Smaksprøve

Frøkna her er 20 uker og har ikke fått smaksprøver av noe enda, da hun spiser 120 ml mme hvert måltid og vi har tenkt at hun har veldig mye å gå på ift melk. Men, siste nettene virker hun langt mer sulten, spiser oftere og mer urolig. Greia er at hun ble født 3,5 uke før termin, jeg er derfor usikker på om man skal korrigere alder og se på det som utviklingssprang eller om jenta rett og slett har behov for mer mat etter 4,5 mnd på mme... Tenker vi vertfall kan begynne så smått med smaksprøver, likevel er jeg redd for å starte for tidlig dersom tarmen er umoden ift korrigert alder... Alt man skal bekymre seg for :P
Sniker: kom over dette innlegget så ville gjerne svare deg :-) Når det kommer til mat så skal ikke premature barn korrigeres. Dette følger fødselsdato :-) Motorikk, utvikling osv. Skal korrigeres :-) Håper det hjelper deg litt. Klem fra prematurmamma.

Premature barn skal følge fødselsdato når det kommer til fast føde :) Altså ikke termin. 4 mnd på smaksprøver som alle andre :)

Er vel 6 måneder da, men 4 dersom barnet har behov for mer mat. Er jo ikke noe poeng i å introdusere mat før 6 mnd dersom det ikke er behov for det. :)

Er vel 6 måneder da, men 4 dersom barnet har behov for mer mat. Er jo ikke noe poeng i å introdusere mat før 6 mnd dersom det ikke er behov for det. :)
Jada, dette er induviduelt som med alle andre barn :-) Vi fullammet til 7 måneder; men ga smaksprøver fra 4 måneder til vår premature datter etter anbefalning fra NFI og sykehuset :-) Man KAN gi smaksprøver til alle barn fra 4 måneder, men det er absolutt ikke noe man må gjøre. Men det er stor forskjell på smaksprøver og fulle måltider også da :-) Og det var smaksprøver jeg nevnte fra 4 måneder :-) Poenget var at premature barn følger det samme som terminfødte barn når det kommer til mat :-)

Premature barn skal følge fødselsdato når det kommer til fast føde :) Altså ikke termin. 4 mnd på smaksprøver som alle andre :)

Mitt poeng var egentlig bare at enkelte ting kan det være greit å spørre fagfolk om, og ikke et mammaforum på nett :-). Det kan være andre forhold man skal ta hensyn til også, og da er det best å høre med noen som ser hele bildet :-)

Og som noen andre allerede har nevnt, man SKAL jo ikke gi fast føde fra 4 mnd (men det kommer jeg til å gjøre altså, gjorde det samme med førstemann. Jeg kan styre min begeistring for denne ammingen nemlig. Men klart, vil hun ikke ha mat skal jeg ikke tvinge det på henne heller).

Mitt poeng var egentlig bare at enkelte ting kan det være greit å spørre fagfolk om, og ikke et mammaforum på nett :-). Det kan være andre forhold man skal ta hensyn til også, og da er det best å høre med noen som ser hele bildet :-)

Og som noen andre allerede har nevnt, man SKAL jo ikke gi fast føde fra 4 mnd (men det kommer jeg til å gjøre altså, gjorde det samme med førstemann. Jeg kan styre min begeistring for denne ammingen nemlig. Men klart, vil hun ikke ha mat skal jeg ikke tvinge det på henne heller).
Quotet du feil nå? For dette fant jeg lite sammenheng i med mitt innlegg :-P Jeg svarte på ei som var usikker på om hun skulle korrigere sitt premature barn eller ei når det kom til mat. Jeg har ikke skrevet noe som helst om at noe SKAL gi barnet sitt mat fra 4 måneder også liknende. Har man andre ting å ta hensyn til, så vil jeg jo tro man er klar over det selv også :-)

Har selv ei prematur frøken hjemme, derfor valgte jeg å svare :-) "Regelen" er at premature barn skal følge mat fra fødsel, og ikke termin. Ekstremt premature barn vil det selvsagt variere noe mer hos, da disse er veldig umodne og mulig fortsatt ligger på sonde da de blir 4 måneder. Om barnet har problemer med tarmene, så vil jeg tro foreldrene vet om dette, og selvfølgelig tar resten med helsevesen. Men har ikke barnet utfordringer som tilsier at man skal vente, så gjør man som med terminfødte barn når det kommer til mat :-) Hun var usikker på om man korrigerer alder ved mat, det gjør man da altså ikke. Alle barn kan ha utfordringer som gjør at man bør vente, men da vet man stort sett om det også :-) Hvilke forhold tenkte du på?

Lille fikk sviskejuice (hjemmelaget) i dag...STOR hit! Fikk det anbefalt av helsesøster pga magen. Ga det til henne på teskje og en skulle tro hun ikke har gjort annet enn å slurpe teskjeer:p

Lille fikk sviskejuice (hjemmelaget) i dag...STOR hit! Fikk det anbefalt av helsesøster pga magen. Ga det til henne på teskje og en skulle tro hun ikke har gjort annet enn å slurpe teskjeer:p
Er sviskejuice mer effektiv for magen enn mos? Og hvordan lager du juicen?

Vi har ikke begynt med fast føde, derav juice:) Jeg tok 2dl vann i en liten kjele og nok svisker til at vannet dekket dem. Kokte det til at sviskene gikk i oppløsning. Silte gjennom klede og så har du sviske "juice". Moste sviskene og spedde på med juicen til at jeg fikk ønsket konsistens og frøs det ned i terninger. Ga lille en spiseskje med juice i går og det var stor suksess!:D

Vi har ikke begynt med fast føde, derav juice:) Jeg tok 2dl vann i en liten kjele og nok svisker til at vannet dekket dem. Kokte det til at sviskene gikk i oppløsning. Silte gjennom klede og så har du sviske "juice". Moste sviskene og spedde på med juicen til at jeg fikk ønsket konsistens og frøs det ned i terninger. Ga lille en spiseskje med juice i går og det var stor suksess!:D

Får prøve å lage selv etterhvert jeg og, kjøpt ferdig nå første glasset :)

Får prøve å lage selv etterhvert jeg og, kjøpt ferdig nå første glasset :)

Jeg har også kjøpt glass. Har ikke tid til å lage selv om dagen, selvom det hørtes meget enkelt ut. :-)

Stor suksess hver dag nå, da vi har prøvd oss på grøt og greit å ha magen i sjakk. :-) Stor suksess det også :-)

Så mange fine svar folkens, takk! Vi har prøvd litt fruktpuré fra Ella's kitchen oooog bittelitt grøt. Kun på dagtid da... men set ut til at det går veldig fint! Tenkte kanskje prøve litt mer grøt på kvelden i morgen for å se om natta blir litt roligere!

Så mange fine svar folkens, takk! Vi har prøvd litt fruktpuré fra Ella's kitchen oooog bittelitt grøt. Kun på dagtid da... men set ut til at det går veldig fint! Tenkte kanskje prøve litt mer grøt på kvelden i morgen for å se om natta blir litt roligere!
Hørt at det i de fleste tilfeller aldri hjelper, de sover som de sover. Men du må huske på at det skal ikke være et måltid babyen får nå. Bare smake, med mindre hs har sagt at dere skal innføre måltid så tidlig. Husk at du kan gjøre det verre, at tarmen sliter med å bearbeide hvis det blir for mye på en gang, og dermed ender man opp med en mer våken baby pga vondt i magen [emoji53]

Jeg må spørre om dere lager grøten med sterilisert vann? Eller rett fra springen?

Hørt at det i de fleste tilfeller aldri hjelper, de sover som de sover. Men du må huske på at det skal ikke være et måltid babyen får nå. Bare smake, med mindre hs har sagt at dere skal innføre måltid så tidlig. Husk at du kan gjøre det verre, at tarmen sliter med å bearbeide hvis det blir for mye på en gang, og dermed ender man opp med en mer våken baby pga vondt i magen [emoji53]

Hun fikk ca 1 babyskje til sammen første dag og 1,5 i går, men kunne faktisk virke som om hun hadde litt magevondt i går kveld! Dog flere timer etter inntak! Virker som om fruktmosen passer henne bedre. HS synes vi kunne begynne med litt smaksprøver for et par uker siden, men ikke mer før hun er 4 mnd korrigert alder. Hun er mer sulten enn før, men hun vil ikke drikke mer enn 135 ml samme hvor mye vi lirker og lurer. Så hun får rett og slett hyppigere måltid. Har lest at de skal ved denne alder drikke ca 200 ml 5 ganger i døgnet, men her får hun mat når hun er sulten :P og det er vel ca 7-8 ganger :) vi har brukt kokt vann i grøt!

Back
Topp