ. Hadde SA 13. juli, helt negativ 26. juli.
 
Jeg fikk hjelp på sykehuset mens SA var i full gang - fikk tabletter for å få ut rester og sånn (mistet i uke 13/14), men fikk ikke noe mer oppfølging etterpå.
 
Back
Topp