Smerter i rygg/bekken

Lykkegravid

Betatt av forumet
Er det flere som sliter med det? Er nå 100 % sykemeldt og må ta det veldig med ro for og ikke få kjempe smerter på kvelden/natta. Smertene begynte i korsryggen men har nå den siste uka gått over hele ryggen. Blir gal av disse smertene, kan neste ikke gå på butikken uten at smerter melder seg :( Hver natt er et mareritt, det verker over alt i ryggen og bekkene. Noen som har råd og komme med? Som kanskje er i samme situasjon. Jeg kan ikke gå lang tur, sitte for lenge. Blææ, dagens syting :p

Huff! Kjenner meg litt igjen. Jeg har begynt å få vondt i halve ryggen og veldig i hoftepartiet. Uansett hvordan jeg sitter eller ligger om kvelden så er det vondt. Og uansett hva jeg har foretatt meg på dagtid så kommer dette på kvelden og etter jeg har lagt meg. Utover det så er jeg utrolig sliten ellers i magen og resten av meg selv på dagtid ... syting for alle :(

Hvis du har fått sykemelding pga dette, regner jeg med du har fått henvisning til fysio også?! Isåfall, ta kontakt med legen igjen slik at du får det. Fysioterapauten kan finne ut hva som er galt og gi deg riktige øvelser/behandling.

Hvis du har fått sykemelding pga dette, regner jeg med du har fått henvisning til fysio også?! Isåfall, ta kontakt med legen igjen slik at du får det. Fysioterapauten kan finne ut hva som er galt og gi deg riktige øvelser/behandling.
Det tenker jeg også. For jeg fikk henvisning for lenge siden. Da pga andre problemer. Men du bør spørre om å få henvisning til fysio

Han sa at det ikke ville hjelpe så det var ikke noe vits. Men skal ringe i morgen og få henvisning. Må jo bare prøve, det kan ikke blir noe verre :)

Huff! Kjenner meg litt igjen. Jeg har begynt å få vondt i halve ryggen og veldig i hoftepartiet. Uansett hvordan jeg sitter eller ligger om kvelden så er det vondt. Og uansett hva jeg har foretatt meg på dagtid så kommer dette på kvelden og etter jeg har lagt meg. Utover det så er jeg utrolig sliten ellers i magen og resten av meg selv på dagtid ... syting for alle :(
Huff, ja dette er veldig plagsomt :(

Dra i svømmehallen, gå rundt o varmt vann rolig. Kjempe bra for bekkenet!!! Sjekk om de har gravidsvømming/trening i nærheten.
Og få henvisning til fysio:)

Jente2009, 2011 og 2015:)

Termin 15.01.2015

Han sa at det ikke ville hjelpe så det var ikke noe vits. Men skal ringe i morgen og få henvisning. Må jo bare prøve, det kan ikke blir noe verre :)
Så merkelig av legen å si det! Ja, skaff deg henvisning og la fysioen tale sin sak :D

Jeg har isjas og bekkenløsning og har gått til fysioterapi. Syntes det var veldig lurt. Man lærer om hvordan man skal snu seg i senga, komme seg opp, bruke korte armer, treningsøvelser, osv. I tillegg har jeg en sånn svær pute som heter comfort-U som jeg sover med.
Blir gal av å ha det sånn, for jeg er vant til å være masse i aktivitet, men hos fysio'n lærer man i det minste hvordan man greit lever med det:)

Har prolaps i ryggen fra før. Og ha vell fått beskjed om og helst ikke få flere barn da ryggen mest sannsynlig ville bli en plage. Har gått bra frem til for 1 uke siden. Men den siste uka har jeg hatt ondt i ryggen såpass at jeg i går ikke kom meg opp av sofaen uten hjelp. Prøver og være i bevegelse men hjelper ikke. Håper det gir seg snart :)

Få mest når jeg er ute og handler. Ikke noe godt nei. Bekkenløsningen på sitt beste :P

Her har jeg ikke mulighet til sykemelding eller være hjemme fra skolen, så er bare å bite tenna sammen og holde ut til desember :( :P :)

Men svømming skal jo være ok for bekkenet, hvis jeg ikke tar feil nå...

Svømming er IKKE bra for bekkenet! Jeg sa til fysioterapauten at jeg hadde blitt anbefalt det her inne, og hun ble helt forstøkt. Med mindre du svømmer kun på rygg, er det en skikkelig dum ting å gjøre. Det som kan være ok er elipsemaskin, eller vanngymnastikk med samme bevegelser som ellipsemaskinen i vann. Men for all del ikke svøm.

Svømming kan være greit det altså, så lenge man ikke får økte smerter underveis og etterpå :) Veldig individuelt hva slags belastning man tåler. Anbefaler deg forøvrig å bli henvist til fysioterapeut, slik at du kan få gode råd tilpasset akkurat deg :) Hilsen gravid fysioterapeut med bekkentrøbbel ;)

Her i kommunen har fysioterapauten gravidsvømming 1 gang i uken.
Rart at en annen fysio IKKE anbefaler det :/

Det var jo spesifikt pga bekkenløsning og brystsvømming. Regner ikke med det er et problem å svømme bare fordi om du er gravid.

Dette er det første som dukket opp da jeg googlet det

"For enkelte som har store plager kan det aller beste være å helt avlaste og hvile. Føler du deg bedre av å svømme og ikke får vondt etterpå kan du fortsette med det. Hvis du vil kan du crawle eller svømme på rygg på en slik måte at beina alltid er samlet, istedenfor brystsvømming. Det er mye skånsommere.
Lykke til!

Aleksandra Nived, jordmor på Familieprat.no"

Så det er vel det samme som min fysioterapaut sa. Om du skal svømme, så svøm på rygg eller på en måte som samler bena.

Jeg har bare min egen erfaring å komme med. Dette er min andre graviditet.

Først gå til kiropraktor eller naprapat for å finne ut om du har bekkenlåsning eller bekkenløsning. Bekkenlåsning kan låses opp. Bekkenløsning gir seg nok ikke før baby er ute.

I uke 16 så fikk jeg bekkenlåsning. Helsikes vondt. Utrolig stiv og vondt, nesten umulig å bøye seg.
Dette var værst på morgenen og ble litt bedre utover dagen. Jeg tok en tur til Naprapat som konstaterte bekkenlåsning og mobiliserte for å låse opp. Det var fortsatt vondt i en ukes tid etter dette, men jeg tøyde hofteleddsbøyerene og til slutt slapp smertene.
Dette var annerledes enn bekkenløsning spesielt siden smertene var værst på morgenen og ble bedre utover dagen. Bekkenløsning er omvendt...

Forrige svangerskap hadde jeg bekkenløsning. Det var også vondt. Da ble smertene verre og verre utover dagen, og jo mer aktivitet, jo være ble det. Jeg var hos en fysio som er spesialist på bekkenplager, og hun ga konkrete tips i forhold til hvordan man skal forholde seg om man har bekkenløsning, men mente at det ikke var noen trening som kunne fikse det.( det er jo hormonelt) hva var viktig?
- Hvile!!!
- ikke gjøre ting som gjør vondt
- pute mellom beina om natta
- hold beina samlet inn og ut av bil
- ikke trekk beina sidelengs
- ha vekten på begge beina så mye som mulig. Ikke heng på en side eller stå på ett bein.
- unngå støt og hopping, jogging osv.
- mange har problemer med husarbeid og støvsuging spesielt
- pass på holdningen, ikke overdriv eller underdriv svaien i ryggen og ikke ikke bli hengene bakpå når tyngdepunktet endres.
- sko med godt demping.
Bekkenløsningen min ble til slutt så ille at dagen min var ødelagt om jeg måtte stå på bussen på vei til jobb.
Ble sykemeldt. Jeg fikk faktisk god hjelp i å gå til Naprapat da også. Hun roet de sinte musklene i korsryggen ved presspunktsmassasje.

Denne gangen har jeg ikke fått bekkenløsnongsproblemer enda. Jeg tøyer jo hofteleddsbøyerene sent og tidlig, og det kan virke som det holder det vekke for meg. Kjenner vel litt grums innimellom, og det er en påminnelse om å være flink.

Du kan jo prøve å tøye hofteleddsbøyerme et par ganger om dagen. Det er liksom for enkelt til å la være syns jeg.:)

Lykke til og god bedring!

Her i kommunen har fysioterapauten gravidsvømming 1 gang i uken.
Rart at en annen fysio IKKE anbefaler det :/

Bassengtrening er ikke svømming etter min erfaring. Det er trening i vannet. Man kan gjøre bekkenløsning verre ved å svømme fordi man maler bevegelsene.

Bassengtrening er ikke svømming etter min erfaring. Det er trening i vannet. Man kan gjøre bekkenløsning verre ved å svømme fordi man maler bevegelsene.
I forhold til svømme g tenker man spesielt på brystsvømming, annen type som f. Eks crawl har ikke samme belastning.

Back
Topp