"Smaksprøver" i butikk

Dere som synes det er greit å smake på druer, hva er forskjellen på det og godteri? En vare er jo en vare. Hvorfor da ikke smake på godteri først for å se om det smaker godt og om man vil kjøpe mere eller banan, appelsin osv? Er ganske sikker på at butikkene har ganske mye svinn fordi noen bare skal sjekke om et smaker godt.
Forskjellen ligger vel i at godteri smaker det samme uansett. Druer kan være vassne, myke, bitre, osv. Druene kan være dårlige og smake stygt og da er det kjedelig å sitte inne med en kilo druer som smaker dritt. Kjøper liksom ikke 1 kilo av èn type smågodt som jeg ikke en gang vet hva smaker :p

Når man ser på hvor mye frukt og grønnsaker som går i søpla i norske butikker så tror jeg ikke de savner den ene drua jeg smakte på. De pleier jo også å sette klaser med druer fram slik at folk får smake. Det gjør de ikke med smågodt...

Om druene smaker dritt, går man da tilbake og klager på dei.

Det å smake på druer, er det samme som unger som sniker godteri! Det er ikkje greit.

Eg har gitt dattera mi smoothie i køen til kassen ein gang, og da hadde di problemer med visa og køen gikk gjennom hele butikken nesten...

Nei det er ikke greit! Men det hender ofte at ungene får brødskalker og en gang imellom smoothies. Dette er jo ting som blir betalt i kassa senere så jeg har aldri tenkt at noen har problemer med dette....? De som sitter i kassa pleier å spørre om de skal kaste tomgodset bare :)

Forskjellen ligger vel i at godteri smaker det samme uansett. Druer kan være vassne, myke, bitre, osv. Druene kan være dårlige og smake stygt og da er det kjedelig å sitte inne med en kilo druer som smaker dritt. Kjøper liksom ikke 1 kilo av èn type smågodt som jeg ikke en gang vet hva smaker :p

Når man ser på hvor mye frukt og grønnsaker som går i søpla i norske butikker så tror jeg ikke de savner den ene drua jeg smakte på. De pleier jo også å sette klaser med druer fram slik at folk får smake. Det gjør de ikke med smågodt...

vel om 100 til 200 kunder gjør det samme hver dag blir det ganske mange druer...

og alle frukt kan vel smake dårlig. har mange ganger kjøpt epler som var melne og altfor søte, men jeg tar da ikke en prøvebit av eplene på butikken? for å ikke snakke om tørre klementiner/appelsiner

Dere som synes det er greit å smake på druer, hva er forskjellen på det og godteri? En vare er jo en vare. Hvorfor da ikke smake på godteri først for å se om det smaker godt og om man vil kjøpe mere eller banan, appelsin osv? Er ganske sikker på at butikkene har ganske mye svinn fordi noen bare skal sjekke om et smaker godt.
Druer varierer jo veldig i smak da, så å sammenligne det med godteri blir litt feil synes jeg. Har FLERE ganger kommet hjem med skikkelig dårlige druer nettopp fordi jeg ikke smaker på di før jeg kjøper. Så forstår veldig godt at folk smaker på druer før de fyller i posen.

Nei, de får ikke ta smågodt eller druer osv.. De har aldri gjort det heller, for det vet de at det ikke er lov. Det er å stjele.

Men er det sånn smaksprøver som står tilgjengelig, så bruker jeg å spørre dem om de vil smake :)

Kjøper aldri smågodt i løsvekt, har jobbet i butikk, og hvis det nå bare var "små søte barnehender "som var borti det smågodtet hadde det vært en ting..... men ALLE typer tar litt, noen smaker å legger tilbake også om det ikke smaker dem. Pensjonister, narkomane, bankfolk, hjemmeværende og snekkere.."alle" gjør det.. spesiel hvis det er tilbud, og man feks har satt opp bord med ekstra esker, da er det som om alle tror at de 20 boksene er fritt vilt. Æsj! - Burde egentlig vært noe for mattilsynet/ burde forbys.

Og min var borte å tok en ting i et ubevoktet øyeblikk, ..aj, aj..mamma sint!!! Gjør ikke det noe mer, seigmenn er bedre ;)

- Tar aldri andres brødskalker, vet ikke hvor de har hatt hendene sine før de tok på brødet, men de får skalkene på brødet vi kjøper... kan t.o.m hende jeg åpner en juiceboks i inne i butikken, og betaler for så klart.. i sommer fikk de is mens vi stod i kø, betalte den også..Sånt ser jeg ikke på som tyveri, det er varer jeg skal ha, og mener at så lenge det er til barna er det ok, men kunne aldri jekket opp en øl å tatt meg en slurk altså!

(Ps! brødskjæremaskiner er uhygeniske, men ja, jeg bruker de for det..)

Jeg prøvesmaker ikke ting som veies før de betales. Det får ingen her i familien lov til.

Nei, det er ikke greit. Kjøper aldri løse druer, da jeg vet at samtlige har puttet fingeren sin der. Har sett folk som spiser mandlene i løsvekt også. Æsj! Godteri kjøpes kun hos en kiosk som plukker for deg:-)

Har vel egentlig aldri sett noen med hendene oppi lokkene... Min gutt (da mellom 1 og 2 år) har prøvesmakt en gang, og den biten fant han enten på gulvet, eller i bunnen, der det samler seg... Skikkelig deilig. Han var kjempefornøyd, jeg var kvalm..

De får IKKE smake på annet enn det som står fremme som smaksprøver.

Helt uaktuelt å smake før vi har betalt:)

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app

Man betaler varene før man spiser, uavhengig om det er snop, frukt eller noe annet. Alt annet er nasking.

Venter et lite gull i februar 2014!

Heldigvis har ikke mine gjort det. Storebror har noen ganger putta fingrene oppi smågodt boksen fordi han skal plukke seg noe til lørdagsgodt, men da har han fått beskjed om å ta ut fingrene å bruke skjea. Og han vet veldig godt at man må betale for ting før man tar det med seg ut. Smaker ikke på druene en gang ;)

Til alle dere druesmakere der ute. SLUTT!! Det er ufattelig respektløst ovenfor de i butikken, og det er faktisk stjeling.
Om du absolutt må smake på den drua før du kjøper de, så spør i det minste en som jobber der!

Jeg jobber i butikk, og jeg har enkelt og greit gitt beskjed til de som har prøvesmakt på de hersens druene om at de får betale 1 krone ekstra. For en drue er ikke gratis, og viss alle skal smake på en drue her og en drue der, så er det snakk om ganske store summer som bare forsvinner fra butikken.

Om en drue i drueklasen smaker godt, dårlig, vassent eller hva som helst annet, så betyr ikke det at hele klasen smaker det samme. Alle som har kjøpt druer og spist en drueklase vet dette.

Jeg er lei av å høre den dumme unnskyldningen der.

Det er faktisk ikke forskjell på druer og smågodt. Begge to er noe butikken har kjøpt inn for at du skal få mulighet til å kjøpe det av de. Det er fullstendig idiotisk at noen kan argumentere for nasking av druer.

Kunne aldri falt meg inn og heller ikke barna!

Sent from my iPhone using BV Forum

Nei jag syns det e frekt.. De e precis som å stjela.. Har lust å læra Mina barn å betala først.. Å de me druer att
Någon smakar 1 først før de Køper det.. Jag skjæms tom smaka på en drue..Nja hoppas ni ikkje gør det nær barnen e med er?! Hur førklarar ni det før dom.. Att ni ska ta en smaksprøver før ni Køper.. Då kommer barnen dokkes og sæga att eg tar en smaksprøve av snopen før å se om eg liker de.. Helt enkelt betal først smak sen,,

sto og plukket smågodt til lørdagskos og siden jeg prøver å holde et nøkternt snope-nivå har jeg satt meg en grense på 15biter. Det er ikke så lite at jeg sitter igjen med følelsen av å ha prøvd å lure meg selv men det er heller ikke så mye at jeg kan sitte hele lørdagskvelden og trø i trynet. Mens jeg sto der så kom det en mann og begynte å direkte ETE ifra boksene! Neven nedi og tok litt av den og litt av den og trødde i fleisen og gomlet i vei. "ja, du veide deg før du gikk inn så de får differansen i kassen?" spurte jeg, passe snurt over at han hadde spist i seg omtrent samme mengde som jeg hadde plukket i posen min, som jeg skulle betale for, han åpenbart ikke.

Fikk meg et "hvem faen tror du at du er"-blikk. Jeg lar meg hverken skremme eller affisere av denslags. Gi et sånt blikk til en hormonfylt dame med naskerivedtektene friskt i minne ifra tidligere arbeidsplass, og man har begynt å grave seg et høl :P

han forsvant derifra, syntes åpenbart det ble ubehagelig at at jeg ikke lot meg skremme av styggeøyet hans, jeg skulle ha litt forskjellig annet i butikken og tilfeldigvis passet det godt med der han skulle også. Så gikk han til kassen, jeg hadde noen få ting igjen og det bare gikk en faen i meg, sendte samboer på jakt etter de siste to tingene mens jeg stilte meg opp bak ham. Fyren ble åpenbart svett av mitt nærvær, jeg koste meg, sleit med å ikke fnise av idioten.
Idet han skulle til å betale sa jeg til ham at " det der smågodtet ditt har du vel glemt ja...skal du låne posen min for kontrollmål?" han bare så på meg mens han i kassen sa "åja, det var du det ja, fikk beskjed om en som sto og tok for seg i godteriet, tenker vi sier det ble en femtilapp." og så slo han inn 50kr på diverse.
it made my day... ^^

så for all del, nask i vei i både druene og smågodtet... Bare ikke gjør det mens noen som kan lovverket ser deg og de trenger ikke nødvendigvis å ha uniformen på seg ;) Lykke til :P

Nei ungene får ikke lov til det og jeg gjør det heller ikke.

Jobber som salgsfremmer og har da blant annet smågodt som jeg fyller opp i butikk.. Hver eneste dag så er det et eller flere barn som kommer løpende bort til smågodtstativet og tar godteri, mens foreldrene bare står å ser på. Jeg sier pent til barna at man ikke bare kan ta godteri, og mange av foreldrene blir da sure. For meg er det både stjeling og ikke særlig hygenisk at barnet skal ta godteri med fingrene.
Jeg lærer mitt barn at man alltid skal betale først.
Ser at mange tar godteri, druer osv i butikken.
Hva er ditt synspunkt? Får barnet lov til å ta godteri eller frukt?

Jeg synes absolutt ikke det er lov å ta godteri, men det er jo også veldig dumt at butikkene setter det frem i barnehøyde og frister! Jeg har også sett voksne (ja til og med en "fin frognerfrue"!) stå og grafse med hendene oppi smågodtboksene, så gjelder heller ikke bare barn! Jeg synes egnetlig smågodt er litt urenslig og ekkelt uansett. Fult av palmeolje er det også, så forsøker unngå å kjøpe det.

Back
Topp