Snart jul, gaver?

Kjenner du mange som må kjøpe til en viss sum?
Jeg vet mange som har budsjett med makspris meningen som må kjøpe for den summen som står.
Ja. Og jeg har diskutert med folk som må det. Ellers hadde jeg åpenbart ikke skrevet det.
 
Mann: ca. 1000-1500 kr
Foreldre og søsken: ca. 500-700 kr hver
Hunden (haha): ca. 200 kr.

Andre familiemedlemmer har jeg ikke noen fast sum på, men bruker mindre enn på nærmeste familie. Nå jobber jeg som ringevikar og er deltidsstudent for tiden, så brukte nok mer for noen år siden da jeg var i full jobb. Han betaler for sin side av familien, og jeg betaler for min side :) Kommer sikkert til å bruke mer når jeg får fast jobb igjen, men det må så fall være fordi de får noe de trenger. Er ikke fan av å kjøpe dyre ting bare fordi det er dyrt.

I år tenkte jeg at de fleste skal få Frusack :) Gjenbrukbare nett til frukt og grønt når man handler på butikken, en gave som er bra for miljøet. Ellers blir det sportssokker (helt genialt på joggetur eller fjelltur), og sikkert en del treningsutstyr og turtilbehør.

Hunden får våtfôr (da er hun fornøyd) og sånn feste som man kan bruke når man skal feste hun fast en plass det ikke er trær.
 
Ser det er en del diskusjon om forventninger fra andre... Vil bare ligge til at søsteren min sa at i år har hun ikke råd til julegaver. Hun er student, og sparer det hun har til bolig. Helt innafor når man har hatt dårlig råd en stund.

Hun sa i utgangspunktet at hun ikke ønsket seg noe. Men hun får gave fra oss likevel, sa jeg. Tilbake ønsker jeg meg bare et julekort, og at hun er med på å bake i desember. Det ble hun veldig glad for, og gleder seg både til baking og å lage julekort:happy:
 
Jeg bryr meg null om hva andre bruker, om det er 100 kr eller 10 000 spiller ingen rolle.
Vi har makssum å bruke , det betyr ikke at vi bruker det, det viktigste er å finne noe som treffer mottager og det bruker jeg mye tid på.

Det er det viktigste!
 
Hva gir dere i gave og for hvor mye?

Barn
Kjæreste/samboer/ektefelle
Søsken
Foreldre?

Barn: Blir første julen med barn så vet ikke helt ennå. Ser for meg at gavene blir dyrere jo eldre barnet blir :p
Kjæreste/samboer/ektefelle: Vi har blitt enige om å heller kjøpe en liten symbolsk gave og bruke mer tid på teksten på julekortet til hverandre
Søsken: Mellom 200-400kr
Foreldre: Ca 500kr på hver

Nevøer/nieser: Ca 300kr

Når det kommer til venninner så pleier vi å gå ut og spise middag på restaurant en gang i desember i stedet for å kjøpe gaver til hverandre.


Skal sies at jeg har alltid vært den som har brukt tusenvis av kroner til julegaver. Kjøpt masse fint til alle. Men jeg får sjeldent dyre ting selv og da gidder jeg ikke bruke mange tusen på gaver :p i fjor kjøpte jeg gaver til flere tusen til søsken og barna deres. Fikk en kokebok og en kjøkkenbolle tilbake. Jeg er ikke utakknemlig, men da kjøper ikke jeg gaver til tusenvis av kroner lenger :p

Jeg pleier å diskutere litt med familien og kjæresten før jul om hvor mye sånn ca vi har tenkt å legge i julegavene. Veldig greit det altså, for da unngår vi akkurat dette :)
 
Må innrømme jeg ble meget stressa av å lese at folk allerede er så godt i gang med planlegging av julegaver... Jeg har ikke enset det en tanke enda, men nå skal jeg sette meg i tenkeboksen, hahah!
 
Her skal jeg være ærlig å si at julegavene har tatt helt av... Synes rett og slett det med julegaver har blitt et lite styr..
Alle kjøper jo til alle og vi har prøvd å både kutte ut voksne og lengre ut i slekt men nei... Det går ikke... folk mener vi kan kutte ut vi vil men de vil gjerne fortsette. Jeg er en person som får mye dårlig samvittighet og har vil ikke bruke jula på å være det.

Vi kjøper til, barn, samboer, svigers,foreldre, søsken ( 5 til sammen ) Niese og nivø ( 4 stk ) Kusiner og fettere ( 12 stk 200 pr gave )
Besteforeldre ( 4 stk ) Tante og onkler ( 2 stk ) Noen få venner og noen få jobb kollega
ca 30 gaver = 20.000 kr ca.. om jeg er flink å finne salg så kan jeg komme ned i 15.000
 
Her skal jeg være ærlig å si at julegavene har tatt helt av... Synes rett og slett det med julegaver har blitt et lite styr..
Alle kjøper jo til alle og vi har prøvd å både kutte ut voksne og lengre ut i slekt men nei... Det går ikke... folk mener vi kan kutte ut vi vil men de vil gjerne fortsette. Jeg er en person som får mye dårlig samvittighet og har vil ikke bruke jula på å være det.

Vi kjøper til, barn, samboer, svigers,foreldre, søsken ( 5 til sammen ) Niese og nivø ( 4 stk ) Kusiner og fettere ( 12 stk 200 pr gave )
Besteforeldre ( 4 stk ) Tante og onkler ( 2 stk ) Noen få venner og noen få jobb kollega
ca 30 gaver = 20.000 kr ca.. om jeg er flink å finne salg så kan jeg komme ned i 15.000

Uff, ja helt enig. Er så styr, og så mye unødvendig gaver.. På min side gir vi til mine foreldre, mine søsken med partner og mine tantebarn. Hele familien er nær og bra samhold så gis selvfølgelig gaver til alle de. På samboerns sinn side derimot... Hans foreldre og bror, hans 3 besteforeldre, (jeg har ingen levende besteforeldre), hans tanter, onkler, søskenbarn og ene barnet til søskenbarnet hans. Familien hans bor alle i en by, og alle bes når det er no selskap mellom dem, men samboern flytta til min by, og vi har NULL kontakt med hans tanter, onkler og søskenbarn.. Er evt bare høflig small talk når vi møtes i noen bursdager.. Hvorfor må vi gi til alle dem, lurer nå jeg. Kan ikke bare stoppe å gi heller.. Får jo vondt av å få gave av noen uten å gi..
 
Back
Topp