Spekemat

~Heffalumpen~ skrev:
Ja er helt enig med dere i at det er litt feil å ikke høre på anbefalinger! De blir gitt for en grunn! Gjelder ikke bare mat, men mye annet også. Røyking for eksempel. Alkohol. Men folk får nesten bare gjøre som de vil. Vil dem røyke, må dem få gjøre det. Vil dem drikke alkohol, må dem få lov til det å. Og vil man ta sjansen å spise rått kjøtt mens man er gravid, så må dem nesten få lov. Dette gjelder ikke meg - jeg leser anbefalinger, og prøver så godt jeg kan å holde meg til det. Kommer nok ikke til å glemme meg mer ihvertfall! ;-)

Synes det blir litt (nei, egentlig ganske mye) feil å tenke slik. Jo, de som ønsker å drikke alkohol og røyke i svangerskapet kan vi jo ikke gjøre noe med, men jeg kommer aldri til å få resekt for disse menneskene...

Det er jo faktisk et annet liv vi har fått (valgt å ta) ansvar for, og med en slik avgjørelse kommer et stort ansvar! Sånn er det bare!

Kjempe bra at du følger de rettningslinjer som gis da, synes bare det er rart at noen tenker; " Jaja, vil hun røyke eller drikke så må hun få lov til det ". Det blir nesten (med trykk på nesten) det samme som å si at; " Jaja, vil hun slå ungen sin, så må hun jo få lov til det" Barn kan ikke forsvare seg! Et foster er, om mulig enda mer forsvarsløst! 

Jordmora mi sa at spekemat ikke var farlig.. Svar fra ernæringsspesialist, derfor jeg spiser det. Men jeg anbefaler det jo ikke videre da det står. Men jeg syns det er så teit å skrive at man må "se seg selv i speilet om man er klar for å få barn pga det!" Det er utrolig mange som gjør mye verre ting for å si det slik! Og jeg har heller ikke noe problemer med å unngå spekematen, men når jeg har spurt og fått et svar, så stoler jeg på det! For min JM er kjempegod!! :) Jeg røyker ikke, drikker ikke, spiser ikke godterier... Jeg har tid til barna når de er ute av magen! Jeg har de ikke i bhg 100% fra tidlig til sent, og så finne på alt mulig i helgene når vi har tid sammen.. Det er så mye mer med å få barn som gjør at folk må se seg i speilet, tror jeg! Og jeg tror heller ingen er verdensmestere eller perfekte!!! Og jeg tror heller ingen oppegående personer vil babyen i magen noe vondt! Null respekt for røyking under svangerskap og ved små barn.. Men kan allikevel respektere menneskene, bortsett fra de handlingene.. Rotete dette her.. Følte meg bare så fryktelig "skyldig" for at jeg spiser spekemat.. Men da slutter jeg.. Selv om jeg tror 110% på JM som sier at de bakteriene er ihjelsalta. ;)

gullkua skrev:
Jordmora mi sa at spekemat ikke var farlig.. Svar fra ernæringsspesialist, derfor jeg spiser det. Men jeg anbefaler det jo ikke videre da det står. Men jeg syns det er så teit å skrive at man må "se seg selv i speilet om man er klar for å få barn pga det!" Det er utrolig mange som gjør mye verre ting for å si det slik! Og jeg har heller ikke noe problemer med å unngå spekematen, men når jeg har spurt og fått et svar, så stoler jeg på det! For min JM er kjempegod!! :) Jeg røyker ikke, drikker ikke, spiser ikke godterier... Jeg har tid til barna når de er ute av magen! Jeg har de ikke i bhg 100% fra tidlig til sent, og så finne på alt mulig i helgene når vi har tid sammen.. Det er så mye mer med å få barn som gjør at folk må se seg i speilet, tror jeg! Og jeg tror heller ingen er verdensmestere eller perfekte!!! Og jeg tror heller ingen oppegående personer vil babyen i magen noe vondt! Null respekt for røyking under svangerskap og ved små barn.. Men kan allikevel respektere menneskene, bortsett fra de handlingene.. Rotete dette her.. Følte meg bare så fryktelig "skyldig" for at jeg spiser spekemat.. Men da slutter jeg.. Selv om jeg tror 110% på JM som sier at de bakteriene er ihjelsalta. ;)

Men det er ikke sikkert jordmora di er klar over hvor farlig det kan være. Når det er anbefalt av helsemyndighetene så er det det som stemmer :) Tror ikke de hadde gjort det hvis det ikke stemte :) Det er jo bare 9 korte måneder, så det klarer vi! :)

FrustrertFrøken skrev:

gullkua skrev:

Men det er ikke sikkert jordmora di er klar over hvor farlig det kan være. Når det er anbefalt av helsemyndighetene så er det det som stemmer :) Tror ikke de hadde gjort det hvis det ikke stemte :) Det er jo bare 9 korte måneder, så det klarer vi! :)

tror nok jordmora di er kjempegod, men er det ikke mattilsynet som er eksperten på matsikkerhet? akkurat som frisøren er den som vet mest om hår og tannlegen om tenner?

selvom JM di sikkert er flink, så kan ho tydeligvis ikke nok om dette. Det beste er å lese på matportalen.no.

hehe.. ho er klar over at det står.. Men samtidig så er jo NOrge også overhysterisk.. Ho har jo prata med en ernæringsekspert om dette.. Men selvsagt klarer jeg jo å holde meg unna dette og alt anna! Jeg ble bare litt provosert allikevel.. Ikke mange som tar hensyn til den lille når de drar til syden både når de er gravide, og den lille er født.. f.eks.. Jeg vil jo IKKE babyen min noe vondt, men stolte på JM.. Men nå tør jeg ikke spise det allikevel! og jeg klarer meg selvsagt fint uten!

gullkua skrev:
hehe.. ho er klar over at det står.. Men samtidig så er jo NOrge også overhysterisk.. Ho har jo prata med en ernæringsekspert om dette.. Men selvsagt klarer jeg jo å holde meg unna dette og alt anna! Jeg ble bare litt provosert allikevel.. Ikke mange som tar hensyn til den lille når de drar til syden både når de er gravide, og den lille er født.. f.eks.. Jeg vil jo IKKE babyen min noe vondt, men stolte på JM.. Men nå tør jeg ikke spise det allikevel! og jeg klarer meg selvsagt fint uten!

Nå er jo nOrge en av de få landene som har fullstendig statlige og uavhengie organ som spesialiserer seg på slikt så at vi har en veldig god og gratis tilgang på informasjon som ikke kommer fra privateide interesseorganisasjoner er den store forskjellen for oss og en rekke andre land.
Norge har og en av verdens høyeste forventet levealder så litt hysteri må jo være godt for noe

Denne diskusjonen gir meg faktisk veldig lyst på parmaskinke med melon..! Jeg som ikke har lyst på noe spiselig for tida. Typisk å ha lyst på noe en ikke kan få:(

skilpadda* skrev:
Denne diskusjonen gir meg faktisk veldig lyst på parmaskinke med melon..! Jeg som ikke har lyst på noe spiselig for tida. Typisk å ha lyst på noe en ikke kan få:(

steik den først da :p blir kanskje ikke helt det samme.....

EmilyTheStrange skrev:

skilpadda* skrev:

steik den først da :p blir kanskje ikke helt det samme.....

Huff nei,det blir absolutt ikke det samme..;) får bare vente tålmodig til april!

gullkua skrev:

godt at du har blitt klar over det nå da hvertfall men jeg syns vel ikke det er å være overhysterisk å forholde seg til noen få, enkle retningslinjer i noen få måneder vet ikke hva syden har med dette temaet å gjøre?

3xS skrev:

gullkua skrev:

godt at du har blitt klar over det nå da hvertfall men jeg syns vel ikke det er å være overhysterisk å forholde seg til noen få, enkle retningslinjer i noen få måneder vet ikke hva syden har med dette temaet å gjøre?

Det hadde bare med et innlegg du hadde tidligere.. Det at de bør se seg i speilet om de er klar for å få unger.. Akkurat DET utsagnet kan du straffe mange med!!! Men det er akkurat som at der gidder i allefall ikke mange å bry seg om farene både av varmen, faren ved bading og maten.. Jeg tror fremdeles ikke spekematen er farlig pga alt saltet.. Men jeg klarer meg også fint uten!

gullkua skrev:
hehe.. ho er klar over at det står.. Men samtidig så er jo NOrge også overhysterisk.. Ho har jo prata med en ernæringsekspert om dette..

Javel?
Er det overhysterisk å følge anbefalinger fordi man sannsynligvis ikke blir rammet?
Lar du være å bruke bilbelte fordi det er liten sjanse for kollisjon?
Er det hysterisk å prøve å sikre seg mot bakterier som KAN være reelle?

Jeg mener helt klart nei, men mulig det er JEG som er hysterisk, da.
Men det kan jeg leve med.

Synes det er bedre å være litt hysterisk når det kommer til barna våre forresten! :) Heller det enn å skulle se tilbake å ønske man hadde gjort noe annerledes hvis noe skulle skje!

Jeg har ingen problem med å følge anbefalinger i hele 9 måneder - det finnes masse annet godt å spise :) Syns bare ikke at det er fornuftig å risikere ved å spise litt nei-mat, til og med f. eks. ta seg en liten røyk, drikke noen dråper alkohol og greier - de mister jeg respekten for - så lett! Ser for meg et forsvarløst foster liggende med en "trakt" i munnen, skjønner dere...

FrustrertFrøken skrev:
Synes det er bedre å være litt hysterisk når det kommer til barna våre forresten! :) Heller det enn å skulle se tilbake å ønske man hadde gjort noe annerledes hvis noe skulle skje!

Helt enig med deg, FrustrertFrøken. Det eneste som avgjør er genet etter alt godt vi har gjort i hele 9 måneder :)

skjønner fortsatt ikke hva du mener med at dette har noe med syden å gjøre..

Hvordan mener du jeg straffer med det utsagnet? Når man skal få barn mener jeg det er rett og rimelig at man setter seg inn i gjeldende retningslinjer og anbefalinger. Er man ikke ansvarlig nok til det så er man kanskje ikke ansvarlig nok til å få barn synes jeg. At du har fått feilaktig informasjon fra din JM er jo beklagelig, men det er jo flott at du har funnet ut av det 

gullkua skrev:

3xS skrev:

gullkua skrev:

Det hadde bare med et innlegg du hadde tidligere.. Det at de bør se seg i speilet om de er klar for å få unger.. Akkurat DET utsagnet kan du straffe mange med!!! Men det er akkurat som at der gidder i allefall ikke mange å bry seg om farene både av varmen, faren ved bading og maten.. Jeg tror fremdeles ikke spekematen er farlig pga alt saltet.. Men jeg klarer meg også fint uten!

Kjenner jeg angrer veldig på at jeg kom inn i denne diskusjonen! Føler dere ser på meg somen uansvarlig mamma, og at jeg helst vil teste ut det som er nei-mat.. Men om dere tror det eller ei, så er det ikke så farlig! Jeg klarer å stå imot det jeg må, men jeg syns jeg hadde sjekka ut det med spekemat.. At Norge er overhysterisk, var kanskje litt for sterke ord.. men.. Sikkert greit å være 120% sikker selvsagt. Tror jeg avslutter denne diskusjonen nå! For min del! Så er vi enig om at spekemat ikke er bra!

gullkua skrev:
Kjenner jeg angrer veldig på at jeg kom inn i denne diskusjonen! Føler dere ser på meg somen uansvarlig mamma, og at jeg helst vil teste ut det som er nei-mat.. Men om dere tror det eller ei, så er det ikke så farlig! Jeg klarer å stå imot det jeg må, men jeg syns jeg hadde sjekka ut det med spekemat.. At Norge er overhysterisk, var kanskje litt for sterke ord.. men.. Sikkert greit å være 120% sikker selvsagt. Tror jeg avslutter denne diskusjonen nå! For min del! Så er vi enig om at spekemat ikke er bra!

Du skriver at det ikke er så farlig som vi tror, men sjangsen er jo der, derfor vil ikke vi ta sjangsen! For det KAN skje :) Det er en av de tingene de advarer mot!
Synes ikke du er en dårlig mamma av den grunn nei, men akkurat det der klarer jeg ikke forstå :)

Back
Topp