Spekemat

~Heffalumpen~

Flørter med forumet
Hvor farlig er det å spise spekemat under graviditeten??

Sjangsen for å få bakteriene i seg er vell ikke så stor, men den er der. Derfor holder jeg meg unna :) Vil ikke ta noen sjangser når det kommer til barnet mitt. Dessuten klarer jeg meg i 9 små måneder uten spekemat :)

Spiser spekemat, jeg..

Jeg har spist noe spekemat.. Salami f.eks. Men om en bare må ha det og er redd for og spise det, kan en jo steike det litt på stekepanna. Da blir det litt som bacon da men... må man, så må man..

Spiste litt spekemat i går uten å tenke meg om! Gikk bra sikkert.. Glemmer at jeg er gravid til tider!

det er ikke mange ting som en absolutt ikke kan spise, spekemat er en av de dette gjelder og salami og fårepølse.
Matsikkerheten i Norge er god, så sjansen for smitte er liten, men når mattilsynet anbefaler å holde seg borte fra det, så er det en retningslinje som bør følges på lik linje med avhold fra røyk og alkohol.
Jeg har og nevnt det i en tråd tidligere, men det er jo en del nye her så nevner igjen: selv om enkelte jordmødre og leger er oppdatert på matoppbevaring og bakterievekst i mat så er det mattilsynet en bør høre på, det hjelper derfor verken å fryse det eller "spise med måte" Det eneste som hjelper er å steke det.

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/

Hvi det har vært fryst kan du ihvertfall trygt spise det...

EmilyTheStrange skrev:
det er ikke mange ting som en absolutt ikke kan spise, spekemat er en av de dette gjelder og salami og fårepølse.
Matsikkerheten i Norge er god, så sjansen for smitte er liten, men når mattilsynet anbefaler å holde seg borte fra det, så er det en retningslinje som bør følges på lik linje med avhold fra røyk og alkohol.
Jeg har og nevnt det i en tråd tidligere, men det er jo en del nye her så nevner igjen: selv om enkelte jordmødre og leger er oppdatert på matoppbevaring og bakterievekst i mat så er det mattilsynet en bør høre på, det hjelper derfor verken å fryse det eller "spise med måte" Det eneste som hjelper er å steke det.

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/

Det var en fin brosjyre! Den skal printes ut,  og brukes som oppslagsverk! Mye der jeg har lurt på.  Takk for svar!

man bør og skal holde seg unna det når man er gravid! det er svært få ting vi ikke kan spise som gravide, og hvis man ikke klarer å holde seg unna de få tingene burde man kanskje se seg i speilet og spørre seg om man er klar for å få barn. 

3xS skrev:
man bør og skal holde seg unna det når man er gravid! det er svært få ting vi ikke kan spise som gravide, og hvis man ikke klarer å holde seg unna de få tingene burde man kanskje se seg i speilet og spørre seg om man er klar for å få barn. 

Takk for svar 3xS!

Helt enig med 3xS! Jeg har så uendelig lyst på spekemat, men jeg har enda mer lyst til å holde den lille skatten min i armene, så 9 måneder uten skal jeg klare uten problem! 

Jeg hade en brødskive en dag med noe salami på, koblet faktisk ikke at jeg var gravid!.. Off, håper ikke noe har skjedd...

Beate2012 skrev:
Helt enig med 3xS! Jeg har så uendelig lyst på spekemat, men jeg har enda mer lyst til å holde den lille skatten min i armene, så 9 måneder uten skal jeg klare uten problem! 

Enig med du. :-) Jeg tenkte meg rett og slett ikke om. Fikk servert spekemat av et vennepar av oss, som ikke vet at vi er gravide, og jeg rett og slett glemte at spekemat var fy fy! Skjer nok ikke igjen! :-)

Det er alltid en viss sjanse for listeriabakterien i rått kjøtt. Derfor anbefales gravide å holde seg unna, da det kan få fæle konsekvenser å bli smittet.
Jeg selv holder meg helt unna spekemat, roastbiff og annet kjøtt som ikke er gjennomstekt.

Forglemmelser er greit, men jeg mister litt respekten for de som overser anbefalinger bevisst og likevel spiser den maten..

Ja er helt enig med dere i at det er litt feil å ikke høre på anbefalinger! De blir gitt for en grunn! Gjelder ikke bare mat, men mye annet også. Røyking for eksempel. Alkohol. Men folk får nesten bare gjøre som de vil. Vil dem røyke, må dem få gjøre det. Vil dem drikke alkohol, må dem få lov til det å. Og vil man ta sjansen å spise rått kjøtt mens man er gravid, så må dem nesten få lov. Dette gjelder ikke meg - jeg leser anbefalinger, og prøver så godt jeg kan å holde meg til det. Kommer nok ikke til å glemme meg mer ihvertfall! ;-)

Jeg elsker spekeskinke, salami og div. spekepølser, men er streng med meg selv. Uansett hvor liten eller stor skade nei-maten kan gi spiser jeg den ikke! Ikke en smule! Det finnes mye annet godt å spise, og jeg SKAL klare meg fint fram til april! :D

Imogene skrev:
Det er alltid en viss sjanse for listeriabakterien i rått kjøtt. Derfor anbefales gravide å holde seg unna, da det kan få fæle konsekvenser å bli smittet.
Jeg selv holder meg helt unna spekemat, roastbiff og annet kjøtt som ikke er gjennomstekt.

Forglemmelser er greit, men jeg mister litt respekten for de som overser anbefalinger bevisst og likevel spiser den maten..

Jeg signerer -> "Forglemmelser er greit, men jeg mister litt respekten for de som overser anbefalinger bevisst og likevel spiser den maten.."

Jeg har hørt at man kan spise fårepølse. Stemmer ikke det likevel...?

Sillebedille skrev:
Jeg har hørt at man kan spise fårepølse. Stemmer ikke det likevel...?

det er spekemat..

for meg er det en selvfølge å følge rådene fra helsemyndighetene. som mange andre sier: det er en liten pris å betale

det jeg savner mest dette svangerskapet er faktisk vin

Back
Topp