Snart 4mnd, starte med grøt?

Det er ikke lenge siden det ble anbefalt å begynne introduksjon av fast føde fra 4 mnd. Ikke for å fylle magen, men for smakens del. Sånn sett så har det ingenting å si om ungen får grøt eller fruktpuré. Jeg husker jeg tenkte at det var et voldsomt ståhei rundt det da det var diskutert som mest i media. På det tidspunktet hadde jeg ikke barn i den alderen da mine var mye større.

Jeg kommer ikke til å gi fast føde før ved 6 mnd fordi jeg personlig ønsker å fullamme så lenge. Men jeg har ikke noen studier å henvise til som sier at det er skadelig på noen måte å begynne med smaksprøver ved 4 mnd, så å si at det er 2 mnd for tidlig har jeg ikke belegg for å si. Jeg følger magefølelsen og har en indre stemme som er veldig bastant på hva jeg mener er riktig og ikke riktig. Mye henger igjen fra hva som var anbefalingene da de to eldste var baby. Jeg må stadig ta meg i det, for selv om noe føles -veldig viktig- og riktig for meg å gjøre ting på en måte, så er det ikke sikkert at det er så feil at andre gjør det på en annen måte :)

Jeg har heller ikke sagt at det er feil. Jeg sier jeg er oppriktig nysgjerrig på hvorfor. Fordi det er interessant å se ting fra flere sider.

Men det er to mnd før anbefalt. Og den anbefalingen har vært lik nå, og for fem år siden og for åtte år siden og så vidt jeg vet ikke endrer på ganske mange år. Det har vært enkeltforskere som har anbefalt noe annet og laget ståhei i media, men offisielle anbefalinger basert på alle tilgjengelig forskning har fortsatt ikke blitt endret til at man bør begynne med mat ved fire mnd. Men at man kan det, dersom det er grunn til det

Hvilken grøt begynner dere med? Mener å huske at ris/mais-grøt er anbefalt ved 4 mnd? Vi skal begynne om en mnd, da er han 4 mnd. :)

Min er jo litt prematur, født i uke 35. Og da var det vel slik at forskning viser at de bør begynne å få litt mer enn mm fra 4mnd. Slik at vi ved 6mnd har introdusert fast føde i tillegg til mm? Eller har jeg misforstått?

Jeg har begynt å gi han smaksprøver, banan, avokado, ris/mais grøt, ulike grønnsaks og fruktpureer.. han er ikke veldig interessert, men smatter litt, spytter ut, svelger litt og kjenner på smak og konsistens ser det ut til. Vi prøver oss frem og når han gaper etter mer, så skal han få.. Det ser ikke ut til å skje med det første da... ;)

Vet ikke hva anbefalingen for premature er nå, men det virker ikke nødvendigvis innlysende for meg at de som har umoden kropp skal ha behov for mat FØR de andre
Men der påvirkes nok jeg av at for 35 år siden var det vanlig å gi ungene annen mat før se var et halvt år, men min mor fikk beskjed om at fordi min bror var prematur måtte han ammes i et halvt år. Fordi tarmene var umodne. Forskning kan ha kommet til noe annet i løpet av 35 år som jeg ikke vet om

Hvilken grøt begynner dere med? Mener å huske at ris/mais-grøt er anbefalt ved 4 mnd? Vi skal begynne om en mnd, da er han 4 mnd. :)
Vi har gitt Nestlé, ris med mais og banan :)
Anser dere fruktpuré som dessert altså? Mine to store fikk hjemmelaget frukt eller grønnsaksmos som intro til formiddagsmåltid før vi begynte å gi middag. Etterhvert ble fruktmos gjerne et mellommåltid.

Men i så fall vel så lurt å introdusere for føde, ikke dessert vel?

(også sier Google meg at det er fra 4 til 8-10 mnd alder, så smaksvinduet, hvor de skal få smaken på annet enn søtt, har man god tid til)

Jeg synes personlig at man bør ha mer viktig argument enn "gøy å gi ungen mat" for å begynne to mnd før anbefalt alder.

Ja, det er diskusjoner rundt dette med alder, men forskning har enda ikke kommet med noe som endrer anbefalingene. Ingenting kan vise til at de bør begynne før de er er halvt år. Det som er kommet frem er at barn over fire mnd som trenger tilleggskost heller bør få fast føde (grøt eller middag) enn mme. Men de som har nok anbefales fortsatt bare melk

Nå gir ikke malla bare mm da.
Da jeg fikk førstemann var det anbefalt å kun gi mme til 6
Mnd så lenge barnet ikke krevde mer. Nå er anbefalingene fra hs å gi grøt fra 4 mnd siden jeg ikke ammer..

Vet ikke hva anbefalingen for premature er nå, men det virker ikke nødvendigvis innlysende for meg at de som har umoden kropp skal ha behov for mat FØR de andre
Men der påvirkes nok jeg av at for 35 år siden var det vanlig å gi ungene annen mat før se var et halvt år, men min mor fikk beskjed om at fordi min bror var prematur måtte han ammes i et halvt år. Fordi tarmene var umodne. Forskning kan ha kommet til noe annet i løpet av 35 år som jeg ikke vet om
Det var noe med at jernlagrene (?) (og noe annet jeg ikke husker) til barn med lav fødselsvekt ble raskere tomme og derfor hadde bruk for mer enn mm tidligere enn barn født til termin/normal fødselsvekt. Det kan høre logisk ut i mine ører.. Må lese meg litt opp kjenner jeg.

Det var noe med at jernlagrene (?) (og noe annet jeg ikke husker) til barn med lav fødselsvekt ble raskere tomme og derfor hadde bruk for mer enn mm tidligere enn barn født til termin/normal fødselsvekt. Det kan høre logisk ut i mine ører.. Må lese meg litt opp kjenner jeg.
Det kan muligens stemme
Min bror var født før han begynte å utvikle jernlager og fikk spesialvitsminer og jerntilskudd til han var to.

Nå gir ikke malla bare mm da.
Da jeg fikk førstemann var det anbefalt å kun gi mme til 6
Mnd så lenge barnet ikke krevde mer. Nå er anbefalingene fra hs å gi grøt fra 4 mnd siden jeg ikke ammer..
Fortsatt ikke svar på det jeg er nysgjerrig på. At mme-ernærte barn bør få grøt har jeg hørt om. (men trodde hennes var delammet? Kan huske feil)

Det er fruktmos jeg undrer meg over. Og altså nysgjerrig fordi ulike synsvinkler er spennende.

Ikke for å være frekk eller noe, men oppriktig nysgjerrig. Hvorfor??

Fruktmos er åpenbart ikke pga "mme barn som trenger mer mat" eller "dårlig vektoppgang, må ha mer enn bare mm"

Så hvorfor gi ungen "dessert" "bare for gøy"? før anbefalt innføring av fast føde?
Fruktmos er vel greit å starte med vel? Avokado og pæremos fikk jeg anbefalt. Og hvis ungen tydelig viser interesse for fast føde, slik Malla sin gjør, og i tillegg blir delammet så er hun vel innafor anbefalingene.

Fortsatt ikke svar på det jeg er nysgjerrig på. At mme-ernærte barn bør få grøt har jeg hørt om. (men trodde hennes var delammet? Kan huske feil)

Det er fruktmos jeg undrer meg over. Og altså nysgjerrig fordi ulike synsvinkler er spennende.

Jeg forsto det sånn på hs at det kun var ved fullamming at det var anbefalt 6 mnd nå - malla delammer ja ;)

Jeg anser ikke frukt som dessert jeg da.. I den tråden om hjemmelaget grøt var det jo mange som tilførte bl.a. Fruktmos i grøten for å få "riktig" næringsinnhold?!

Der ser vi noe av grunnen til at jeg liker å få flere syn på ting, fruktmos tenker jeg først og fremst disse små begerene fra butikken. Og dessuten tebker jeg altså på frukt som sunt, men ikke mat.

Det er sunt å få meningene sine utfordret litt.

Men hvorfor alle andre skal storme til å forsvare med sine antakelser, har sånnsett sine minst like spennende forståelser for meg da ;-)

Ikke for å være frekk eller noe, men oppriktig nysgjerrig. Hvorfor??

Fruktmos er åpenbart ikke pga "mme barn som trenger mer mat" eller "dårlig vektoppgang, må ha mer enn bare mm"

Så hvorfor gi ungen "dessert" "bare for gøy"? før anbefalt innføring av fast føde?
Jeg kommer ikke til å gi noe før jeg har snakka med hs uansett:) jeg delammer fortsatt til en viss grad. Men mer mme enn mm dessverre.

Ho virker interessert i ting vi spiser, men det trenger ikke bety at ho vil ha maten vår.

Og blir vel grøt og middag før dessert her også.

Back
Topp