Sorterer dere søppel?

Her vi bor nå er det bare restsøppel og papp. Der vi bodde før var det plast i tillegg.
Har også en beholder for metall og glass som vi tømmer ved butikken.

Vi har alltid sortert, mamma var tidlig ute, før det ble vanlig, så jeg er vant til det.

Ja, det må vi. Her tømmer de søpla bare en gang i måneden, så hvis vi ikke sorterer blir det fullt med en gang.
Sorterer papir, plast, glass og metall og matavfall. Bleiene går i matavfallet.

Vi sorterer:)
Plast, papp, mat og restavfall...
Synes det er helt greit jeg:)

Nei. Vi gjorde før, men så slutta kommunen med det.

Ja, vi sorterer og det har vi gjort i noen år nå. Matavfall i én pose, plast i en (som det definitivt blir enorme mengder av, skifter den posen tre ganger per uke), glass/metall, papir/papp, elektrisk og spesialavfall. Alt blir en vane, Regina, men i begynnelsen tar det litt tid. Husker spesielt plastavfallet var uvant i begynnelsen. Vi har fjernvarme og nyter sånn sett godene av noe av sorteringen.

Der jeg bodde før gjorde vi det ikke og ingen gjorde det, men så flyttet jeg og her gjøres det.. fytti det var et ork å skulle begynne med det :p

Kommunen her sorterer ikke, men vi gjør så godt vi kan her hjemme.
Vi sorterer papp/papir som blir hentet hver annen mnd ca, og så sorterer vi ut glass/metall som vi leverer, samt elektronikk.

Klart vi sorterar, det er enkelt når vanen er der!

mat
plast
papir/papp
og restavfall blir henta av bossbilen (mat og rest- annankvar veke, dei andre kvar fjerde).

Ellers sorterar vi glass, metall, lyspærer, batteri, eklektiske duppedingsar og sjølvsagt flasker.

"Morsomt" å sjå at restavfallsspannet aldri er fullt, vi burde egentlig vurdere om vi skal bestille sjeldnare tømming.

I Tromsø er det optisk sortering. Søppla sorteres i ulike fargekodede poser og alt går i samme dunk. :)

Hvit: restavfall og metall

Blå: plast

Grønn: mat

Oransje: papp/papir

Rød: kartong

Glass/batteri må vi kjøre bort selv.

Vi er blitt så vant til å sortere at jeg føler det er helt feil å kaste alt i samme spann når jeg er på besøk hos folk som ikke sorterer. :p

Men alle de ulike dunkene tar endel plass i søppelskapet da!
Sånn tenker jeg også. Er så vant til sorteringen at det er rart at andre ikke gjør det :P

Sorterer
Papp
Plast
Glass/metal
Restavfall.

Skal vel egentlig sortere matavfall og, men de posene vi får fra kommunen tåler ingenting. Med en gang du legger mat oppi så begynner posen å smuldre opp. Vi kan jo ikke gå med søpla ti ganger om dagen..

Vi sorterer, det meste i grunn.
Var litt stress da vi flytta hit å skulle huske alt - men med nok dunker og gode rutiner funker det fint :)

Sorterer
Papp
Plast
Glass/metal
Restavfall.

Skal vel egentlig sortere matavfall og, men de posene vi får fra kommunen tåler ingenting. Med en gang du legger mat oppi så begynner posen å smuldre opp. Vi kan jo ikke gå med søpla ti ganger om dagen..
Kan dere ikke få tak i sånne grønne på butikken? De tåler masse :)

Papp og plast går i en og restavfall i en annen. Jeg er flink til å samle opp glass, men det blir som regel liggende i bilen fordi jeg glemmer å kjøre innom med det:p så hadde vært kjekt med en beholder for glass utenfor huset.
Skal visst begynne her nå ja. Da slipper jeg å kjøre med bilen full av glassbeholdere:p hehe
Sorterer jo allerede. Kommer til å ta plass på det lille kjøkkenet mitt istedet:p

Vi har sortert i flere år.
Mat, plast, glass/metall, rest og papir.
Plast og papir samles i sekker på boden som vi tømmer med jevne mellomrom.

Nei... nå fikk jeg litt dårlig samvittighet når jeg leser hvor flinke dere er!!! Panter flasker og sorterer papp/papir for seg, alt annet går i søppleposen :nailbiting: Bør absolutt skjerpe oss og begynne med bedre sortering!! Skjønner bare ikke hvor vi skal få plass til så mange ulike dunker :eek:
På clas ohlson selger de sånne sorteringsbøtter i hyller (3 bøtter i et stativ). Der er 1 til mat, 1 til glass eller plast og 1 stor til restavfall. Satte vår inn i søppelskapet under vasken på kjøkkenet. Tar ikke så stor plass da. Har en stor plastsekk til plastavfall og en pappeske til papir som tømmes jevnlig.(dette står på boden)

Vi er dårlige... Legger de store pappbitene for seg selv, men veldig mye går i samme pose..
Bor i borettslag, har felles container under bakken. Tror det er lettere og ikke gidde sånt når vi ikke har ansvar for egen dunk :o

Vi er dårlige... Legger de store pappbitene for seg selv, men veldig mye går i samme pose..
Bor i borettslag, har felles container under bakken. Tror det er lettere og ikke gidde sånt når vi ikke har ansvar for egen dunk :eek:
Vi bor også i blokk, men har flere store dunker stående i søppelboden. Noen til glass, noen til mat, noen til papir og noen til rest. Og egen binge for plastavfallssekkene.

Back
Topp