Spiser dere salami??

Mirakel nr 4

Glad i forumet
Har ei venninne som spiste salami gjennom 2 svangerskap hun hadde dilla og jordmor hadde sagt det var ok. Men de sier jo det er fy fy over alt jo :/ :(

Noen plasser så står det at det er lov om pakken er nyåpnet, men syns det er så mange ulike meninger overalt..

http://www.gilde.no/graviditet-og-kjott/

Gilde har friskemeldt sine spekepølser i hvert fall :)
Min jordmor sa at salami og div fra Gilde var trygt å spise grunnet prosessene i forkant. Men jeg liker ikke spekepølser, så spiser ikke :)

Last edited by a moderator:
Nei, jeg tar ikke sjansen.
Jeg spiste i forrige svangerskap, hadde liksom ikke fått med meg at det var fy, så fikk veldig dårlig samvittighet.

Da jeg snakket med jordmor om mat denne uken, sa hun at hun aldri hadde spist hverken spekemat, røkelaks eller sushi om hun var gravid. At sjansen ikke er verdt det. Man kan ha ferskt kjøtt eller fisk, men så kan det likevel være bakterier som er kommet oppi. Og sånt er så utrolig mye farligere når man er gravid.

Så jeg kjører det safe, og klarer meg helt fint :)

Jeg har hørt det er greit om den har vært fryst :) og evt varme behandlet :).

Problemet er Listeria, som heldigvis er ganske sjelden, men som ikke dør ved frysing.
Men, om man varmebehandler til kokepunktet eller varmer til over 70 grader i ovnen, så er jo alt greit å spise egentlig. Problemet er at en del ting ikke funker som kokt- eller sushi blir ikke sushi lenger f.eks;)

Nei. Følger matportalens råd, det er salami nevnt i gruppen spekemat.

Forresten: Salami er jo veldig godt i toast da! Jeg kom på at jeg likte Siliana salamien :P

http://www.gilde.no/graviditet-og-kjott/

Gilde har friskemeldt sine spekepølser i hvert fall :)
Min jordmor sa at salami og div fra Gilde var trygt å spise grunnet prosessene i forkant. Men jeg liker ikke spekepølser, så spiser ikke :)
Matportalen har ikke friskmeldt enda, og det er jo der man bør følge med om man vil være tryggest. Selv stoler jeg på gilde og har spist litt når det er helt nyåpnet.

Matportalen har ikke friskmeldt enda, og det er jo der man bør følge med om man vil være tryggest. Selv stoler jeg på gilde og har spist litt når det er helt nyåpnet.

Sier ikke noe om hva man skal eller ikke skal gjøre jeg. Skriver bare at Gilde selv har friskmeldt sine spekepølser..;)

Sannsynligheten for å få listeriasmitte gjennom spekeprodukter som er oppbevart kjølig og håndtert hygienisk er veldig, veldig liten. Jeg ville ikke spist spekemat i utlandet, men med norske produksjonsforhold spiser jeg salamien vi har i kjøleskapet uten å nøle.
Det er forøvrig ikke uvanlig med listeria på tannbørsten, så vi pusser tennene med listeriabakterier hver dag (her er det selvsagt et spørsmål om en forskjell i antall bakterier) ;-)

Jeg har spist et par ganger(Gilde sin) før jeg viste at jeg ikke burde. Nå holder jeg meg borte for sikker hels skyld

Spiser ostesmørbrød stekt i ovn, med salami på. Men har ikke lyst på ost på, så blir vel kanskje ikke ostesmørbrød da..;) Men såå godt :D

Nei, tar ikke sjansen. Er så masse annet jeg kan spise, og det er jo bare for en liten periode.

Jeg tenker at det er greit å ikke overdrive, ikke glem at de bar frem barn i barokken!! Tror de hadde myyyye bakterier rundt seg da også. Litt salami er nok helt trygt, som de nevner, så skal du ikke spise fra pakker som nærmer seg utløps dato, eller pakker som har vært åpen lenge

Jeg tenker at det er greit å ikke overdrive, ikke glem at de bar frem barn i barokken!! Tror de hadde myyyye bakterier rundt seg da også. Litt salami er nok helt trygt, som de nevner, så skal du ikke spise fra pakker som nærmer seg utløps dato, eller pakker som har vært åpen lenge

Men man må også tenke på både spedbarnsdødeligheten og dødfødslene på den tiden- ikke noe å trakte etter.

Men det er klart at som regel går det helt fint uansett!

Men jeg orker ikke ha det i bakhodet at "tenk om", når det er så super enkelt å bare la være å spise enkelte ting :)

Back
Topp