Jeg har bare min egen erfaring å komme med. Dette er min andre graviditet.
Først gå til kiropraktor eller naprapat for å finne ut om du har bekkenlåsning eller bekkenløsning. Bekkenlåsning kan låses opp. Bekkenløsning gir seg nok ikke før baby er ute.
I uke 16 så fikk jeg bekkenlåsning. Helsikes vondt. Utrolig stiv og vondt, nesten umulig å bøye seg.
Dette var værst på morgenen og ble litt bedre utover dagen. Jeg tok en tur til Naprapat som konstaterte bekkenlåsning og mobiliserte for å låse opp. Det var fortsatt vondt i en ukes tid etter dette, men jeg tøyde hofteleddsbøyerene og til slutt slapp smertene.
Dette var annerledes enn bekkenløsning spesielt siden smertene var værst på morgenen og ble bedre utover dagen. Bekkenløsning er omvendt...
Forrige svangerskap hadde jeg bekkenløsning. Det var også vondt. Da ble smertene verre og verre utover dagen, og jo mer aktivitet, jo være ble det. Jeg var hos en fysio som er spesialist på bekkenplager, og hun ga konkrete tips i forhold til hvordan man skal forholde seg om man har bekkenløsning, men mente at det ikke var noen trening som kunne fikse det.( det er jo hormonelt) hva var viktig?
- Hvile!!!
- ikke gjøre ting som gjør vondt
- pute mellom beina om natta
- hold beina samlet inn og ut av bil
- ikke trekk beina sidelengs
- ha vekten på begge beina så mye som mulig. Ikke heng på en side eller stå på ett bein.
- unngå støt og hopping, jogging osv.
- mange har problemer med husarbeid og støvsuging spesielt
- pass på holdningen, ikke overdriv eller underdriv svaien i ryggen og ikke ikke bli hengene bakpå når tyngdepunktet endres.
- sko med godt demping.
Bekkenløsningen min ble til slutt så ille at dagen min var ødelagt om jeg måtte stå på bussen på vei til jobb.
Ble sykemeldt. Jeg fikk faktisk god hjelp i å gå til Naprapat da også. Hun roet de sinte musklene i korsryggen ved presspunktsmassasje.
Denne gangen har jeg ikke fått bekkenløsnongsproblemer enda. Jeg tøyer jo hofteleddsbøyerene sent og tidlig, og det kan virke som det holder det vekke for meg. Kjenner vel litt grums innimellom, og det er en påminnelse om å være flink.
Du kan jo prøve å tøye hofteleddsbøyerme et par ganger om dagen. Det er liksom for enkelt til å la være syns jeg.
Lykke til og god bedring!