Snart 4mnd, starte med grøt?

Min er nettopp blitt tre mnd, født i jula, men mat har jeg ikke planer om før hun er et halvt år.
Jeg tenker det samme som deg. Her er hun 3 1/2 mnd nå.

Jeg fullammer enda og han blir 4mnd 9.april! Merker godt på kveldene at behovet for mer mat melder seg ettersom han våkner så fort for mer mat. Rytmen er i utgangspunktet god, men han våkner ett er 30min og er tydeligvis helt uthvilt :p Han virker fornøyd og han vokser som et ugress, men jeg synes det er rart at 2-3dupper på 1-2 timer hver er nok når han omsider tar natt ca 23, hvor vi har byssa og amma, badet og massert siden kl 20 og når han atpåtil står opp rundt 07 OG itillegg våkner han for mat på natten!
Skal høre med HS om jeg skal gi tynn velling på kvelden for at han skal kunne sove bedre på natta! Blir jo helt matt av å styre så fælt på kvelden :p

Jeg fullammer enda og han blir 4mnd 9.april! Merker godt på kveldene at behovet for mer mat melder seg ettersom han våkner så fort for mer mat. Rytmen er i utgangspunktet god, men han våkner ett er 30min og er tydeligvis helt uthvilt[emoji14]Han virker fornøyd og han vokser som et ugress, men jeg synes det er rart at 2-3dupper på 1-2 timer hver er nok når han omsider tar natt ca 23, hvor vi har byssa og amma, badet og massert siden kl 20 og når han atpåtil står opp rundt 07 OG itillegg våkner han for mat på natten!
Skal høre med HS om jeg skal gi tynn velling på kvelden for at han skal kunne sove bedre på natta! Blir jo helt matt av å styre så fælt på kvelden :p
Tenker du at han skal sove fra 23 til 07 uten mat? Det er vel de færreste mm-ernærte barna som gjør.

Og ikke begynner de å sove mer på natta av grøt heller faktisk, det er en myte

Og ikke begynner de å sove mer på natta av grøt heller faktisk, det er en myte
Det der tror jeg ikke er så svart/hvitt. De barna som er tydelig sultne og trenger maten vil vel sove bedre. Men at det ikke er sånn for alle er jeg sikker på. Mange blir urolige i magen og sover dårligere av den grunn.

Om de reelt er sultne så vil mer mat hjelpe ja. Men at grøt hjelper på urolige barn eller dårlig nattesøvn i seg selv stemmer ikke og mange kan ende med å sove dårligere nettopp pga urolig mage ja.

Egentlig er vel rådet ved introduksjon av fast føde å gjøre det på formiddagen? Det var det da jeg fikk mine eldste i alle fall

Om de reelt er sultne så vil mer mat hjelpe ja. Men at grøt hjelper på urolige barn eller dårlig nattesøvn i seg selv stemmer ikke og mange kan ende med å sove dårligere nettopp pga urolig mage ja.

Egentlig er vel rådet ved introduksjon av fast føde å gjøre det på formiddagen? Det var det da jeg fikk mine eldste i alle fall
Er spent på hvilken vei det gir utslag her... Selv om det ikke virker som hun trenger mer mat så sier kurven noe annet. Skulle veldig gjerne fullammet i 6mnd!

Tenker du at han skal sove fra 23 til 07 uten mat? Det er vel de færreste mm-ernærte barna som gjør.

Nei overhode ikke, han får pupp så ofte han ønsker på dag og natt. Min "bekymring" ligger i at han sover lite og i korte strekk og jeg er nysgjerrig på om litt velling på kvelden kan forlenge natten hans litt.
Kanskje har jeg en gutt som bare sover lite og krever mat ofte ellers så synes han at rutiner på kvelden er noe dritt ;)

Vi starter nok med smaksprøver på grøt når hun når fire måneder :)

Jeg vil være vill og gal og gi litja smaksprøver... Ho virker så interesert i alt vi putter i munnen. Følger nøye med når vi spiser.

Nei overhode ikke, han får pupp så ofte han ønsker på dag og natt. Min "bekymring" ligger i at han sover lite og i korte strekk og jeg er nysgjerrig på om litt velling på kvelden kan forlenge natten hans litt.
Kanskje har jeg en gutt som bare sover lite og krever mat ofte ellers så synes han at rutiner på kvelden er noe dritt ;)
En sånn en har jeg også ;) Sover kun lenge hvis vi triller tur eller hvis hun får ligge oppå meg. Ellers er visst 30min nok! På natten har hun begynt å våkne ca.annenhver time, men er sjelden skrubbsulten. Det er visst vanlig for alderen... Men jeg håper det går over uavhengig av grøt eller ikke.

Vi har såvidt startet med smaksprøver nå, og hun ELSKER grøt! I dag fikk hun et par skjeer fruktmos også og det gikk ned på høykant.
Mine to første brukte veldig lang tid på å like noe som helst av fast føde. Storesøster var nesten 8 mnd før vi fikk i henne noe som lignet på en porsjon grøt. Så dette med hvor fort man kan øke porsjonen er jeg litt usikker på. Smaksporsjonen som står på pakken ble borte på et blunk de første to dagene. I kveld spiste hun over dobbel og fremdeles gapte hun etter mer. Veldig uvant, men utrolig godt at hun liker det! Ingen magevondt. Skal jeg bare la henne spise hvor mye hun vil allerede? Livredd for å gi henne vondt i magen!

To uker igjen så skal lille få smake fruktmos:)
Ikke for å være frekk eller noe, men oppriktig nysgjerrig. Hvorfor??

Fruktmos er åpenbart ikke pga "mme barn som trenger mer mat" eller "dårlig vektoppgang, må ha mer enn bare mm"

Så hvorfor gi ungen "dessert" "bare for gøy"? før anbefalt innføring av fast føde?

Ikke for å være frekk eller noe, men oppriktig nysgjerrig. Hvorfor??

Fruktmos er åpenbart ikke pga "mme barn som trenger mer mat" eller "dårlig vektoppgang, må ha mer enn bare mm"

Så hvorfor gi ungen "dessert" "bare for gøy"? før anbefalt innføring av fast føde?
Nå har det vel vært en del diskusjon frem og tilbake ang. Dette berømmelige smaksvinduet. Det er vel fremdeles mange som mener at det kan være lurt å introdusere smaker fra 4 mnds alder, selv om jeg også har hørt at det er motbevist at det er noe smaksvindu. Hver enkelt må avgjøre selv hva som passer dem, tenker jeg. Jeg husker selv at jeg synes det var moro å introdusere mat i starten med første barn, selv om jeg personlig har fullammet alle mine til de var 6 mnd.

Vi har såvidt startet med smaksprøver nå, og hun ELSKER grøt! I dag fikk hun et par skjeer fruktmos også og det gikk ned på høykant.
Mine to første brukte veldig lang tid på å like noe som helst av fast føde. Storesøster var nesten 8 mnd før vi fikk i henne noe som lignet på en porsjon grøt. Så dette med hvor fort man kan øke porsjonen er jeg litt usikker på. Smaksporsjonen som står på pakken ble borte på et blunk de første to dagene. I kveld spiste hun over dobbel og fremdeles gapte hun etter mer. Veldig uvant, men utrolig godt at hun liker det! Ingen magevondt. Skal jeg bare la henne spise hvor mye hun vil allerede? Livredd for å gi henne vondt i magen!
Med min første var vi oppe i full porsjon på en uke! :) Han eeeelsket det og gapte i vei.
Denne lille karen bare spytter ut...

Nå har det vel vært en del diskusjon frem og tilbake ang. Dette berømmelige smaksvinduet. Det er vel fremdeles mange som mener at det kan være lurt å introdusere smaker fra 4 mnds alder, selv om jeg også har hørt at det er motbevist at det er noe smaksvindu. Hver enkelt må avgjøre selv hva som passer dem, tenker jeg. Jeg husker selv at jeg synes det var moro å introdusere mat i starten med første barn, selv om jeg personlig har fullammet alle mine til de var 6 mnd.
Men i så fall vel så lurt å introdusere for føde, ikke dessert vel?

(også sier Google meg at det er fra 4 til 8-10 mnd alder, så smaksvinduet, hvor de skal få smaken på annet enn søtt, har man god tid til)

Jeg synes personlig at man bør ha mer viktig argument enn "gøy å gi ungen mat" for å begynne to mnd før anbefalt alder.

Ja, det er diskusjoner rundt dette med alder, men forskning har enda ikke kommet med noe som endrer anbefalingene. Ingenting kan vise til at de bør begynne før de er er halvt år. Det som er kommet frem er at barn over fire mnd som trenger tilleggskost heller bør få fast føde (grøt eller middag) enn mme. Men de som har nok anbefales fortsatt bare melk

Back
Topp