Spekemat

gullkua skrev:
Kjenner jeg angrer veldig på at jeg kom inn i denne diskusjonen! Føler dere ser på meg somen uansvarlig mamma, og at jeg helst vil teste ut det som er nei-mat.. Men om dere tror det eller ei, så er det ikke så farlig! Jeg klarer å stå imot det jeg må, men jeg syns jeg hadde sjekka ut det med spekemat.. At Norge er overhysterisk, var kanskje litt for sterke ord.. men.. Sikkert greit å være 120% sikker selvsagt. Tror jeg avslutter denne diskusjonen nå! For min del! Så er vi enig om at spekemat ikke er bra!

Vi er definitivt enige om at spekemat ikke er bra for gravide.

Det du sier som jeg reagerer på her er utsagnet Men om dere tror det eller ei, så er det ikke så farlig! - tenk på uvitende vordende mødre som googler og kommer frem til det rådet der... DET er ihvertfall ikke bra.

Imogene skrev:

gullkua skrev:
Kjenner jeg angrer veldig på at jeg kom inn i denne diskusjonen! Føler dere ser på meg somen uansvarlig mamma, og at jeg helst vil teste ut det som er nei-mat.. Men om dere tror det eller ei, så er det ikke så farlig! Jeg klarer å stå imot det jeg må, men jeg syns jeg hadde sjekka ut det med spekemat.. At Norge er overhysterisk, var kanskje litt for sterke ord.. men.. Sikkert greit å være 120% sikker selvsagt. Tror jeg avslutter denne diskusjonen nå! For min del! Så er vi enig om at spekemat ikke er bra!

Det du sier som jeg reagerer på her er utsagnet Men om dere tror det eller ei, så er det ikke så farlig! - tenk på uvitende vordende mødre som googler og kommer frem til det rådet der... DET er ihvertfall ikke bra.

Kan ikke huske at jeg har skrevet disse ordene, desverre.. og gidder ikke lese gjennom.. Jeg har heller ikke anbefalt dere å spise spekemat! Men sagt at jeg har spurt min JM som har spurt ei annen.. Men og at Norge har VELDIG strenge regler på detta, så det står under der.. Men det er det svaret jeg har fått, men ikke anbefaler videre, men grunnen til at jeg har spist spekemat!! Jeg er jo ingen ekspert, så jeg kan ikke si hvor farlig/om det er farlig.. Men sikkert naiv som hører på andre fagfolk!
Men jeg anbefaler alle å lese om ALLE råd til gravide, og følge disse, helt klart!! Ikke bare mat, selvsagt! :)

gullkua skrev:

Imogene skrev:

gullkua skrev:

Kan ikke huske at jeg har skrevet disse ordene, desverre.. og gidder ikke lese gjennom.. Jeg har heller ikke anbefalt dere å spise spekemat! Men sagt at jeg har spurt min JM som har spurt ei annen.. Men og at Norge har VELDIG strenge regler på detta, så det står under der.. Men det er det svaret jeg har fått, men ikke anbefaler videre, men grunnen til at jeg har spist spekemat!! Jeg er jo ingen ekspert, så jeg kan ikke si hvor farlig/om det er farlig.. Men sikkert naiv som hører på andre fagfolk!
Men jeg anbefaler alle å lese om ALLE råd til gravide, og følge disse, helt klart!! Ikke bare mat, selvsagt! :)

Det står i quoten, så du kan jo lese det når du får tid :-)
Du har selvsagt ikke anbefalt noen å spise spekemat - men formuleringen din var veldig uheldig.
Uheldig er det også at jordmoren din går hen og sier spekemat ikke er så farlig, for det går stikk i strid med hva mattilsynet anbefaler. Hva HUN har sagt får stå for hennes regning, men man ser jo konsekvensen av så dårlige råd...

Forøvrig er det bra du følger rådene som blir gitt!

Beate2012 skrev:

~Heffalumpen~ skrev:
Ja er helt enig med dere i at det er litt feil å ikke høre på anbefalinger! De blir gitt for en grunn! Gjelder ikke bare mat, men mye annet også. Røyking for eksempel. Alkohol. Men folk får nesten bare gjøre som de vil. Vil dem røyke, må dem få gjøre det. Vil dem drikke alkohol, må dem få lov til det å. Og vil man ta sjansen å spise rått kjøtt mens man er gravid, så må dem nesten få lov. Dette gjelder ikke meg - jeg leser anbefalinger, og prøver så godt jeg kan å holde meg til det. Kommer nok ikke til å glemme meg mer ihvertfall! ;-)

Synes det blir litt (nei, egentlig ganske mye) feil å tenke slik. Jo, de som ønsker å drikke alkohol og røyke i svangerskapet kan vi jo ikke gjøre noe med, men jeg kommer aldri til å få resekt for disse menneskene...

Det er jo faktisk et annet liv vi har fått (valgt å ta) ansvar for, og med en slik avgjørelse kommer et stort ansvar! Sånn er det bare!

Kjempe bra at du følger de rettningslinjer som gis da, synes bare det er rart at noen tenker; " Jaja, vil hun røyke eller drikke så må hun få lov til det ". Det blir nesten (med trykk på nesten) det samme som å si at; " Jaja, vil hun slå ungen sin, så må hun jo få lov til det" Barn kan ikke forsvare seg! Et foster er, om mulig enda mer forsvarsløst! 

Nei nei nei. Nå blåses det opp her! Hvorfor skal du vri det til at jeg Nesten syns det er greit å slå ungene sine? Er ikke det litt slemt gjort? Jeg syns absolutt ikke det er greit! Det er noe av det værste jeg vet! Og jeg har erfart en del rundt det temaet! Unnskyld hvis du syns jeg overreagerer, men den kommentaren såret meg litt. (mulig hormonene slår til her.) Det jeg mener er av vi utenforstående får gjort lite, annet enn å anbefale det motsatte, dersom vi opplever at andre gravide rundt oss gjør ting i mot "reglene". Men de må nesten få lov til å avgjøre slike ting selv! Vi kan ikke anmelde dem, få dem buret inn, og sone fengsel - slik vi kan dersom de slår barna sine. For det finnes ingen lov som sier det! De bestemmer selv, og vi kan mene ditt og datt, men de er fremdeles.kommende mødre som sikkert gleder seg like mye som oss. De ber nok ikke så mye etter akkurat din respekt, men du er nødt til å behandle dem som likeverdige mødre fordi om. Håper jeg ikke tråkker noen på tærne. Jeg er bare litt i overkant rettferdig til tider. Dette ble langt, og sikkert hormonelt og fælt, men bær over med meg. ;-)

Jubelsalami spiser jeg, men ikke noe utover det.

Back
Topp