Snus

Aco90

Flørter med forumet
Januarlykke 2020
Noen som har snuset frem til positiv test? Gikk det fint å slutte brått? Jeg er skikkelig sugen på snus enda, bruker onico nå:wacky:
 
Jeg har det på samme måte, redningen min er også Onico. Håper suget gir seg snart, for dette er slitsomt :p

Hadde fryseren full av snus etter taxfree handling i påska, måtte bare gi det bort så jeg ikke hadde fristelser i nærheten.

Lykke til med snusslutten, dette klarer vi :gen014
 
Åh, med forrige ungen slutta jeg å snuse det sekundet jeg fant ut av at jeg var gravid.

Denne gangen har det ikke vært like enkelt. Jeg gikk fra å snuse en boks om dagen til å snuse 0-2 snus i døgnet da jeg fikk positiv test denne gangen. Sambo snuser også, så jeg har bedt han om å fjerne all snus fra leiligheten og når det er helt krise så ber jeg han ta med en snus til meg når han komme hjem fra jobb. Ellers bruker jeg onico hele tiden selv. Jeg snuser svakeste snusen som er når jeg først tar en, og så har jeg den ikke i like lenge som vanlig.

Jeg har skikkelig dårlig samvittighet for det, men jeg trenger å gjøre det sånn før jeg slutter helt for å unngå de verste abstinensene. Når jeg slutter helt denne gang, skal jeg faen meg ikke begynne å snuse igjen etter ammeslutt. Jeg er sååååååååå lei av å snuse, og gleder meg vanvittig mye til å slutte helt. Håper jeg er sterk nok til å aldri begynne igjen!
 
Jeg sluttet å snuse brått i forrige svangerskap. Men det endte opp med at jeg røkte istedenfor.
Denne gangen prøver jeg å trappe gravid ned, for å ikke begynne å røyke igjen. Har kjøpt real white (jeg vet veldig godt at den inneholder ginseng).
Men som alle jordmødre, barneleger og leger jeg har snakket med har sagt; "alt er bedre enn ingenting når det gjelder nedtrapping og slutting". Lever litt etter den akkurat nå, selvom jeg vet skikkelig godt at jeg bare burde slutte. Er bare sååååå sinnsykt vanskelig å slutte med alle "avhengighetene" mine på en gang;
Røyk/snus (Har sluttet å røyke!)
Spise roastbiff (spiste hvertfall 4 ganger i uken)
Drikke Redbull, burn og battery (gjerne flere hver dag)
Spise spekemat, spekepølser osv (flere ganger i uken).

Så i teorien må jeg legge totalt om kostholdet, og slutte å drikke og snuse.. gi meg styrke!:hilarious:
 
Så «godt» å høre at vi er flere i samme situasjon. Veldig tabu tema, selv om statistikk viser at mange snuser i svangerskap! Driver også å trapper kraftig ned, og føler meg grusom som ikke har sluttet helt.

Igjen har forskning har vist at å slutte i første trimester gir den samme risikoen som å ikke snuse, og forskingen konkluderer også med at «I motsetning til forskernes hypotese var det en betydelig større andel som la bort snusen mot slutten av svangerskapet enn andelen som sluttet å røyke. Fødselsvekten var signifikant lavere hos barna til dem som røykte i siste trimester, mens det var ingen tilsvarende effekt av snusbruk». Dette er overhodet ikke grunnlag nok til å snuse, men det er litt betryggende da jeg trapper ned.

En annen ting er at selvom sjansen for dødfødsel øker, er statistikken uansett så lav at det utgjør omtrent 6 dødfødsler av 1000. en risiko på 0,006.

Håper ikke dette kommer ut feil nå :sorry: Jeg SKAL slutte å snuse innen de neste ukene, men helt ærlig tror jeg temaet er litt overvurdert. Det handler vel også om at man som gravid skal forebygge det man kan forebygge. Men, en ting vi kan være enige om at uansett forskning og artikler er det bedre for foster at mor er snusfri :happy:

til slutt: all ære til dere som kaster snusen ved positiv test, og lykke til for de som er i samme båt som meg :angel8
 
Så «godt» å høre at vi er flere i samme situasjon. Veldig tabu tema, selv om statistikk viser at mange snuser i svangerskap! Driver også å trapper kraftig ned, og føler meg grusom som ikke har sluttet helt.

Igjen har forskning har vist at å slutte i første trimester gir den samme risikoen som å ikke snuse, og forskingen konkluderer også med at «I motsetning til forskernes hypotese var det en betydelig større andel som la bort snusen mot slutten av svangerskapet enn andelen som sluttet å røyke. Fødselsvekten var signifikant lavere hos barna til dem som røykte i siste trimester, mens det var ingen tilsvarende effekt av snusbruk». Dette er overhodet ikke grunnlag nok til å snuse, men det er litt betryggende da jeg trapper ned.

En annen ting er at selvom sjansen for dødfødsel øker, er statistikken uansett så lav at det utgjør omtrent 6 dødfødsler av 1000. en risiko på 0,006.

Håper ikke dette kommer ut feil nå :sorry: Jeg SKAL slutte å snuse innen de neste ukene, men helt ærlig tror jeg temaet er litt overvurdert. Det handler vel også om at man som gravid skal forebygge det man kan forebygge. Men, en ting vi kan være enige om at uansett forskning og artikler er det bedre for foster at mor er snusfri :happy:

til slutt: all ære til dere som kaster snusen ved positiv test, og lykke til for de som er i samme båt som meg :angel8
Så "fantastisk" lesing, om du skjønner :)
Jeg tror også det er viktig å være ærlig om det, selvom det er fryktelig enkelt å juge til lege/jordmor:hilarious:
 
Jeg sluttet å snuse brått i forrige svangerskap. Men det endte opp med at jeg røkte istedenfor.
Denne gangen prøver jeg å trappe gravid ned, for å ikke begynne å røyke igjen. Har kjøpt real white (jeg vet veldig godt at den inneholder ginseng).
Men som alle jordmødre, barneleger og leger jeg har snakket med har sagt; "alt er bedre enn ingenting når det gjelder nedtrapping og slutting". Lever litt etter den akkurat nå, selvom jeg vet skikkelig godt at jeg bare burde slutte. Er bare sååååå sinnsykt vanskelig å slutte med alle "avhengighetene" mine på en gang;
Røyk/snus (Har sluttet å røyke!)
Spise roastbiff (spiste hvertfall 4 ganger i uken)
Drikke Redbull, burn og battery (gjerne flere hver dag)
Spise spekemat, spekepølser osv (flere ganger i uken).

Så i teorien må jeg legge totalt om kostholdet, og slutte å drikke og snuse.. gi meg styrke!:hilarious:
Så «godt» å høre at vi er flere i samme situasjon. Veldig tabu tema, selv om statistikk viser at mange snuser i svangerskap! Driver også å trapper kraftig ned, og føler meg grusom som ikke har sluttet helt.

Igjen har forskning har vist at å slutte i første trimester gir den samme risikoen som å ikke snuse, og forskingen konkluderer også med at «I motsetning til forskernes hypotese var det en betydelig større andel som la bort snusen mot slutten av svangerskapet enn andelen som sluttet å røyke. Fødselsvekten var signifikant lavere hos barna til dem som røykte i siste trimester, mens det var ingen tilsvarende effekt av snusbruk». Dette er overhodet ikke grunnlag nok til å snuse, men det er litt betryggende da jeg trapper ned.

En annen ting er at selvom sjansen for dødfødsel øker, er statistikken uansett så lav at det utgjør omtrent 6 dødfødsler av 1000. en risiko på 0,006.

Håper ikke dette kommer ut feil nå :sorry: Jeg SKAL slutte å snuse innen de neste ukene, men helt ærlig tror jeg temaet er litt overvurdert. Det handler vel også om at man som gravid skal forebygge det man kan forebygge. Men, en ting vi kan være enige om at uansett forskning og artikler er det bedre for foster at mor er snusfri :happy:

til slutt: all ære til dere som kaster snusen ved positiv test, og lykke til for de som er i samme båt som meg :angel8


Takk for at dere er ærlige! Er så glad for at jeg ikke er eneste.. Jeg også SKAL slutte, men det er ikke bare bare å gå fra å snuse 24 stk i døgnet til 0 på null komma niks.
 
Jeg både røykte og snuste før jeg fant ut at jeg var gravid, nå som jeg vet har jeg tatt meg noen snus, 1-2 røyk om dagen :bored: er så vanskelig å slutte helt, spesielt når jeg er så redd for at det ikke er noe liv der inne :nailbiting:
 
Det viktigste er jo at alle er bevisste noe som dere er, å dere jobber hard for å trappe ned. Så det er kjempe bra ;) skal ikke være lett å være gravid hvertfall, tenker på alt jeg ikke kan spise å drikke :wtf:
 
Snuset frem til et par dager etter positiv test. Etter positiv test gav jeg meg lov til å snuse tom boksen jeg hadde.. har nå vært snusfri i snart 2 uker (fra nikotinsnus). Snuser onico nå eneste, men det er mest for å ha noe under leppen.. for egentli føler jeg at jeg snuser på en tepose og ikke en snus når jeg snuser den:p
 
Røyket i mange år før, og sluttet i november ifjord. Nå snuser jeg og har ikke klart å slutte. Pga mange stressende situasjoner jeg er oppi nå, vil jeg bare bli ENDA mer stresset hvis jeg bråkutter ut snusen. Jeg også lurer veldig på om snus er veldig skadelig for barnet på lik linje som røyking ?? Isåfall skal jeg nok prøve å slutte etterhvert :) :)
 
Røyket i mange år før, og sluttet i november ifjord. Nå snuser jeg og har ikke klart å slutte. Pga mange stressende situasjoner jeg er oppi nå, vil jeg bare bli ENDA mer stresset hvis jeg bråkutter ut snusen. Jeg også lurer veldig på om snus er veldig skadelig for barnet på lik linje som røyking ?? Isåfall skal jeg nok prøve å slutte etterhvert :) :)

Jeg sniker litt. Håper det går bra.

Det er ikke nok forskning på feltet til at de kan konkludere sikkert med noe som helst, egentlig. Snus er for «nytt».
Når jeg var gravid googlet jeg meg halvt ihjel for å finne motivasjon til å holde meg unna snusen, men det eneste jeg fant noe veldig konkret på var at snusing i første del av svangerskapet gir økt risiko for leppe/ganespalte hos babyen. Jeg husker ikke hvor jeg leste det, men det er sikkert lett å Google seg frem til.
Men generelt sett er det nok skadelig med snus også. Det er jo gift på lik linje som røyk. Så når det ikke er bra for voksne er det nok definitivt ikke bra for fosteret heller.
Så å snuse minst mulig, og selvfølgelig aller helst kutte helt er det beste. Og så er det jo som med alt annet. Noen ganger går det bra, andre ganger ikke.

For meg var den største motivasjonen å tenke på at hvis det ikke gikk bra kom jeg alltid til å lure på om det hadde gått bra hvis jeg hadde kuttet snusen. Jeg ville vite at jeg ihvertfall hadde gjort det jeg kunne for at det skulle gå bra.

Lykke til. Husk at det er bare jævlig helt i starten. Etter litt er det bare tankene som vil ha snus, ikke kroppen.
 
Det jeg lurer på er hva er og snuse lite ? Handler det om å ha den kortest mulig under leppa ? Eller handler det om hvor mye poser du bruker om dagen ? For jeg kan fint bruke kun tre snus iløpet av en jobbdag til vanlig , fordi jeg har den lenge under leppa :hilarious:
 
Røyket i mange år før, og sluttet i november ifjord. Nå snuser jeg og har ikke klart å slutte. Pga mange stressende situasjoner jeg er oppi nå, vil jeg bare bli ENDA mer stresset hvis jeg bråkutter ut snusen. Jeg også lurer veldig på om snus er veldig skadelig for barnet på lik linje som røyking ?? Isåfall skal jeg nok prøve å slutte etterhvert :) :)
Det jeg vet er hva nikotinen gjør. Og det er det jo mye av i snus og vi får i oss mer nikotin ved å snuse enn ved å røyke fordi man gjerne har snusen lengre i munn av gangen enn røyken.

I alle fall så gjør nikotinet at blodårene i morkaken og i livmoren trekker seg sammen og da får barnet mindre tilførsel av oksygen og næring. Snusing under svangerskapet kan føre til tidlig fødsel, lavere fødselsvekt hos barnet, dødfødsel, økt risiko for komplikasjoner og død både under svangerskapet og etter og etter fødselen.

Forskning tyder også på at bruk av snus i graviditeten kan gi økt risiko for leppe-gane-spalte hos barnet og risiko for pustestans (apné) i nyfødtperioden. Så man bør absolutt slutte!

Jeg skal prøve å slutte fra og med i morgen :signs003
 
Det jeg lurer på er hva er og snuse lite ? Handler det om å ha den kortest mulig under leppa ? Eller handler det om hvor mye poser du bruker om dagen ? For jeg kan fint bruke kun tre snus iløpet av en jobbdag til vanlig , fordi jeg har den lenge under leppa :hilarious:
Når jeg har snusa fram til i dag, så har jeg snust 1-5 snus og maks i 5 min av gangen :sad015 Har ikke turt lenger..

Skal prøve å slutte fra og med i morgen av!
 
  • Liker
Reactions: M2M
Har dere prøvd chatte roboten på slutta.no? Den skal vist hjelpe med motivasjonen for å slutte.
 
Hvordan går det med dere andre her inne?

Jeg har slutta å snuse og syns det er helt forferdelig fortsatt. Her lyst på snus på morgenen, etter frokost, etter middagen, når jeg skriver på masteren, når jeg slapper av, når jeg ser på serie, på kvelden og egentlig hele tiden.... Samtidig så er jeg jo driiit glad for at jeg har greid det og håper jeg aldri starter igjen!!!!!

Stakkars samboeren min som har måttet bo med meg de siste dagene. Ikke bare har jeg slutta å snuse, men jeg er også kvalm hele tiden og får ikke spist noe særlig. Er dermed i ekstra dritt humør. I følge kjæresten har heldigvis humøret bedret seg i går og i dag :) hahah
 
Back
Topp