~Heffalumpen~
Flørter med forumet
Hvor farlig er det å spise spekemat under graviditeten??
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
det er ikke mange ting som en absolutt ikke kan spise, spekemat er en av de dette gjelder og salami og fårepølse.EmilyTheStrange skrev:
Matsikkerheten i Norge er god, så sjansen for smitte er liten, men når mattilsynet anbefaler å holde seg borte fra det, så er det en retningslinje som bør følges på lik linje med avhold fra røyk og alkohol.
Jeg har og nevnt det i en tråd tidligere, men det er jo en del nye her så nevner igjen: selv om enkelte jordmødre og leger er oppdatert på matoppbevaring og bakterievekst i mat så er det mattilsynet en bør høre på, det hjelper derfor verken å fryse det eller "spise med måte" Det eneste som hjelper er å steke det.
http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/
man bør og skal holde seg unna det når man er gravid! det er svært få ting vi ikke kan spise som gravide, og hvis man ikke klarer å holde seg unna de få tingene burde man kanskje se seg i speilet og spørre seg om man er klar for å få barn.3xS skrev:
Helt enig med 3xS! Jeg har så uendelig lyst på spekemat, men jeg har enda mer lyst til å holde den lille skatten min i armene, så 9 måneder uten skal jeg klare uten problem!Beate2012 skrev:
Det er alltid en viss sjanse for listeriabakterien i rått kjøtt. Derfor anbefales gravide å holde seg unna, da det kan få fæle konsekvenser å bli smittet.Imogene skrev:
Jeg selv holder meg helt unna spekemat, roastbiff og annet kjøtt som ikke er gjennomstekt.
Forglemmelser er greit, men jeg mister litt respekten for de som overser anbefalinger bevisst og likevel spiser den maten..