Smertestillende

Gutt2012/spire 2015

Elsker forumet
Junibarna 2015
Hvilke smertestillende ønsker du under fødselen? Sleng gjerne med erfaringer. Jeg hadde lystgass og varmeflaske i korsryggen ved nr 1 og håper at jeg klarer meg med det nå også..

Varmt vann ( badekar, og evt varmeflasker. Ikke noe annet tilgjengelig ved hjemmefødsel. Ville ikke hatt noe annet på sykehus heller.

Er åpen for alt og ingenting, siden jeg ikke vet hva jeg går til:P Klarer jeg meg uten er det fint, føler jeg at jeg trenger, er det ingen prinsippsak å klare seg uten liksom..
Men trodde det ikke var så mange som tilbydde lystgass lenger? Eller er det tilbake? Har også hørt at det kan være veldig kvalmende, men det er sikkert individuelt som alt annet :)

Hadde bare varmeflaske i ryggen med førstemann, så stiller meg ganske åpen denne gangen. Rett og slett fordi jeg ikke vet om lystgass for eksempel, funker på meg. Har veldig lyst å klare det uten noe denne gangen også, men tar det som det kommer☺️

Ble spurt ved innskriving hva jeg ønsket. Jeg sa jeg gjerne ville ha mulighet til badekar i starten, og lystgass. Helst ikke epidural, da jeg virkelig IKKE liker tanken på å stikkes i ryggen, hater sprøyter :confused: Men får se hva som skjer, skal ikke garantere at jeg ikke brøler etter noe mer heftig enn vann og lystgass når det setter i gang...

Ønsker også badekar, og synes epidural virker mer skummelt enn greit nå. Men jeg ser det ikke som noe nederlag om jeg ombestemmer meg..

Varmeflaske hjalp veldig i begynnelsen sist, varm dusj også, så nå lurer jeg på å prøve badekar. Har ikke lyst på epidural, hadde ikke det sist, men hvem vet hvordan det blir. :-) Ganske stor sjanse for å føde i ambulansen i en busstopp halvveis til sykehuset, eller på et lite legekontor langs veien, og da blir det ikke så mye som en klapp på skulderen. :/

Fødte dei to andre uten noe og d gikk fint :) prøvde bitte litt lystgass med nr 1,Mn synst d va heilt ræva! Har plane om kun varme pute denne gangen og..håpe d holder!! Huff..nærma seg no!!!

Hadde vannfødsel uten annen smertelindring sist, håper på det samme igjen :)

Sist hadde jeg planer om å sitte i badekar, men fikk ikke siden jeg ble indusert. Skulle også få Petidin, men de rakk ikke å gi det før pressriene startet. Så da fikk jeg bare varm rispose som ikke fungerte for meg. Denne gangen håper jeg på å få prøve badekar, men er ikke helt sikker på om jeg vil føde der eller ikke. Lystgass er dessverre ikke et alternativ for det har de ikke her... Så det blir vel bare badekar, evt varmepose og slike "naturlige" ting denne gangen også håper jeg.

Knallhard massasje på vonde punkter på rygg funker veldig!

Første gang fikk jeg "vepsestikk" i ryggen og det tok bort all riesmerte i ryggen..

Knallhard massasje på vonde punkter på rygg funker veldig!

Første gang fikk jeg "vepsestikk" i ryggen og det tok bort all riesmerte i ryggen..
Vepsestikk har jeg ikke hørt om før :wacky: Er det en type akupunktur eller? :)

Vepsestikk har jeg ikke hørt om før :wacky: Er det en type akupunktur eller? :)

Kalles vel også steriltvannspapler...

Sprøyter inn sterilt vann rett under huden.. Gjør utrolig vondt der og da. Svir veldig. Men en får en helt enorm endorfin produksjon etterpå. Og jeg ble helt smertefri i ryggen ;)

Er åpen for alt og ingenting, siden jeg ikke vet hva jeg går til:P Klarer jeg meg uten er det fint, føler jeg at jeg trenger, er det ingen prinsippsak å klare seg uten liksom..
Men trodde det ikke var så mange som tilbydde lystgass lenger? Eller er det tilbake? Har også hørt at det kan være veldig kvalmende, men det er sikkert individuelt som alt annet :)
Noen sykehus har lystgass, andre ikke. Det sier de sikkert noe om hvis du skal på omvisning på føden ;)
I følge jordmora mi, har de som har blitt kvalme etter lystgass fått lystgassen for sent og det de egentlig har blitt kvalme av er smertene, ikke selve lystgassen.

Jeg har ingen anelse om hva jeg går til, så foreløpig satser jeg på varme som smertelindring, og regner med jordmor informerer dersom hun synes det er hensiktsmessig med noe mer i tillegg. Vi har mulighet for lystgass, så det er jo ikke usannsynlig at jeg prøver meg på det ;)

Badekar!

Jeg skulle svært gjerne hatt lystgassen min som jeg har brukt de to forrige gangene som eneste smertelindring.. Men den er fjernet fra st.olavs. Så da håper jeg på badekar:)

Sist hadde jeg planer om å sitte i badekar, men fikk ikke siden jeg ble indusert. Skulle også få Petidin, men de rakk ikke å gi det før pressriene startet. Så da fikk jeg bare varm rispose som ikke fungerte for meg. Denne gangen håper jeg på å få prøve badekar, men er ikke helt sikker på om jeg vil føde der eller ikke. Lystgass er dessverre ikke et alternativ for det har de ikke her... Så det blir vel bare badekar, evt varmepose og slike "naturlige" ting denne gangen også håper jeg.
Hva er petidin?

Back
Topp