Smertelindring ved fødsel??

Hadde planer om minst mulig, ville prøve badekar og lystgass. Det fikk jeg prøvd, badekar var ganske deilig, da det varme vannet hjalp meg og konsentrere meg om riene, lystgassen ble jeg bare utrolig kvalm av! Men etter 12t på sykehuset uten noen endring ble jeg anbefalt epidural, og etter mye om og men fikk jeg den, rett å slett himmelsk så satser på badekar denne gang også, lyst å prøve prekestol for tyngdekraften. Om det drar ut og riene ikke har effekt som sist blir det epidural også denne gang:)

Nr 1- lystgass (aldri mer!!), akupunktur (skjer ikke igjen det heller!), badekar og epidural som ikke funka særlig lenge.. 23 t og 18 min fra første rie, så jeg fikk prøvd litt av hvert ;)
Nr 2- på fødeloftet der de ikke har annet enn lystgass, og det ville jeg jo ikke ha! :) prøvde meg noen minutter i badekar, da jeg helst ønsket vannfødsel. Men det var så intenst og alt gikk så fort at jeg klarte det ikke. Altså forløp fødselen uten noen form for smertelindring :)
Regner med at fødsel nr 3 blir noe alla nr 2..:) bare 1.5 år siden jeg fødte sist da, og håper bare at jeg rekker fram til fødeloftet! ;)

Jeg har ingen prinsipper som handler om at dette skal jeg klare uten smertestillende. Heller tvert imot, så tar imot det jeg får tenker jeg. Skal diskutere det med jordmor når det nærmer seg, gruer meg veldig til smertene.

Lystgass og epidural kan mulig tenkes :) men badekar, lys osv har jeg ikke tenkt over en gang :) er min første og føler at det å nå uke 12, lese seg opp på vogner og utstyr osv tar mer enn nok tid nå :D

Har hatt så raske fødsler med mine 2 første 3 timer og andre tok 4.5 timer, men satse på at jeg kansje kan få epidural denne gangen. Ingen sm lindring på de 2 første

Vil prøve å klare meg uten dersom det går :) hadde epidural sist da jeg ble satt på drypp pga misfarget fostervann. Fødselen var veldig rask og intens, og med kraftige rier pga dryppet var epidural himmelsk!! Det stikket i ryggen kjente jeg ikke engang, og da stakk han to ganger! Jeg nøler ikke neste gang, om det blir like heftig som sist :)

Mitt råd: gå inn me et åpent sinn og ta det som det kommer! Fødselen blir ikke alltid som forventet. Satser på ingen smertelindring denne gangen, kanskje eventuelt badekar som jeg ikke fikk sist :)

Last edited:
Sist runde ble det med lystgass fram til pressrienes startet, badekar i en time midt oppi lystgassperioden (følte meg som DEN sjøkua som lå der og duppet innimellom takene.. hehe) og vepsestikk i den verste pressfasen. Klarte ikke å ligge, så sto/hang i prekestolen helt til poden kom ut..

Nå denne runden vurderer jeg foreløpig å prøve epidural.. rett og slett fordi jeg har hørt mange som er veldig fornøyd med denne typen smertelindring, og jeg godt kunne tenkt meg å "skvise ut melonen" uten like mye smerter som jeg gjorde sist :)

Nr 1; lå lenge i badekar, det var himmelsk og jeg sovna mellom riene. Endte med å føde guttungen på huk mens jeg hang over/mellom gubbens lår. Men brukte ingen andre smertestillende.

Nr 2; hjalp til å ta imot snuppa selv i badekaret, ingen andre smertestillende.

Nr 3; min mest fysisk smertefulle fødsel selv om jeg fikk flere runder med heftige pillecoctailer... usikker på hva de inneholdt... men var ikke no levende gull å ta hensyn til. Ble både trøtt og dopa på et vis... men følte ikke det hjalp på verken fysiske el psykiske smerter.

Nå nr 4; om denne gangen ender bra har jeg veldig lyst å prøve vann som både lindring og under selve fødselen denna gangen å... håper på minst mulig stikk pga ekstrem sprøyte fobi. Derfor må jeg gå inn i fødsel i den tanke om å prøve uten stikk også får tida vise åssen det blir.

J+H=♡29.mai04 - ♡30.09.04 - ♡24.10.05 -
-Tordentroillet☆des'07 - Ulvesessa☆aug'10-
Munin, ørlille englebror☆ventet 15.okt'13,kom som himmelskatt 24.april og satte dype spor.
Give me babydust☆drømmer om gull nr4

Jeg var så sikker på at jeg skulle klare meg uten sist. Men etter nesten 2 døgn ga jeg etter å tok epidural. Å d er den beste beslutningen noen gang. Sov 20 min etter den hadde begynnt å virke, fantastisk :-) fødselen min varte totalt 71 timer fra vannet gikk, riene begynnte ca 12 timer etter vannet gikk. Så denne gangen takker jeg ja til epidural ganske tidlig.

Back
Topp