Alt man ikke har KJØPT OG BETALT, BLITT TILBUDT, FÅTT eller eventuelt SPURT OM Å FÅ OG FÅTT = ANNEN MANNS EIENDOM. Det er så enkelt. Ikke finn på ræva unnskyldninger for å rettferdiggjøre egen dovenskap.
Herregud og folk kan rettferdiggjøre nasking her inne? Jeg er sjokkert jeg.
"Nei, jeg prøvesmakte bare en drue for jeg orker ikke gå tilbake med posen og klage og be om en ny dersom det smaker vondt". DU velger selv at du ikke hjemmedyrker druer, men har lyst til å kjøpe i butikk. Da får du ta på deg ansvaret med å klage/levere inn de druene som ikke var gode. Du har ingen rett til å spise druer på forhånd av kjøp. Heller ingen andre varer, små eller store. Det er ikke sånn at du kan spise opp et brød før du velger å kjøpe et annet, eller spise en trerettersmiddag på restaurant for å sjekke om dere skal stikke innom en annen dag for å spise der. "Smaksprøver" eksisterer ikke som begrep som forbruker kan sette på varer etter eget forgodtbefinnende. Og ja, det er drøye eksempler, men vi er 5 millioner mennesker i Norge, så 1 drue her og 1 drue der kan fort bli volum - dessuten lærer dere jo barna deres nasking.
Hvor har man lært seg folkeskikk hen? Det normale er at de som har betalt for varen (butikken) eier denne til du har betalt for varen. Det er ikke din rett å ta en drue, uansett om han som eier butikken kaster unna frukt og grønt som svinn. Det er faktisk ikke din business (med mindre du driver med dumpster-diving, da kan du jo prøvesmake så mye du vil ute i spannene). Og eksempelet med 100-200 kunder som prøvesmaker drue er vel ment som én butikk. Hvor mange butikker er det i Norge da? Hvor mye blir dette totalt? Og særlig om du tar med jordbær og annet smått som noen kan tenke at: "Hei, dette ligger fremme i hyllene i butikken for at jeg skal ha mulighet til å spise littegranne, selv om det tilhører noen helt andre enn meg." (Les: tilhører butikken fordi du ikke har giddet å betale en krone for det.)
Hva med å i det minste godta forslaget fra flere her inne om at du gir 1 krone i kassen hver gang du spiser noe smått i butikken? Og spør de ansatte om det er greit først?
Jeg håper dere får tilsnakk i butikken av andre voksne mennesker som er vel oppdratt. Og jeg håper dere aldri handler med barna deres tilstede.